6 van de 19
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Michael’s CX: Langzaam verder
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 december 2009 12:13 AM
  [ # 76 ]
cx25gtit2 schreef:

breedte is niet zo’n probleem hoor. de GTi Turbo heeft standaard 210. er zijn er ook die met 225 rijden (da’s wel een beetje passen). gewoon 4 dezelfde bandjes nemen dus.

Een CX is -net als een DS- van nature onderstuurd. Om het weggedrag neutraler te krijgen is het dan verstandig om achter smallere banden te monteren dan voor (deed Citroën zelf ook vaker natuurlijk).

Citroen!

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 14 december 2009 12:18 AM
  [ # 77 ]
DriverD schreef:

Een CX is -net als een DS- van nature onderstuurd. Om het weggedrag neutraler te krijgen is het dan verstandig om achter smallere banden te monteren dan voor (deed Citroën zelf ook vaker natuurlijk).

Zou dat verschil met moderne banden niet al een stuk kleiner zijn? Ik bedoel, het verschil tussen een 185 en een 195 is bijna niet te voelen denk ik. Wellicht op nat, in de vorm van een grotere neiging tot overstuur? Op mijn volvo merkte ik het verschil tussen 185 en 195 in elk geval bijna niet. Met de 225’s die ik nu heb, merk ik het wel, maar dat heeft ook te maken met een lagere wang.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 december 2009 12:40 AM
  [ # 78 ]

Het gaat er om, dat je van een onderstuurde auto een neutraler gedrag wil. Dat bereik je niet door rondom banden met dezelfde breedtemaat te monteren, maar door achter smallere banden te plaatsen. Modern of niet modern heeft er niets mee te maken.

Citroen!

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 14 december 2009 10:47 AM
  [ # 79 ]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik betwijfel of ik het verschil zal merken. Mijn opmerking over modern of niet modern slaat daar op, dat ik me kan voorstellen dat er tussen twee breedte maten van moderne banden relatief minder verschil in grip zit dan in oude banden. Ik kan me vergissen, maar zoals ik schreef, kon ik ooit geen verschil merken in banden in een breedtemaat 185 en 195. Onder dezelfde auto dus.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 14 december 2009 11:01 AM
  [ # 80 ]

Op mijn CX zitten voor en achter dezelfde banden, ik geloof 195. Die zijn nog goedkoper ook, dan de smallere. Er worden er meer van verkocht en dus kunnen ze goedkoper worden gemaakt. Dat was in ieder geval de uitleg van Beau, toen de keurze voor de achterbanden aan de orde was. Nou heb ik het nooit bewust anders geprobeerd, maar ik heb niet het gevoel iets te missen qua rijgedrag met ook achter brede banden. Het scheelt ook, dat zo’n serie 1 CX niet zo’n ragbak is.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 14 december 2009 11:11 AM
  [ # 81 ]
Robin Visser schreef:

Het scheelt ook, dat zo’n serie 1 CX niet zo’n ragbak is.

Ook dat… Heb ook niet voor niets bewust een automaat gezocht.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 14 december 2009 11:23 AM
  [ # 82 ]

Grappig, ik had nog op de foto’s gekeken of ik de aanduiding automatic zag staan. Ik miste die en ging er dus vanuit, dat het een handbak zou zijn. En zo weet ik uit ervaring, met een automaat is al helemaal geen kar om mee te raggen. Rustig toeren op de binnenwegen en op de snelweg max 150 en het gaat allemaal perfect. Ten opzichte van andere auto’s valt wat mijn betreft juist het directe sturen op.

Als je voor het opknappen trouwens vragen hebt over wat en waar, stuur dan een PB. Zuiver technische vragen, kan ik je niet mee helpen.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 14 december 2009 08:47 PM
  [ # 83 ]

Ok, even een paar vraagjes. Ook al kan ik de auto waarschijnlijk de 24ste, en anders de 28ste pas ophalen, ben ik wel continu aan het denken wat er gedaan moet worden, waar ik het vandaan haal en laat doen (in sommige gevallen dus). Buiten de dingen om die specifiek zijn voor mijn auto, waar moet ik op letten bij een CX die 15 jaar stil heeft gestaan? Uiteraard nieuwe LHM, nieuwe veerbollen, nieuwe banden, remmen checken en slangen checken op scheurtjes, nieuwe motorolie + filter (en dan na een km of 500 weer, voor de eerste keer?), nieuw luchtfilter, en dan? Zie ik dingen over het hoofd?

Het plan is nu: Interieur er uit halen en schoon maken, en de auto technisch in orde maken voor eind mei. Dan ga ik in de zomer even genieten van het zweefcomfort en de automaat. Wellicht dat ik de Volvo even tijdelijk schors, en in de stalling zet. Scheelt toch weer zo’n 120 euro per maand. Na de zomer genieten - en uiteraard tegen andere problemen aangelopen te zijn, gaat de CX aan het eind van het jaar, zeg oktober, de stalling weer in, om helemaal uit elkaar gehaald te worden, en daarna spuitklaar gemaakt te worden. Zomer 2011 zou de CX dan “klaar” moeten zijn. Realistisch plan?

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 14 december 2009 09:33 PM
  [ # 84 ]

Wat gaat D&O er eigenlijk aan doen?

Voordat je er nieuwe LHM in gooit zou ik eerst eens kijken hoe de huidige LHM er uit ziet. Is dit erg vies dan is het goed om eerst een paar duizend kilometer met spoelolie (hydrorincage) in het systeem te rijden. Misschien is dit sowieso een goed idee om dit te doen bij een auto die zo lang stil heeft gestaan.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 december 2009 09:36 PM
  [ # 85 ]

Op deze website zijn bandenmaten te vinden: http://www.drtheo.nl/

Als ik het zo zie hebben de meeste CXen gewoon voor en achter dezelfde banden.
Is ook wel zo praktisch, want dan kan je je achterbanden op de vooras doen om te zorgen dat ze niet uitdrogen. Dan doe je de nieuwe gewoon weer achter, zo hoef je nooit 4 banden tegelijk te kopen Wink

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 14 december 2009 09:42 PM
  [ # 86 ]
par eXeMple! schreef:

Wat gaat D&O er eigenlijk aan doen?

Voordat je er nieuwe LHM in gooit zou ik eerst eens kijken hoe de huidige LHM er uit ziet. Is dit erg vies dan is het goed om eerst een paar duizend kilometer met spoelolie (hydrorincage) in het systeem te rijden. Misschien is dit sowieso een goed idee om dit te doen bij een auto die zo lang stil heeft gestaan.

Staat nu bij D&O voor de veerbollenactie Wink

Ook gaan ze een complete check doen, om te bekijken wat de belangrijkste dingen zijn om haar in elk geval weer rijdend te krijgen. Veilig rijdend.

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 15 december 2009 11:24 AM
  [ # 87 ]

Ik denk dat je alle hydraulische leidingen heel goed moet langsgaan, vooral degene die over de achterbrug lopen. Goeie kans dat er een aantal zo niet alle moeten worden vervangen…  D&O zal het zeker ook doen , maar ik neem aan dat zij voorlopig niet alles preventief gaan vervangen?

Het is best zelf te doen en financieel zeker interessant. In ieder geval beter dan een aantal keren achter elkaar leeg te lopen terwijl je net lekker onderweg bent!  Smile

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 15 december 2009 11:52 AM
  [ # 88 ]
Michael Oud schreef:

.... ben ik wel continu aan het denken wat er gedaan moet worden, waar ik het vandaan haal en laat doen (in sommige gevallen dus).

Als je auto in de basis goed en hard is, moet je je afvragen of je tot volledig uit elkaar halen overgaat. Aan de foto’s te zien, is de auto in behoorlijk goede basisstaat. Voor het mooie strip je de auto van buiten en laat je haar spuiten. Kleine roestplekken kunnen best ook zonder ‘body off’ worden gelast. Voor technische reparaties geldt denk ik hetzelfde. Pas op, dat je project niet verzandt. Andere dingen als werk en relatie slokken ook tijd op. En bedenk, dat al het geld, dat je stopt in ‘body off’, niet meer kan gaan naar leuke dingen als nieuwe bekleding, of fijn geluid. Als het niet voor heel weinig hoeft en als het rijden met een goede CX het doel is en niet het restaureren op zich, dan zou ik de auto naar een specialist brengen voor de techniek. Als je zelf kunt sleutelen, zou ik vervolgens de auto kaal maken en op een aanhanger naar een plaatwerker / spuiter brengen.  Afhankelijk van de staat van de auto, kun je voor in totaal 6 k klaar zijn. Ik ben veel meer kwijt geweest, maar aldoende leert men. Adresjes zijn via PB te krijgen met ook een telefonische toelichting.

De renovatie doende als hiervoor beschreven, rij je de voorjaarsrit van de club mee in je eigen auto.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 15 december 2009 01:04 PM
  [ # 89 ]

Alle leidingen vervangen is zeker niet nodig gewoon even preventief zien welke er goed zijn en welke niet zeker de brandstofleidingen nakijken…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 19 december 2009 12:57 AM
  [ # 90 ]

Ik neem aan dat D&O dat voor me doet.

Hoe zitten de stootlijsten trouwens op de deuren? Geplakt, of geklikt?

Profiel  
 
 
6 van de 19
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook