Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Hilko16TZI schreef:Robin vroeg wat moet. Het antwoord dat ik hem gaf is correct
Je moet po*pen, 98 wordt geadviseerd. In 1986. Eigenlijk heeft de GT (159a) ron 96,5 ofzo nodig. Maar de hedendaagse benzine is net zo goed (zo niet beter) als de destijdse superplus.
Rijden zal die prima doen op 95, af en toe een tankje 98 verhoogt het octaan gehalte wel iets (richting de 96) maar is niet nodig, tenzij hij gaat pingelen.
ps neemt niet weg dat hij mogelijk lekkerder en zuiniger op superplus zal lopen.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Lees het instructieboekje er maar op na. Het is geen advies, maar voorgeschreven.
Pas vanaf 1988 (de D2D) kon er, en dan nog alleen voor de Nederlandse markt, loodvrije euro 95 getankt worden.
[edit] ik zeg ook niet dat ze niet draaien op 95. Ik geef aan wat de fabriek voorschrijft (moet, dus) [/edit]
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Weet je toevallig ook wat de fabriek voor mijn 15 RE van ‘88 voorschrijft?
In de instructieboekjes die ik heb kan ik er namelijk niets over vinden.
De vorige eigenaar heeft er 13 jaar euro95 in gedaan, en geen problemen gehad.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Vandaag heeft die een beetje moeite met starten, en toen was de acuu leeg.
Ik heb geprobeerd met startkabels te starten maar die kunnen het niet aan, morge nog maar eens proberen.
Iemand enig idee wat het kan zijn soms lijkt het alsof die aan wil slaan maar dat doet die alleen als ik volgas doe en dan als ik het gaspedaal terug loslaat dan maakt die een paar bokjes, maar verder is er nog geen leven in te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Te dunne startkabels, das duidelijk. Je kan ook twee sets kabels gebruiken.
Heeft dat ding nou nog een automatische choke of een handchoke?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik heb net even met 2 setjes startkabels proberen te starten maar dan heeft die nog niet geneog vermogen om hem een tijdje rond te draaien.
Hij heeft trouwens een automatische choke die niet helemaal meer zal werken?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Startte hij eerst wel goed, ook koud? Meteen verhoogd stationair?
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Bij mij deed de accu op een gegeven moment ook niets meer.
Ook niet met startkabels. Er kwam totaal geen geluid meer uit als je de sleutel omdraaide.
Daarna even een nachtje aan de acculader gezet en hij startte weer als normaal.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Best mogelijk dat de automatische choke niet meer goed werkt.
Rant_Mode
Als ik ergens verschrikkelijk catastrofaal salmonella-achtige kotsneigingen van krijg is het wel de automatische choke. De uitvinder zou ik graag postuum een bedankbriefje willen sturen. Echt een ongelofelijk debiele uitvinding voor de luie mens die te beroerd is het knopje uit te trekken en weer in te drukken zodra de motor net stationair wil lopen.
Die dingen gaan altijd stuk, je auto zuipt er flink meer door, soms verzuipt ie. Alleen maar nadelen van zo’n contraptie. Niet voor niets dat de meeste auto’s met autochoke reeds omgebouwd zijn naar handchoke of injectie. De rest is al lang geleden terecht gerecycled tot colablikjes. Autochokes leef ik me graag op uit met m’n houweel of voorhamer.
En mensen die niet met handchokes om kunnen gaan zijn… zelfs die de auto verkopen of naar de sloop brengen omdat ze er niet aan kunnen wennen:
daar heb ik geen woorden voor. Ze hebben toch ook hun veterstrikdiploma kunnen halen? Een choke gebruiken is simpeler dan schakelen!!
/Rant_Mode
Zo hehe… dat is er weer uit. Beter dan therapie, ff afblazen op een forum.
Dus als je inderdaad last hebt van je choke stel ik voor dat je ‘m ombouwt naar handchoke. Heb ik ook bij mensen gedaan
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
[offtopic]Gewoon een BMW kopen, dan heb je een feilloos werkende automatische choke [/offtopic]
Klinkt alsof de accu dood is, als ze sneuvelen, dan is het meestal met koud weer.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Alcyone schreef:...Zo hehe… dat is er weer uit. Beter dan therapie, ff afblazen op een forum.
Gaat het een beetje, meneer Drö...eh Alcyone?
Ben zelf ook niet zo’n fan van autochoke. Als het automatisch moet, doe er dan maar gelijk injectie in, scheelt behoorlijk qua verbruik. En een handchoke is inderdaad heel simpel in gebruik. Maar er gaat uiteindelijk niets boven diesel!
ontopic: accu nachtje aan de lader hangen zal vast wel helpen. En anders… ontsteking?
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Alcyone schreef:Autochokes leef ik me graag op uit met m’n houweel of voorhamer.
)
Nou, dan om ik maar niet meer in de buurt met m’n GT en Digit. Beiden voorzien van perfect werkende autochokes….
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gelukkig heb ik ‘t fatsoen om niet ongevraagd aan andermans spullen te komen
Tja, zolang die krengen goed werken, prima hoor. Maar zelfs de koudestartvoorziening van mijn diesel wordt handbediend. Daar zit nu namelijk ook nog een waspatroon in, en ook die kan gaan klootzakken (sterker, dat doet ie al).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Hij had er vandaag meer zin in maar ik moet wel met het gas spelen om hem aan de praat te krijgen en houden ik moet een halve minuut een beetje gas geven en dan gaat die pas verhoogd stationair lopen.
En zuipen dat die doet maar dat kan natuurlijk ook aan andere dingen liggen zoals alle verdroogde slangen!
Ik stond vandaag al voor de 2e keer deze week zonder benzine
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het lijkt erop dat de choke vast zit. Kan de vlinderklep van de choke in de carb nog wel vrij bewegen?
Alcyone schreef:..Tja, zolang die krengen goed werken, prima hoor. Maar zelfs de koudestartvoorziening van mijn diesel wordt handbediend. Daar zit nu namelijk ook nog een waspatroon in, en ook die kan gaan klootzakken (sterker, dat doet ie al).
Yup, maar gelukkig heeft een defect waspatroontje alleen maar als gevolg dat ze wat moeilijk wakker wordt, en het vervangen ervan kost de wereld niet. Een defecte automatische choke kan hetzelfde effect hebben, maar andersom kan zo’n ding een perfecte start bewerkstelligen, en vervolgens niet meer uit gaan, een brandstofverbruik van Amerikaanse proporties tot gevolg hebbende. Carburateurs zijn wel een specialiteit apart, er zijn monteurs die er liever niet aan werken (eng en zo).
NB: Ben zelf ook absoluut geen expert op dat vlak hoor!