Ik ben op zoek naar foto’s en of tekening van een trekstang voor A types. Mij lijkt het niet moeilijk zelf zo een ding te maken. Hoe zit hij bevestigd aan het chassis?.
Toch makkelijk om je eendje verslepen zonder bestuurder.
Wie kan mij er aan helpen en mogelijk ook andere A type rijders er een plezier mee doen.
Dick.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Google maar eens op “triangel 2cv” dan zul je ze zeker aantreffen!
Op de site van Ad van de Horst vind je trekstangen met foto:
http://www.advdhorst.nl/
beetje omlaag scrollen
Je maakt ze vast aan de sleep-ogen voor links en rechts en dan het beste aan je eigen auto aan de trekhaak.
Op de trekstang moet je dan een kopeling monteren voor de trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Mogen die dingen eigenlijk gebruikt worden in Nederland?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het gebruik van zo’n triangel in een grijs gebied zit. Er is niets over geschreven waar de agenten op terug kunnen vallen. Enkel over het feit dat er in een voertuig op sleep altijd iemand moet zitten, maar is dit slepen? Tsja… wie het weet mag het zeggen.
Was er niet iemand van 2cv.nl die het gelukt was om een boete hiervoor succesvol aan te vechten?
In Engeland is het naar ik meen gewoon toegestaan. (eens ergens op een mini-forum gelezen)
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Toen ik een klein Graddusje was, lang lang geleden, was er hier in de omgeving een autorallycircuit. Verschillende mensen uit mijn omgeving reden daar in mee en omdat dat best lowbudget was, gebruikten die ook vaak een triangel. Op een bepaald moment mocht dat blijkbaar ineens niet meer en was er veel gedoe omdat iedereen toen ineens aan de trailer moest. Of zou dat geweest zijn omdat die auto’s natuurlijk eigenlijk niet op de openbare weg mochten?
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
jep,
het voertuig dat je triangelt moet apk hebben én verzekerd zijn.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
op deze site staat dat het legaal is om op deze manier een auto te slepen
http://www.aframe.nl
gr. Jan
Harm van Beek heeft e.e.a. eens behoorlijk uitgezocht. Dit is terug te vinden bij de buren: http://www.c5club.nl
Michiel van Ginkel schreef:jep,
het voertuig dat je triangelt moet apk hebben én verzekerd zijn.
op deze site staat dat het legaal is om op deze manier een auto te slepen
http://www.aframe.nl lezen bij regelgeving
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
EW schreef:Harm van Beek heeft e.e.a. eens behoorlijk uitgezocht. Dit is terug te vinden bij de buren: http://www.c5club.nl
Kan deze link iets specifieker weergegeven worden?
Citroen!
Super al deze reacties, ik ga eens kijken op de stite van Ad vd Horst. Ik heb ook begrepen dat slepen mag op deze wijze. We handig om even een lichtbalk met lange kabel te maken waar kenteken van slepend voertuig op geplaatst kan worden.
Dick.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Michiel van Ginkel schreef:jep,
het voertuig dat je triangelt moet apk hebben én verzekerd zijn.
Inderdaad…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:Michiel van Ginkel schreef:jep,
het voertuig dat je triangelt moet apk hebben én verzekerd zijn.Inderdaad…
Zoals het op de site van Aframe staat wordt de auto gezien als aanhangwagen. Als dit zo is dan hoeft hij niet gekeurd en of verzekerd te zijn. Wel je eigen kenteken van het trekkende voertuig voeren op het te slepen voertuig. Voordeel van een A type is dat hij onder de 750 kilo blijft waardoor je geen probleem hebt met oplooprem verplichting.
Wie heeft het juiste artikel, Aframe of is dit een verkoop argument. Zij gaan er wel van uit dat het om bruikbare voertuigen gaat die gesleept gaan worden. Ik denk meer in het halen brengen van opknappers.
Dus waar is het ware artikel.
Gr Dick.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
voila;;
Expertisecentrum Verkeer en vervoer PIVM - Apeldoorn.
De door u omschreven constructie is ons bekend.
Conform artikel 5.18.2 van het Voertuigreglement is het toegestaan om door middel van een motorrijtuig een ander motorrijtuig voort te bewegen. Niet omschreven is op welke manier dit dient te geschieden. Met andere woorden: er is geen bepaling opgenomen waarin is omschreven dat de door u voorgestelde constructie niet zou mogen worden toegepast.
Door het aanbrengen van een triangel tussen uw camper en uw auto, krijgt het getrokken voertuig echter niet de status van een aanhangwagen.
Voor de toepassing van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Voertuigenreglement en de Wetaansprakelijkheid motorvoertuigen blijft het in alle gevallen een motorrijtuig. Met andere woorden: de auto moet aan alle technische voorschriften voldoen, moet APK zijn goedgekeurd, moet zijn voorzien van een eigen kenteken en moet zijn verzekerd.Het voeren van een voor de camper afgegeven kenteken op de auto is derhalve niet toegestaan.
OP de gehele combinatie blijft ten alle tijden artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 van toepassing.
Dit houdt in dat er geen gevaar op de weg mag worden veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. De sleepconstructie dient dan ook zo te zijn uitgevoerd dat deze niet kan lostrillen en dat zijdelings uitwijken van de auto zoveel mogelijk wordt voorkomen. Het verdient eveneens aanbeveling om achter de auto een zogenaamde lichtbalk aan te brengen waarmee duidelijk kan worden aangegeven dat met de combibatie van richting wordt veranderd of dat de combinatie tot stilstand wordt gebracht.
Met betrekking tot bovenstaande is er één uitzondering.
Voor de toepassing van de gedragsregels van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt de gesleepte auto gezien als een aanhangwagen. Dit heeft bijvoorbeeld consequenties wanneer u te maken zou krijgen met een weg die gesloten is verklaard voor motorvoertuigen met aanhangwagens.
Voor zover er geen lagere maximum snelheid geldt, dient u er tevens rekening mee te houden dat u met de combinatie niet sneller mag rijden dan 80 km/u.
Hoewel dit laatste naar ik verwacht niet van toepassing zal zijn: de afstand tussen de camper en de auto mag niet meer bedragen dan 5 meter.