Kunnen rekbouten zijn of niet. als het rekbouten zijn is de rek er na 1 keer uit. Het aanhaal moment is ingesteld op de nieuwe rekbouten. voor gebruikte gaat dat dus niet meer op !!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ja en als de rek eruit is wat kan er gebeuren als je ze toch gebruikt, knappen ze af bij de montage??
Dan zet je de cilinderkop dus vast met uitgerekte bouten met het aanhaal moment uit het WPH-boek. Zodra je motor warm wordt kunnen de bouten nu niet meer uitzetten met als gevolg dat ze kunnen knappen. Op de vorige pagina heb ik nu fff een plaatje bijgevoegd van het pakking setje.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
xm-green schreef:ja en als de rek eruit is wat kan er gebeuren als je ze toch gebruikt, knappen ze af bij de montage??
Die kans is zeker aanwezig, plus dat je ze nooit meer op het goede moment krijgt.
Ouwe mopperkont
oke dan moet ik ze omwisselen, de nieuwe bouten had ik al maar er zit een uitwendig torx aansluiting op en daar had ik niet het passende gereedschap voor en s`avonds om 20uur zijn de meeste winkels wel dicht.
het blok heb ik afgetapt van de koelvloeistof en is het mogelijk om het via het thermostaathuis weer te vullen als je ff de thermostaat verwijderd
Waarom via thermosstaathuis vullen ??? Zo uit m’n hoofd ligt het expansievat/vulvat hoger dus kun je nooit het volledige systeem vullen via het thermosstaathuis.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
het expansievat heeft de slang naar de radiateur en dan naar het thermostaathuis, zolang de motor niet warm is gaat de thermostaat niet open pas bij 70/80 graden in die tussen tijd zit er geen koelvloeistof in het blok en iets zegt me dat dat weer schade kan opleveren dus vandaar dat ik op die manier het blok vast wil voorzien van kvk
Ik denk dat je niet goed kijkt. Je blok vult zich echt wel via de afvoer van je radiator. Het stroomt van en naar je radiator richting je blok, en alleen 1 doorgang is maar geblokkeerd door je thermostaat
Ouwe mopperkont
Alsj e trouwens nu je motor gaat gebruiken met 2e hands rekbouten kan je volgende maand weer je koppaking doen.
Tis dat je er nu handigheid in krijgt, maar dat is misschien wat overdreven?
Ouwe mopperkont
oke ga ik naar kijken en eerst de bouten wisselen want heb geen zin in een maandelijks ritueel van de koppakking
was meer uit nood dat ik de oude gebruikt heb omdat ik de auto klaar wilde hebben maandag avond.
dinsdag middag ben ik geopereerd en mag de komende dagen niet zwaar tillen en auto rijden lukt ook niet echt.
dus zaterdag maar weer eerst op pad voor de juiste gereedschappen en pakking voor de uitlaat.
maar ik betijfel wel of de druk groot genoeg is om via het expansie vat het blok te vullen.
Uiteraard bij het vullen, bij draaiende motor, wel ff de onluchtingspunten en verwarming openzetten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
In de thermostaat zit een kleine doorgang, dus als jij je reservoir volgooi wordt je blok grotendeels gevuld zonder dat er iets mis kan gaan.
ja dat klopt en heb ook ff gekeken naar de slang van het expansievat naar de motor en wat denk je bij dit blok zit er ook een extra. dus dat moet goed gaan komen. nu maar wachten op zaterdag, onderdelen halen en afmaken. zodat het weer lekker de weg op kan.
citroen23 schreef:Uiteraard bij het vullen, bij draaiende motor, wel ff de onluchtingspunten en verwarming openzetten.
Verwarming hoeft niet open, het stroomt daar sowieso doorheen. Je verwarming is geen kraan die open en dicht gaat.
Ouwe mopperkont
Ik ken 2 methodes om het koelsysteem te vullen.
1) de Haynes-methode, die ik niet zo geweldig vind.
2) Volgens Olving. Alle ontluchtingsschroeven openen en langzaam vullen. Zodra er vloeistof zonder luchtbellen uit komt, de ontluchtingsschroef dichtdraaien. Dan starten en de motor 2 minuten ongeveer 2000 toeren laten draaien. Uitzetten en tank tot aan de dop vullen. Dop er op, starten en minstens 1x de ventilator laten aanslaan. Motor uit, laten afkoelen en afvullen tot peilstreep.
Wim,
Disciplus Simplex