aldo heeft weer een bx
aldo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 16-12-2009

Gepost: 16 december 2009 01:11 PM

Hoi,

Sinds enige tijd ben ik weer in bezit van een bx uit ‘92  
Het is een grijze bx toulouse (1.4)
Voor de liefhebbers, kenteken zg-51-lr
Na een klein tijdje kwamen de eerste probleempjes aan het licht:

-raam valt naar beneden
-vulpijp is stuk
-knop van regeling kachelfan is stuk
-ruitenwissersproeier verstopt
-aansluiting dekseltje bovenste kastje is stuk,

-Het raam heb ik ondertussen gefixed.
-Vulpijp was niet bij weijer in gasselterboerveen te krijgen….en ook niet bijn de locale algemene sloper niet…dus misschien hier op het forum?
-Kachelfan doet het wel als ik hem rechtstreeks op de accu aansluit, wie weet hoe ik bij die knoppen kom? 
-Ondertussen heb ik een ventilatortje op de sigaretteaansteker om me raam vochtvrij te houden maar das alles behalve ideaal.
-De ruitenwissersproeier zit verstopt bij het stukje waar het door de kap komt….heb geprobeert ze door te blazen maar dat wou niet baten. Kan ik deze makkelijk vervangen voor een uit een sloopbak?
-Het dekseltje zal me worst wezen, misschien dat ik hem eens vervang als ik er toevallig een tegenkom


aldo

Profiel  
 
Sjon1991
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009

- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Gepost: 16 december 2009 05:16 PM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd met de Toulouse!

Mijn Citroën BX 15 RE


Joie de Vivre ..avec Citroën!

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 16 december 2009 05:17 PM
  [ # 2 ]

Hij klinkt al als een echte bx. Gefeliciteerd en welkom hier.

 

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 16 december 2009 07:02 PM
  [ # 3 ]

Vulpijp was vorig jaar nog nieuw te bestellen bij de dealer, maar dat was er een van een GTI. (wel 100+ euro)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2009 07:16 PM
  [ # 4 ]

Aldo, kijk even op de onvolprezen site van Roel Tiemersma. Volg de link en je weet precies hoe je bij die knoppen komt. De aanjager wordt geregeld door een in het PCBtje geïntegreerde potmeter en die flinterdunne koperbaantjes willen wel eens doorslijten. Maar vaak is het ook een kwestie van (voorzichtig!!) uit elkaar pulken en goed schoonmaken. Verder zit er een regelmodule in het aanjagerhuis. Die wil er ook wel eens de brui aan geven (vervangen).

Vulpijp: Volgens mij zit jij redelijk in het noorden. Bel even met Franse Auto in Groningen. Die hebben ‘m vast. Datzelfde geldt voor een slotje van je bovenkastje enz. enz. en het is allemaal rete-simpel erop te beunen.

Veel plezier met BX-en!

Derk

Edit: dit weten de benzinestokers hier wel. Met die 1.4 erin: heeft zo’n Toulouse nou wél of géén bumpertankje? Dat maakt volgens mij uit voor de vulpijp…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 16 december 2009 07:35 PM
  [ # 5 ]

Ehh,was de bumpertank niet vanaf de 1.6….,dacht het wel.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
aldo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 16-12-2009

Gepost: 16 december 2009 07:51 PM
  [ # 6 ]

ah bedankt voor de reacties..
die site van Roel Tiemersma is inderdaade prachtig,,,,morgen maar weer es aan het klooien!
.. mijn bx heeft idd geen bumpertankje, dat dit bestond kwam ik pas achter toen ik bij de sloper ging zoeken.
Bezoekje aan “franse auto” lijkt me inderdaad geen slecht idee…heb daar goede ervaringen mee (reed in het verleden ook bx,ax,405,r9,r5…en die hebben op het 5je na allemaal wel es bij franse auto op de brug gestaan Wink )

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 december 2009 08:23 PM
  [ # 7 ]
Kornstra schreef:

Ehh,was de bumpertank niet vanaf de 1.6….,dacht het wel.

Ik ook. Maar controleer en dubbelcontroleer…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
aldo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 16-12-2009

Gepost: 17 december 2009 11:22 AM
  [ # 8 ]

Heb het frontje nu ervoor weg, had al allerlij schroefjes gevonden alleen die onde die twee buitenste draaiknoppen niet…nu dankzij die site van Roel Tiemersma. heb ik die nu ook gevonden Wink

alleen heb ik nog een vraagje;

Aan de achterkant zit bij de fan-knop ook een kabel…waarvoor dient deze?


en….......ik ben even aan het meten geweest


is dit de stroom output?


hier staat 12 v op…zou ik deze kunnen doorverbinden met de output zodat de fan altijd draaid?

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 17 december 2009 12:39 PM
  [ # 9 ]

Diezelfde kachelbediening zit ook in de 205 en 309, mocht je op de plaatselijke sloperij geen BX-en treffen…

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 17 december 2009 12:49 PM
  [ # 10 ]

Ik zou eerst even meten wat er bij de pijl met vraagteken gebeurt als je aan de draaiknop zit (met contact aan). Verandert het voltage? Dan zit het probleem waarschijnlijk niet hier, maar bij de module in het kachelhuis. Hierin zit een PTC die weleens wat wil corroderen, waardoor hij geen contact meer maakt. Deze temperatuursafhankelijke weerstand zit in het circuit om te voorkomen dat je wagen de hens in vliegt als je kachelmotor doorbrandt.

Vanwege grote ergenis heb ik heel het transistorcircuit bekeken hoe de motor geschakeld is. Thijs van de BX-club heeft dit ook gedaan en mooi uitgewerkt en dat kan je vinden op het forum van de BX club, bij het kopje ‘electronica’.

Je kan beter de - van de kachelmotor aan de massa leggen als je de motor continue wilt laten draaien. Hij krijgt namelijk constant 12V, en om de snelheid te bepalen wordt de - van 12V tot 0V gevarieerd.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 december 2009 04:03 PM
  [ # 11 ]

De kabel achter de regelknop voor de kachelmotor is ervoor om de interieur-lucht-inlaat te kunnen sluiten. Als je de regelaar helemaal op “0” zet, dan sluit je ook die klep. Middels die kabel dus.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 december 2009 06:02 PM
  [ # 12 ]
C15GrandVolume schreef:

Diezelfde kachelbediening zit ook in de 205 en 309, mocht je op de plaatselijke sloperij geen BX-en treffen…

En er zijn 3 of 4 verschillende merken van, maar die kun je vrij verwisselen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
aldo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 16-12-2009

Gepost: 10 januari 2010 06:37 PM
  [ # 13 ]

Heb ondertussen het regelaartje in de blower vervangen, hielp niet helaas.
Nu kwam ik er later achter dat waarschijnlijk het verleng-snoertje naar de blower toe niet goed contact maakt…denk dat de plugjes beedje uitgesleten/verroest zijn. Weet iemand waar ik die plugjes kan krijgen?
Franse auto in grunn had geen vulpijpen meer, dus als iemand er nog eentje weet houd ik me aanbevolen.

intussen wel eejn schuiver gemaakt met me moeders auto die ik intussen tijd leende cry

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook