Ik sta altijd open voor de ervaringen van anderen.
Ik heb niet het gevoel dat ik mijn inzittenden en mezelf onveilig vervoer, of gevaarlijk voor andere weggebruikers ben. Ik ben een intensieve gebruiker.
Na vele jaren gewoon met binnenbanden gereden te hebben ging het me ergeren dat ik iedere twee weken mijn bandenspanning moest checken, er waren toen geen betere kwaliteiten binnenbanden te koop.
In overleg met een bekende ds-partnergarage in mijn buurt, heb ik Michelins XVS laten monteren zonder binnenband op gepoedercoate velgen. Deze specialist had hier toen al ervaring mee opgedaan in zijn klantenkring. Hij monteert ze tegenwoordig nog steeds op dezelfde manier: als de velgen zuiver zijn, zonder binnenband en met gelijmd ventiel.
En ja, die specialist heeft een grote klantenkring, en hij is niet iemand die klanten met een auto wegstuurt waarvan hij het vermoeden heeft dat het wel eens niet zo veilig zou kunnen zijn…
Over andere merken banden kan ik niets vertellen.
En ja, ik hoef mijn banden nooit meer op spanning te brengen, het verbaast mij ook, maar er verdwijnt geen druk uit. (ja, ik check de spanning wel…)
Ik heb binnenbanden en gepoedercoate velgen en bij mij loopt er niets leeg. Ik check vaak mijn banden spanning en hoef misschien eens per 2 maanden bij te vullen. Ik zou gewoon niet moeilijk doen de zaak iets opruwen met schuurpapier.
Wat ik me wel afvroeg? Je gaf aan dat één band is leeggelopen zijn de andere 3 nog voldoende op druk? Wie weet is het een kapot ventiel?
Wat gebeurt er als je de leeg gelopen band 0.5 bar hoger opblaast? Loopt de band dan ook leeg?














































Totaal aantal Berichten: 43389
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:DS-velgen hebben geen hump, zijn dus niet geschikt voor tubeless montage. Dat het tot nu toe goed gaat bij een aantal mensen, wil niet zeggen dat het veilig is.
Nooit met binnenbanden gereden. Zelfs op mijn rally Ds’sen geen binnenbanden. Ideaal, nooit een band van af gelopen. Destijds mee begonnen op aanraden van een Ds specialist, en daarna ook nooit meer één binnenband bij een klant gemonteerd, en nooit één garantiegeval mee gehad. Geheel in tegenstelling tot die binnenbanden ellende.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@lopezdijkstra:
ik hoorde bij het wegrijden de band leeglopen en het ventiel zat haaks in de velg.
Ik heb de band nog niet laten repareren om eerst op deze site te controleren of hetgeen ik gehoord had klopte..(opruwen etc)
Eigenlijk blijkt dat het niet strikt noodzakelijk is om de velg op te ruwen.
(voldoende mensen rijden met, niet opgeruwde, gepoedercoate velgen zonder lek te rijden)
De meedenkende bandenmeneer, gaf wel aan extra zeep te gebruiken om de velgen niet te beschadigen, het zou zo maar kunnen zijn dat ik daar de oorzaak moet zoeken.
Wat het vervolg betreft:
Ik had niet verwacht dat deze vraag zou leiden tot een discussie over het wel of niet functioneren van XAS/XVS banden zonder binnenband. Maar gezien de reacties en het feit dat het een achterband betreft (dus minder draaiende krachten etc) overweeg ik deze band bij wijze van proef tubeless te monteren. Mooi vergelijkend warenonderzoek.
Bedankt voor de reacties
Arjan
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
volgens mij zijn alle banden die voor ds leverbaar zijn,in ieder geval de michelin banden, altijd van het tubless-type [ook in de jaren 70]
in een tubless-band een binnen-band stoppen is niet erg verstandig [eigenlijk is het zelfs verboden]
bij de ds wordt dit echter vaak gedaan omdat de meeste ds-velgen nog geklonken zijn samen gesteld,en dus meestal niet 100% luchtdicht
in de jaren dat de ds nieuw leverbaar was ,kon je speciale tubless velgen kopen, deze waren gelast inplaats van geklonken,en dus wel 100% luchtdicht
deze gelaste velgen zijn vandaag de dag zelzaam ,en zul je niet veel tegenkomen
het is in de banden-wereld wel een redelijk bekend dilemma,in ieder geval de ‘oudgedienden’,zowel de banden-man als de ds-man





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zelden zoveel onzin gelezen als in dit topic.
Aan de voorstanders van het tubeless monteren van banden op velgen zonder hump: Wat gaat je verzekeringmaatschappij doen als je met je DS van de weg raakt/bij een ongeval betrokken raakt en je auto technisch onderzocht wordt?
Wel eens getuige-deskundige geweest bij een rechtzaak over wielen/banden?
Iets om over na te denken…..
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GeraldDSuper schreef:Het gevaar of dreigend theoretisch gevaar bij tubeless montage op een standaard DS-velg is dat de band van de velg glijdt. Een DS-velg mist een rand, of ‘hump’ die tubless velgen moeten hebben. Of het in de praktijk tot gevaarlijke situaties leidt, weet ik niet. Ik vind veiligheid toch wel belangrijk en rijd daarom weer op binnenbanden in de buitenbanden.
Eens! Mijn ervaring is overigens wel dat de binnenband vaak hergebruikt wordt bij aanschaf van nieuwe buitenbanden. Heb intussen in 27 jaar DS-rijden éénmaal een lekke binnenband gehad wegens lekkage langs het ventiel door ouderdom. Nu laat ik bij aanschaf van nieuwe Michelins de binnenband óók vervangen.
De wielen zelf laat ik ongemoeid, hooguit een kwastje verf langs de buitenkant.
Ik heb eens nagedacht over de laatste post van @DriverD.
Ik heb echt de wijsheid niet in pacht, ik vertel alleen mijn ervaringen, en geef de boodschap door. Dan kunnen de lezers zelf hun mening vormen.
Veiligheid, verzekeringsmaatschappijen, getuige-deskundigen, zelf ben je ook niet roomser dan de paus en balanceer je ook op het randje (is mij ook niet vreemd).
In je topic: DS23pallas van DriverD, pagina 3 (17-6-2008), schrijf je dat je nieuwe banden hebt gemonteerd, Kumho Power Star 195/70R15. Die R staat voor een maximum toegestane snelheid van 170 km/u. Wie schetst mijn verbazing als ik op pagina 8 in hetzelfde topic (6-9-2008) een foto geplaatst zie van je snelheidsmeter, genomen op de ‘autobahn’: 182 km/u voor correctie… (Of was dat in een andere auto? Nee toch, ik ben die dag ook in Rheinberg geweest en heb in de loop van de dag, ik meen ‘smiddags, jouw groene ds daar op de parkeerplaats zien staan).
Het is al vaker gezegd, laten we het vooral leuk houden…












































Totaal aantal Berichten: 25692
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
repelsteeltje schreef:
Het is al vaker gezegd, laten we het vooral leuk houden…
INDERDAAD!!
Zoals zovaak is er een verschil tussen de theorie en de praktijk.
In theorie loopt je band eraf. In de praktijk gebeurt dit zelden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43389
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat dan wél weer leuk is: Bij de eerste rally-DS’en van Citroën zelf ( met smalle velgjes en centrale wielmoer) liepen de banden met grote regelmaat van de velg. Met binnenband….
Ik heb, wat ik ook voor debiels met een DS gedaan heb, nog nooit een tubeless gemonteerde band van een velg af kunnen rijden. Maar dat had ik al ergens geschreven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Beste Repelsteetlje ( en DriverD ).
Die Kumho zijn dan 195/70 R 15 ( Die R staat voor Radiaal !!) en dan volgt nog denk ik: 97T Dat wil zeggen
“load Index” 97 = 730 kilo per band ( dit zijn al “versterkte banden”), en snelheidsindex T = Maximaal 190 KM/H.
je zit dus net goed met een top van 182, en die maximale last is ruim voldoende: Dit zijn eingelijk banden voor kleine busjes en SUV’s.
T’is maar een weet.
Ik denk dat de ervaring van velen zegt dat de banden niet van de velg gaan zonder hump, maar persoonlijk zou ik dat nooit doen ( en ik ben zeker geen risicomijder in alle gevallen): Je hebt geen idee wat voor een krachten er op een band komen als je met 150 door een scherpe bocht gaat: Het gevaar zit vooral erin als je band niet genoeg spanning heeft.
Overigens kun je die 195/70 gewoon op een Sm velg leggen met hump, dan past ie ook beter.
To err is human, not to err is divine.
ok, in dat geval heb ik die ‘R’ verkeerd geinterpreteerd, ben toch tevreden met je correctie, altijd bereid om wat te leren!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
repelsteeltje schreef:Ik heb eens nagedacht over de laatste post van @DriverD.
Ik heb echt de wijsheid niet in pacht, ik vertel alleen mijn ervaringen, en geef de boodschap door. Dan kunnen de lezers zelf hun mening vormen.
Veiligheid, verzekeringsmaatschappijen, getuige-deskundigen, zelf ben je ook niet roomser dan de paus en balanceer je ook op het randje (is mij ook niet vreemd).
In je topic: DS23pallas van DriverD, pagina 3 (17-6-2008), schrijf je dat je nieuwe banden hebt gemonteerd, Kumho Power Star 195/70R15. Die R staat voor een maximum toegestane snelheid van 170 km/u. Wie schetst mijn verbazing als ik op pagina 8 in hetzelfde topic (6-9-2008) een foto geplaatst zie van je snelheidsmeter, genomen op de ‘autobahn’: 182 km/u voor correctie… (Of was dat in een andere auto? Nee toch, ik ben die dag ook in Rheinberg geweest en heb in de loop van de dag, ik meen ‘smiddags, jouw groene ds daar op de parkeerplaats zien staan).Het is al vaker gezegd, laten we het vooral leuk houden…
@repelsteeltje: Dat die Kumho’s geschikt waren voor 190 km/u had ik voor de koop wel gecontroleerd. Ik ben niet roomscher dan de Paus, doe ook wel eens iets “op het randje”, maar het monteren van een band zonder binnenband op een velg zonder dubbelhump gaat mij echt te ver. Op een openbaar forum moet ik dit bestrijden. In mijn werk als docent aan de HTS Autotechniek zie ik namelijk de gevolgen van ondoordachte acties aan auto’s.
Verder waardeer ik jou en je posts zeer, en ook anderen met veel DS-kennis doen dat. Je hebt veel DS-ervaring, dat is duidelijk.
Wat mij betreft: Even goede vrienden, ok?
Citroen!
Er is speciaal bandenvet in de handel ( of bij de echte banden specialist ) waarbij het ‘vet’ook voorzien wordt van een lijmachtige substantie. Deze blijft achter als de werking van het vet verdwenen is. Dit type bandenvet wordt toegepast bij nieuwe hoogwaardige lichtmetalen velgen. Deze mochten niet glijden over de velg, anders was het balanseren ook ontregeld.
@DriverD: no hard feelings, ik kan het af en toe niet laten om een plaagstootje met knipoog uit te delen, ik ben niet op oorlogspad. Ik zoek liever leuke weggetjes om met mijn DS te genieten.
En jij weet natuurlijk ook best wel veel, een goed contact is in ieders voordeel. Ik stuur je een pb, misschien worden we wel vrienden.