




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dat probleem van die koude start herken ik wel, maar ik zelf een carbarateurversie met handchoke, bij is het een kwestie van “fingerspitze gefuhl” (ff pompen met gaspedaal en beetje spelen met de choke)en dan gaat het een stuk beter maar nog steeds niet van harte. Een collega van mij denk dat het iets met compressie te maken kan hebben, en als ie even gelopen is dit langszaam weglekt waardoor ie naar een lange tijd er weer moeite mee heeft, dit gaan we binnenkort ff controleren.
Zelf heb ik ook al de bougiekabels en bougie vv had al veel geleden makkelijk en toen en kost niet veel is het zeker ok.
en die achterruit verwarming gaat het lampje wel aan?
Mark
CX 2000 pallas ‘78
par eXeMple! schreef:BDP sensoren zou je kunnen beginnen met alleen de connectoren op de sensoren even los te trekken en schoon te maken. Kan al een hoop verschil maken. Bij mij heeft het 2x voor startproblemen gezorgd.
Ik heb ze al schoongemaakt en dat scheelde inderdaad, maar niet afdoende.
par eXeMple! schreef:
De achterruitverwarming heeft geen relais bij mijn weten. Bij mij deed ie het ook niet, en bleek de schakelaar kapot. Schakelaar even doormeten of omwisselen met de schakelaar van de binnenverlichting om het te testen.
Haynes is een beetje dubbelzinnig. Pg, 262: “From January 1984 .... via a relay”. In het schema op pg. 292, CX25 from July 1983, staat de spiraal inderdaad direct geschakeld. Overigens gaat het dash-lampje wel aan.
Mijn CX is van maart 1984. Ik heb overigens het ORGA nummer nog niet kunnen vinden.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als het dash lampje aan gaat dan is de schakelaar OK. Dan zou ik kijken op de contacten bij de verwarming (op de achterruit) of er spanning op komt.
par eXeMple! schreef:Als het dash lampje aan gaat dan is de schakelaar OK. Dan zou ik kijken op de contacten bij de verwarming (op de achterruit) of er spanning op komt.
Klopt. Nog niet aan toe gekomen.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Jelte Feenstra schreef:par eXeMple! schreef:Als het dash lampje aan gaat dan is de schakelaar OK. Dan zou ik kijken op de contacten bij de verwarming (op de achterruit) of er spanning op komt.
Klopt. Nog niet aan toe gekomen.
Achterruit verwarming doet het weer! Slechte contacten bij de ruit.
Nog wel steeds (koude)start problemen. Alle contacten nagelopen en schoongemaakt; was nergens echt opvallend nodig.
Kunnen natuurlijk nog steeds bdp sensors zijn of injectierelais, of ...., maar als ze eenmaal aanslaat, loopt het allemaal te regelmatig om daar echt het probleem te zoeken.
Omdat de startmotor de motor maar moeizaam op toeren krijgt (start wel met een 2de auto, draaiende motor, als starthulp; klinkt bekend sans-pareil) ga ik eerst de inwendige weerstand van mijn accu eens laten doormeten, kijken of die wel genoeg ampères levert en meteen controleren op verliezen elders in het circuit rondom de accu.
Heeft iemand uitgezocht wat de grootste fysieke maat is die nog past?
Zou graag een (turbo)diesel accu willen plaatsen van zo’n 90Ah, 650+ A startstroom.
Dat zal toch wel genoeg moeten zijn voor mijn GTI-tje.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Een te zware accu, zo is mijn ervaring geweest, is niet goed. Die heeft moeite bijgeladen te worden.
Het blijkt niet, dat het een slechte accu was, want deze hebben we nu al een jaar of vier als reserveaccu en doet het nog altijd erg goed.
Jelte Feenstra schreef:Jelte Feenstra schreef:par eXeMple! schreef:Als het dash lampje aan gaat dan is de schakelaar OK. Dan zou ik kijken op de contacten bij de verwarming (op de achterruit) of er spanning op komt.
Klopt. Nog niet aan toe gekomen.
Achterruit verwarming doet het weer! Slechte contacten bij de ruit.
Nog wel steeds (koude)start problemen. Alle contacten nagelopen en schoongemaakt; was nergens echt opvallend nodig.
Kunnen natuurlijk nog steeds bdp sensors zijn of injectierelais, of ...., maar als ze eenmaal aanslaat, loopt het allemaal te regelmatig om daar echt het probleem te zoeken.
Omdat de startmotor de motor maar moeizaam op toeren krijgt (start wel met een 2de auto, draaiende motor, als starthulp; klinkt bekend sans-pareil) ga ik eerst de inwendige weerstand van mijn accu eens laten doormeten, kijken of die wel genoeg ampères levert en meteen controleren op verliezen elders in het circuit rondom de accu.
Heeft iemand uitgezocht wat de grootste fysieke maat is die nog past?
Zou graag een (turbo)diesel accu willen plaatsen van zo’n 90Ah, 650+ A startstroom.
Dat zal toch wel genoeg moeten zijn voor mijn GTI-tje.
Krijgt de startmotor bij een koude motor deze wel goed rond? je schrijft dat het moeizaam gaat op 1 accu, wellicht is de startmotor aan zijn einde en is deze aan revisie toe.
Wat je ook nog kan proberen is de aarding van de startmotor nakijken of die schoon is, wil wel eens helpen.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Ik ben het met voorgaande spreker eens. De startmotor moet een bepaald aantal omwentelingen maken wil de auto aan kunnen slaan. Kijk ook maar eens of je wel een vonk hebt als hij niet aan wil slaan, ik denk namelijk van niet.
garagestmarien schreef:Een te zware accu, zo is mijn ervaring geweest, is niet goed. Die heeft moeite bijgeladen te worden.
Het blijkt niet, dat het een slechte accu was, want deze hebben we nu al een jaar of vier als reserveaccu en doet het nog altijd erg goed.
Hallo garagestmarien,
Ik wil je ervaring niet in twijfel trekken, maar ik begrijp het niet. Accu-specialisten vertellen mij dat je een accu kunt laden met ten hoogste 10-15% (in A) van de accu-capaciteit (in Ah).
Een 55 AH accu dus met 5,5-8A en een 90Ah dus met 9-14A, geen van beide een groot probleem voor een 50A dynamo. Je zou nog voldoende over moeten hebben voor de normale verbruikers en toch je accu opladen. Daarbij komt dat normaal starten helemaal niet zoveel kost: 1 minuut á 300A verbruikt 5Ah, onafhankelijk van de capaciteit van de accu. Hoe groter de capaciteit van je accu, binnen redelijke grenzen, des te makkelijker is 5 Ah bij te laden, nl met 9 ipv 5 A.
Ik zal eerst nog eens verder informatie inwinnen, voordat ik besluit toch deze kant op te gaan. Dank.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
harry45 schreef:Krijgt de startmotor bij een koude motor deze wel goed rond? je schrijft dat het moeizaam gaat op 1 accu, wellicht is de startmotor aan zijn einde en is deze aan revisie toe.
Wat je ook nog kan proberen is de aarding van de startmotor nakijken of die schoon is, wil wel eens helpen.
Harry
Hallo Harry,
Mijn aanname was/is dat ik langer meer stroom bij een hoger spanning wil kunnen leveren, dus een grotere accu met een lagere inwendige weerstand.
Je brengt wel een goed punt op: Bekijk eerste de startmotor en omgeving, want die krijgt een koude motor niet snel genoeg rond.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hier een mail van Varta die ik eerder heb ontvangen.
U schreef ons:
Tekst: ik heb een discussie met iemand over accu\‘s in auto\‘s. mijn idee is dat een te zware accu niet genoeg bijgeladen wordt en daardoor nooit helemaal vol zou kunnen raken.
de persoon met wie ik in discussie ben zegt dat hoe zwaarder de accu hoe beter het is. ik heb op de website gezocht naar een duidelijk antwoord,
maar heb het niet kunnen vinden. kunt u misschien iets voor ons betekenen?Geachte mevrouw, meneer,
Dit is inderdaad een aardig onderwerp voor een discussie.
In feite heeft u allebei een beetje gelijk en ongelijk.
Er worden namelijk twee dingen door elkaar gehaald.Hoe groter (zwaarder) de batterij hoe meer koudstartstroom, vermogen (ampère), een batterij leveren kan.
U mag er van uit gaan dat de bekabeling en het vermogen van de batterij op elkaar afgestemd zijn.
Dit is ook de reden waarom je niet zo maar een grotere (zwaardere) batterij in je auto kunt toepassen.
Hoe zwaarder de batterij, hoe meer vermogen. Bij een groot vermogen zou de bekabeling van de auto kunnen smelten.Dit was het eerste punt, nu het tweede.
Als je zwaardere batterij toepast heb je ook meer capaciteit tot je beschikking.
Als voorbeeld:
Een batterij, 560160042, 12V60Ah.
Als je deze batterij belast met 6 Amp. haal je 10% van de capaciteit af.
Er is ook een batterij met de zelfde afmeting van 12V70Ah.
Als je deze batterij belast met 6Amp. haal je 8,5% van de capaciteit af.
In dit laatste geval zal de batterij met de zelfde lader ook eerder geladen zijn, wordt minder belast en zal langer meegaan.M.a.w.
Het is niet aan te raden om zo maar een grotere (start)batterij in een auto te plaatsen,
maar bijv. in een caravan is die wel te adviseren. Want hoe minder een batterij ontladen wordt hoe langer de levensduur is.Ik hoop dat ik uw vraag afdoende heb beantwoord.
Met vriendelijke groeten / Best Regards / Mit freundlichen Grüssen
Jaap de Wit
VARTA Autobatterijen BV
garagestmarien schreef:Hier een mail van Varta die ik eerder heb ontvangen.
.....
U mag er van uit gaan dat de bekabeling en het vermogen van de batterij op elkaar afgestemd zijn.
Dit is ook de reden waarom je niet zo maar een grotere (zwaardere) batterij in je auto kunt toepassen.
Hoe zwaarder de batterij, hoe meer vermogen. Bij een groot vermogen zou de bekabeling van de auto kunnen smelten.Dit was het eerste punt, nu het tweede.
.....
In dit laatste geval zal de batterij met de zelfde lader ook eerder geladen zijn, wordt minder belast en zal langer meegaan.VARTA Autobatterijen BV
Dank je. Dit sluit aardig aan bij de informatie die ik elders verzameld heb.
Ik was inderdaad van plan de bedrading accu-startmotor en accu-aarde ook/eerst te vervangen/verzwaren. De startmotor is de enige echt grote verbruiker, bijna kortsluiting. De rest zal niet opeens meer stroom gaan trekken omdat er een grotere accu beschikbaar is. Het blijft 12-14V uiteindelijk.
En als ik toch de bekabeling vervang kan ik meteen de startmotor demonteren en laten doormeten . Ik moet dan wel een plaats zien te vinden waar ze op een brug kan blijven staan. Startmotor terug plaatsen met CX in de lage stand is een uitdaging
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Startmotor kan je ook van bovenaf losmaken. Gewoon de drie bouten losmaken en de bedrading. Daar kan je met wat gefriemen wel bij. Anders haal je de bedrading aan de kant van de accu los.
Dan kan je de hele startmotor, met hitteschil en al, gewoon bovenlangs tussen alle andere delen uitfriemelen.
Echt waar. En het werkt nog sneller ook.
Nou ben ik niet zo van het technische, maar volgens mij start een CX injectie probleemloos als alle onderdelen gewoon goed zijn. Ik had last van een zwaar draaiende startmotor. Met extra pit van de ANWB heb ik die in kapotte toestand toch aan het draaien gekregen. In dat opzicht helpt extra pit. De lagers bleken stuk te zijn. Toen de startmotor één keer was gereviseerd, ging het weer prima, gewoon op de accu met originele specificaties. Daarna ging de startmotor weer kaduuk. Ik was er toen flauw van. Er is toen een ander merk, maar met dezelfde specificaties, ingekomen. Het starten gaat weer prima: sleutel omdraaien en starten. De startmotor maakt nu wel ‘ns het geluid van een poging tot starten als de motor al draait. Maar het starten is geen enkel probleem. Het andere robleempje gaat wel weer worden verholpen. Wat mij betreft dus gewoon goede originele onderdelen erin en draaien maar.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De BDP sensoren zijn nog steeds een favoriete kandidaat als die nog niet vervangen zijn. Je starttoerental is misschien 400 toeren, stationair is meer dan het dubbele, dus het kan prima voorkomen dat de BDP sensoren bij stationair van 850 toeren wel voldoende voltage geeft voor een duidelijk ontstekingssignaal.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!