Hallo allemaal,
Ik wil lichtmetalen velgen onder mijn saxo maar nu had ik mooie gezien dus ik een mailtje gestuurd naar het bedrijf en die vertelden mij dat ik er een setje spacers bij moest kopen omdat de et waarde van de velgen 25 is. en ik begreep dat de waarde bij een saxo 15 moet zijn??? ik wil 16 inch velgen maar nu heb ik altijd vernomen dat die spacers heel slecht voor je ophanging is….klopt dat, is het echt zo slecht of maakt het niets uit???....en hoe gaat het bij de apk keuring???
Ik hoop dat iemand me kan adviseren….
Saxo vts
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Spacers zijn alleen slecht (voor je draagarmlagers en wiellager) als ze een grotere ET-waarde-afwijking t.o.v. origineel veroorzaken. Voor zover ik jouw verhaal begrijp is het juist de bedoeling om een te grote ET-afwijking te voorkomen bij je nieuwe velgen. Met andere woorden, je nieuwe velgen benaderen met spacers de originele ET-waarde. En dan is het geen probleem.
Let daarbij wel op de lengte van je wielbouten…
Met spacers stop je er namelijk wat tussen.
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn EW!
Waar stop je ze dan?
Toch tussen de naaf en de velg?
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ze kunnen met hun eigen (verzonken) bouten op de naaf vast zitten. Op deze manier kan er dus ook een afwijkende steek worden gebruikt.
En EW heeft weer wat geleerd.
bedankt voor de info alvast!!!
nu wilde ik jullie nog vragen of jullie weten welke maat band er om moet want ik heb vernomen dat je alleen 16 inch onder een saxo kan leggen als je de banden maat 195/40/r16 neemt klopt dat?? want anders schijnen ze aan te lopen…..en kom ik met die spacers de apk keuring door???
bedankt alvast!!
Saxo vts
Ik denk dat je op het CitroSport-forum meer bruikbare antwoorden / ervaringen zult vinden.
Of bij de Saxo16V club….
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 446
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
op 16 inch moet idd 195/40/16 .
aangezien de spacers 10 mm zullen zijn , komen de idd tussen de velg en de naaf , en niet op de naaf en dan daar de velg op , en zul je dus inderdaad langere wielbouten nodig hebben .
Hartelijk bedankt voor alle reacties…heeft 1 van jullie toevallig ervaring met het de velgen van het merk Mangels en het type is Mythus.??? zijn dit goede velgen???
Grtz
Saxo vts