oke Wim dat ga ik uitvoeren zaterdag als ik de rest voor elkaar heb, dan kan ik daarna de motor gerust laten draaien
zonder dat ik bang hoef te zijn dat ie gelijk weer in de soep loopt want dat zou wel jammer zijn na al die arbeid en centen
hobby kost altijd geld maar onnodig over de balk smijten heb ik een hekel aan. dat is ook de reden dat ik hier op het forum zit, alle raad is welkom
Succes zaterdag.
Oh ja, nog 1 opmerking over dat aanslaan van de ventilator. Mijn ervaring met de TCT (en ook met de Xant) is dat zelfs op een aangenaam warme dag met de motorkap open het systeem de warmte toch nog voldoende kwijt kan zonder geforceerde koeling. Ergo, je kunt heeeeeeeeel lang wachten tot die ventilator aanslaat. Beter is het om die kap dicht te doen.
Wim,
Disciplus Simplex
En wat is de Haynes methode?
Overigens , wellicht ten overvloede , eerst vullen voor je de motor start.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Dirk de Pirk schreef:Overigens , wellicht ten overvloede , eerst vullen voor je de motor start.
Je bedoelt jezelf vullen? Met wat? Gluhwein?
De Haynes methode is: vullen daarna motor starten. Dan van laag naar hoog de ontluchtingsschroeven openenen tot er vloeistof uit komt. Intussen bijvullen. Als de ventilator 2x is aangeslagen, zou het systeem ontlucht zijn…..
Mijn ervaring bij deze methode is dat er veel lucht in het systeem blijft. Die er inderdaad na ongeveer een half uurtje uit is, of als je een stukje gaat rijden. Dan kan er weer zo’n beetje een liter koelvloeistof bij.
Overigens, Olving heeft het ook nog over een plug onder op het motorblok bij het vliegwiel om koelvloeistof af te tappen. Dus niet het kraantje onderaan de radiateur, maar een nog lager aftappunt.
Wim,
Disciplus Simplex
zo het gaat gebeuren nadat ik vanochten vroeg al naar arnhem ben geweest voor gereedschap en nieuw setje voor de uitlaat te monteren kon ik nog niet verder want de nieuwe momentsleutel heeft een 1/4 aansluiting de set doppen van een 1/4 aansluiting zijn dus echt te dik en passen niet in de schacht naar de kopbout.
andere setje 3/8 past wel maar dan past de momentsleutel niet, moet een verloop tussen en die hadden ze net niet meer op voorraad in arnhem.
Laat ik nu de mazzel hebben bij de hubo hier die ooit een bestelling heeft gedaan voor een klant welke nooit is opgehaald.
oja wordt denk ik nog een leuke uitdaging om de oude pakking van het spruitstuk af te krijgen wist eerder ook niet dat die er zo uit moest zien maar ja al doende leert men.
Momentsleutel 1/4 ik denkt dat je bedoelt 1/2. Die 1/2 kunnen ook te dik zijn voor de bout schacht. Maar….. suc6 met het demonteren van de oude uitlaat pakking. Van die bouten draai je de kop, nagenoeg, altijd rond. Ik flex ze ze dan ook gelijk maar door daar er bij de vervangingsset toch nieuwe inzitten (meestal 3 verschillende lengtes).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
je je hebt helemaal gelijk ik bedoel inderdaad een 1/2.
de bouten gaan wel los want zijn al los geweest het gaat meer om de pakking-ring zonder verdere schade te verwijderen.
bouten zijn nu vervangen 1 voor 1 en met de nieuwe momentsleutel aangezet
xm-green schreef:
de bouten gaan wel los want zijn al los geweest .........
Mazzelpik
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Yes yes yes,
klaar motor loopt schitterend en de uitlaat dicht, wel flink kloten om de oude pakking eraf te krijgen.
zeker als alles al weer opgebouwd is. maar goed het is gelukt en denk zelfs al dat de kloelvloeistof op niveau is.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9675.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Goed bezig!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Chapeau!
Wim,
Disciplus Simplex
om het te vieren dat de xm klaar is lekker uit eten en eens voor de verandering naar de chinees.
nu lekker onspannen de feestdagen in en niet meer aan het sleutelen hoeven denken.
volgend jaar weer nieuw project opstarten.
de groeten aan allemaal en nog heel erg bedankt voor de steun en goede raad