Tja ik maakte even snel een bocht naar links en rechts en toen rook ik het.
Is het normaal dan als je of naar links of naar rechts een bocht maakt?
Wat is de oorzaak daarvan dan?
Hoe op te lossen of kan het verder geen kwaad?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Ik merk hetzelfde ook wel eens in dezelfde situaties. Zowel mijn TRS had het en mij GTi T2 heeft dat ook. Ben er nog niet helemaal achter waar het aan ligt alleen..
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
markV624 schreef:Vandaag ook de injectoren voorzien van nieuwe benzineslangen en slangklemmen.
Viel eigenlijk wel mee.
Zie hier het resultaat.Groet,
Mark
gefeli !
maar hoe lukte dat nu met dat laatste stukje van die kraag, om los te krijgen ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
cx25gtit2 schreef:
gefeli !
maar hoe lukte dat nu met dat laatste stukje van die kraag, om los te krijgen ?
Ik heb zoals Kris meldde de kraag met een dremel bijna in zijn geheel doorgeslepen behalve het laatste stukje.
Daarna heb ik de oude slang in de lengte doorgesneden met een stanley-mes. Vervolgens trok ik de slanghelften achter de kraag vandaan en dan komt de kraag ook mee.
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Mijn tussenlager van mijn dame is aan vervanging toe.
Deze zit bij de rechter-aandrijfas van de wagen.
Ik heb begrepen dat ik een smeltring nodig heb om het betreffende lager op de juiste positie
op de as te plaatsen en te behouden.
Verder naar links zit een rubber-manchet en daarachter zit een O-ring en deze beschermt van de astap de vertanding tegen vuil en vocht en een fiber-ring houdt de O-ring weer op zijn plaats.
Het manchet zorgt ervoor dat het grove vuil buiten blijft.
Nu heb ik een paar vraagjes.
Wie kan me het SKF typenummer van dat lager geven, ik kan het nergens vinden.
Zit er wellicht ook nog verschil in per jaartal / type CX?
Wie kan me de bestelnummers geven van de andere onderdelen.
Tot slot wie van jullie heeft een dergelijke klus uitgevoerd en kan me er meer over vertellen?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Ik heb alle onderdelen in huis en vandaag nog ff gekeken of het lagerhuis geen schade heeft opgelopen.
Het lijkt er goed uit te zien.
Ook wilde ik het oude lager verwijderen hiervoor moest ik de krimpring verwijderen.
Dit lukt me niet.
De krimpring blijf ik maar verhitten totdat er olie uit het lager komt ( kookt) maar de krimpring komt
niet los. (Zie fototje).
Heeft er iemand nog tips hoe ik hem zou kunnen verwijderen?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Forummers,
Ik heb eindelijk de smeltring los van de as.
Nu kan ik mijn nieuwe lager monteren.
Ook ga ik de ashoes van mijn tripoidehuis vervangen.
Nu heb ik daar een vraagje over bij de nieuwe ashoes zit 80 gram vet.
In bijvoorbeeld de vraagbaak wordt vermeld dat je 150 gram vet moet gebruiken???
Als ik kijk wat er ongeveer in zat ( origineel) dan leek dat nog wel meer.
Wie kan me duidelijkheid geven over welke hoeveelheid nu te gebruiken?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe is die smeltring nu verwijderd?
Citroen!
DriverD schreef:Hoe is die smeltring nu verwijderd?
Deze werd met een speciale brander letterlijk roodgloeiend gestookt en toen ging hij er met een harde tik vanaf.
Ik had zelf zo’n klein vlammenwerpertje en dat werkt dus echt niet.
Overigens iemand nog tips aangaande de hoeveelheid vet in een ashoes?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën
markV624 schreef:
Overigens iemand nog tips aangaande de hoeveelheid vet in een ashoes?
Groet,
Mark
volgens mij kan er niet snel te veel vet in, gewoon volstoppen, wel ff goed letten of het vet geschikt is voor de toepassing!
greetzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Rusty ik denk dat ik het gewoon een beetje op het oog vul en weer monteer.
Forummers,
Om de binnenste as-hoes van de rechter-aandrijfas te vervangen moet ik de tripoide verwijderen.
Ik ga dat doen door deze een klap met de hamer te verkopen en hem zo van de aandrijfas te verwijderen want speciaal gereedschap om een as-hoes over de tripoide te krijgen heb ik niet.
Lijkt me overigens ook dat dan de as-hoes wel erg ver wordt uitgerekt.
Ik heb alleen nog een probleem om de aandrijfas weer te plaatsen en wel ik krijg hem niet meer geplaatst.
Dat gaat alleen lukken denk ik als ik de stabilisator-stang tussen de torsie-stang en bovenste draagarm los maak.Ik weet zelf niet of ik de onderdelen goed benoem maar ik neem aan dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel.
Nou deze zit bij mij nogal vast ( of ik doe iets verkeert).
Kortom wie kan me uitleggen hoe ik die het beste kan verwijderen.
Heb ik daar nog eventueel speciaal gereedschap voor nodig?
Groet,
Mark
enjoy flying Citroën

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
petje af voor je aanpak, en het feit dat je er zelf fysiek behoorlijk mee bezig bent.
ik ben wel handig, maar niet zo ervaren in die individuele dingen. en dan mist de tijd en (verwarmde) ruimte…......
voor hulp en antwoord op je vragen moet je het dus hebben van de echte klussers onder ons.
chapeau !
Jim
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Je haalt niet de tripoide van de as maar de homokineet. Die zit namelijk met een borgveerpassing intern op de as en is er veel makkelijker af te krijgen dan het tripoide. Ik heb daar al een keer een trekker door om zeep gekregen.
De stabilisatorstangbevestiging op het subframe moet inderdaad los als je bij een serie 1 de aandrijfas wilt verwijderen. Het tripodehuis bij een serie2 as is slanker en die kun je er wel langswurmen. De satbilisatorstang zit met 2 lange bouten vast op het subframe en daar kom je met een setje steek-riongsleutels een heel eind…..
Wel even aan het stuur draaien zodat het binnenste stuurgewricht niet in de weg zit.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Jim,
Ik werk in een onverwarmde ruimte, tja je moet wat maar nu is het ff te koud.
Evan,
Bedankt voor je uitleg ik heb er alleen even een paar vraagjes over.
Ik werk aan mijn wagen maar ik weet niet altijd de onderdelen bij de juiste naam te noemen.
Het onderdeel met drie “pootjes” , dat is toch de tripoide?? Krijg ik de hoes niet overheen.
Deze zit idd met een klemring vast op de as.
Maar als ik de ring heb verwijderd krijg ik de tripoide niet los, moet met geweld denk ik.
Wat zie / doe ik niet goed?
groet,
Mark
enjoy flying Citroën
Tripoide opwarmen/stoken of een poelietrekker gebruiken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.