47 van de 97
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 49 Volgende >  Laatste »
   
Citroen BX : pg 96: In The End… Nothing Else Mathers
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 16 december 2009 11:40 PM
  [ # 691 ]

Even een praktisch vraagje.

Ik heb daarstraks mijn olie eens gepeild en ik zit met een ‘vraagje’. Olie peilen is dus:
1) peilstok er uit halen
2) peilstok afkuisen
3) peilstok er weer voorzichtig in steken
4) weer voorzichtig uit halen
5) aflezen.

Maar nu, als ik de stok wou aflezen zie ik 2 stukjes;
  I
  I
  I
III

Zo ziet de olie op de peilstok er ongeveer uit. Wat is nu het peil? Het hoogste stukje met olie? Of het hoogste stukje met olie over heel de breedte van de peilstok?

En als ik de ATF peil (met warme en draaiende motor), moet het peil dan duidelijk af te lezen zijn? Want de stok is wel ‘vettig’ maar heeft momenteel niet meer echt een dik laagje olie op de stok zitten. Maar ik vrees dat ik wél moet bijvullen want hij schakelt alsof hij te weinig olie heeft (wat wel logisch zou kunnen zijn).

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 december 2009 02:07 AM
  [ # 692 ]

Ik heb nooit een BX automaat gehad, en de Fords Capri met automaat die ik vroeger had waren te kort in mijn bezit om daar ervaring mee te hebben kunnen opdoen, maar een blik in een technische handleiding kan daar vast meer over melden. Wat betreft het motoroliepeil, er moet onderaan de peilstok een gemarkeerd strookje zitten. Zolang de oliemarkering bij het peilen daarin valt is het in orde.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 17 december 2009 06:54 PM
  [ # 693 ]

Voordat ik begin te typen… jep ik ben kwaad op mezelf en tegelijkertijd ook teleurgesteld in mezelf.

Zal het verhaal beginnen bij het begin. Vanmiddag mijn roommate gaan ophalen aan school want we hadden dringend dingen nodig van de winkel en die lag toch op de weg terug. In het teruggaan de ‘normale’ weg genomen maar door een onderbreking binnen door moeten rijden. En daar is het onheil gebeurd.

Reed rustig een kleine 30, het sneeuwde immers. Toen kwam er een bocht aan dus gas gelost en beginnen sturen maar toen liep het los. In plaats van draaien ging de auto gewoon rechtdoor !! . In paniek beginnen remmen, en verder naar links gestuurd totdat de wielen helemaal ingedraaid stonden. Maar hij bleef rechtdoorgaan. Tijdens dat schuiven zag ik enkel dat boompje en de auto waar ik op aan het afgaan was.

Uiteindelijk de auto met een haar gemist (fieuw) maar tot stand gekomen op een borduurtje. Auto liep nog, motor draaide nog, geen rare lampjes of niets. Kortom, auto in R gezet en rustig achteruit gereden. Voelde wel dat er iets niet klopte.

Uitgestapt en naar de voorkant gekeken en ‘jeej, niets kapot, de bumper is zelfs nog heel precies’. Maar toen zag ik het rechtervoorwiel… Zucht, tranen sprongen in de ogen. Band plat, velg kapot, wiel verschoven. Draaien aan het stuur deed niets met het wiel.

Auto opkrikken ging niet want de rechterkant kwam niet op hoogte. Motorkap openen wees aan dat de veerpoot volgens mij scheef staat nu.

Mijn voorlopige conclusie (zonder wiel er te kunnen afhalen of onder de auto te kunnen kijken):
-veerpoot staat scheef
-stuurmechanisme is precies los
-velg kapot
-band plat.
-kan zijn dat het spatbord rechts voor ook wat geplooid is.

Als ik langs de auto kijk dan lijkt de auto me nog wel recht, er zitten nergens rare deuken of niets. Ik zie dus nog een kans dat de chasis niet geraakt is (maar dus geen idee hoe je dat met zekerheid kan zeggen). De veerbol rechtsvoor staat precies wel scheef…

Kortom, ik moet het eens goed bekijken als ik weer thuis ben (auto staat in een depot ergens nu). Maar bestaat de kans dat de chasis bij zo’n actie in orde is end e auto niet total loss moet verklaard worden? En dat het dus met een nieuwe veerpoot + kleinigheidjes (lees: gebruikte onderdelen) in orde kan komen? Of moet ik de BX als… zucht… krijg het bijna niet gezegd…. als verloren beschouwen? (door dit te typen alleen al springen de tranen in de ogen…)

Zucht… ik haat mezelf. Verdomme.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 december 2009 06:56 PM
  [ # 694 ]

Balen man!!! Nu de wagen goed bekijken, een een paar foto’s posten. Indien de poot krom is gelijk een andere draagarm en stuurstang met kogel monteren. Die onderdelen zijn zeker goedkoop te vinden en het vervangen is niet moeilijk. Misschien heb je geluk en is je subframe nog recht.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1155
Geregistreerd: 28-01-2007

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 17 december 2009 07:23 PM
  [ # 695 ]

En dit alles net nu je de BX helemaal weer voor elkaar had….,moet een klote gevoel zijn…,leef met je mee.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 17 december 2009 07:35 PM
  [ # 696 ]

Echt kl*te dus, maar evengoed wel te repareren lijkt mij.

Veel succes !!

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 17 december 2009 08:41 PM
  [ # 697 ]

Ik verwacht ook geen onherstelbare schade… Het belangrijkste is misschien wel het subframe, maar ik vermoed dat je met draagarm en stuurstang misschien wel het ergste hebt gehad. En dan hoeft de veerpoot niet eens krom te zijn?
Ik help je duimen iig…

En sla jezelf niet te hard voor je hoofd, winterse omstandigheden kunnen verraderlijk zijn…

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 december 2009 11:09 PM
  [ # 698 ]

Poeh hee, heftig filmpje!  big surprise  Gelukkig zijn BX onderdelen nog zat te vinden, ook op de sloop, dankzij het feit dat de BX de meest geproduceerde Citroen ooit na de 2CV is. Sterkte, dit kan de beste overkomen.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 17 december 2009 11:49 PM
  [ # 699 ]

Door je verhaal zou ik mijn oorspronkelijke reactie nog haast vergeten te plaatsen:

OVERTUIG JE HEEL GOED VAN HET PEIL VAN JE AUTOMAATBAK EN GA NIET ZOMAAR BIJVULLEN!!!

Je denkt misschien dat er een gevaar bestaat dat je met te weinig transmissie-olie rondrijdt, maar een evt teveel aan olie in je bak kan een nog groter probleem zijn. Luistert heel erg nauw, dus niet ‘voor de zekerheid’ er maar wat bijgooien!

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 18 december 2009 01:38 AM
  [ # 700 ]

Dat is echt zwaar klote man, vooral als je de auto net helemaal mooi hebt. Veel sterkte ermee. En de hoop erin houden dat het goedkomt met de auto.

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 18 december 2009 01:46 AM
  [ # 701 ]

Kut man Pieter!
Wat een ellende.
Als het wat scheelt, precies zoiets heb ik met mijn eerste BX ook eens meegemaakt alleen bleef het toen bij cosmetische schade.
Ik kan eigenlijk alleen beamen wat Waterman zegt, veel goede foto’s maken en hier posten zodat we het met zijn allen eens kunnen bekijken!
En BXjes kunnen gemaakt worden he, wellicht is het iets simpels en is je spoorstang(kogel) gebroken of losgeschoten en is het probleem met het vervangen daarvan opgelost. Houd in gedachte dat zo’n veerpoot als ie door de rest van het mechaniek niet op zijn plek gehouden wordt aardig wat kan bewegen en eea er een stuk rampzaliger uit kan zien dan het daadwerkelijk is. Wanneer je bijvoorbeeld je fusee los hebt kun je die hele veerpoot al een aardig eind in diverse richtingen duwen.
Ik wil je ook geen valse hoop geven maar eerst zien en dan concluderen!
Hoe dan ook blijft het wel vreselijk balen zoiets maar sla jezelf niet voor je kop, in de sneeuw rijden blijft verradelijk, en in een “spartaans hok” zoals een BX moet je gewoon zoveel extra op je tellen passen met zulke weersomstandigheden, je hebt nog rustig gereden, er zijn weer genoeg idioten die ondanks de sneeuw toch ff dat extra beetje gas hebben gegeven om vervolgens tegen een boom/vangrail/andere auto/huis/whatever hun auto echt goed te prakken.
Shit happens en anders is het niet.
Snel foto’s maken en gewoon weer oplappen die auto, na zoveel werk mag dat ook niet verloren gaan natuurlijk Wink

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 18 december 2009 12:07 PM
  [ # 702 ]

Sjit Pieter! Sad

Ik hoop dat het meevalt allemaal.
Mocht je subframe krom zijn, dan heb ik een vervangend exemplaar, compleet nieuw gepoedercoated.
Overige zaken zijn prima op de sloop te vinden. En mensen die willen helpen met weer opbouwen zijn er hier op het forum ook zat te vinden.
Dus: Kop op, het komt weer goed!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 18 december 2009 04:54 PM
  [ # 703 ]

Zo, de auto eindelijk opgekrikt gekregen (wat nog een uitdaging was !! ). Zag bij het opkrikken wel dat ik ook een nieuw spatbord ga nodig hebben. Dat vervormde op het moment dat ik de auto opkrikte (doordat het wiel zakte dus).

Nu aan het wachten op een wielsleutel om de bouten los te krijgen (want die zitten ERG vast).

Foto’s momenteel al:

Nog van iet speciaals dat er foto’s gemaakt moeten worden? Van hetgeen achter het wiel uiteraard maar voor de rest?

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 18 december 2009 05:05 PM
  [ # 704 ]

Succes, het zal best meevallen.

Ik heb nog geen meter gereden met mijn diesel-automaat maar ik kan me alleen maar indenken dat het veel moeilijker is met een automaat dan met handbak. Effe koppeling intrappen om de boel te op vangen is er niet bij. In N zetten mag niet, en als ‘t toch doet kun je ‘m alleen weer in A zetten zodra je helemaal stil staat. Doe je dat niet is ‘t ten eerste slecht voor de automaat, ten tweede verlies je prompt de grip met je voorwielen.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 18 december 2009 05:48 PM
  [ # 705 ]

Subchassis is geraakt….

Moment dat ik het zag begonnen de tranen gewoon uit mijn ogen te lopen… Na al het werk en miserie en tijd en tranen dat ik er heb ingestoken nu dit. Weet echt niet wat te doen nu.

En dan te zeggen dat ik in het begin van de week net was beginnen informeren om hem een anti-roest behandeling te geven… Wou hem niet zien weg kwijnen. Zal ik ook allemaal maar afzeggen.

Profiel  
 
 
47 van de 97
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 49 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook