Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik heb een cx met nieuwe bollen rondom. Nu was onlangs de lekzak kapot en die dus inmiddels vervangen. Toen de lekzak kapot was begon de auto een knakkend geluid te maken in de achtervering. Hij doet het nog steeds maar de wielen staan er wel netjes recht onder. Met name met invering hoor je het geluid en de wagen hoogte is goed. Zijn dit mijn achterbrug lagers of kan het ook iets anders zijn. Bijvoorbeeld een losgescheurde/-gerotte achterbrug o.i.d.? Heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Mijn enige ervaring: rotte achterdraagarmlagers.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Uitgesleten veerstang tussen de kogelverbinding [het scharnierpunt]. Doordat de stang door slijtage of breuk naast de kogel staat kan deze ook de veerhoes beschadigen.
Dat knakken heb ik bij meerdere cx gehad.
Bij mij was het in alle gevallen de stabilistor stang welke beide achter draagarmen met elkaar verbind.
Deze stang kan bewegen en zit niet star vast, door roest gaat ie knakken. Heel simpel te maken.
op krikken van de hele achterkant. Wielen eraf. vervolgens stang los halen, roest eraf, invetten en terug zetten.
Hielp bij mij al 3 maal!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Uitgesleten veerstang tussen de kogelverbinding [het scharnierpunt]. Doordat de stang door slijtage of breuk naast de kogel staat kan deze ook de veerhoes beschadigen.
Dit prbleem is me wel bekend bij een ds. Heb het nog nooit meegemaakt bij een cx. Ik neem aan dat je dan de kogel in de draagarm bedoeld die in verbinding staat met de stang die je veercilinder ingaat?
Zal ook eens goed naar de stabilisator kijken. Vanmiddag even onder de auto gestaan en gekeken hoe de wielen onder de auto staan. Eerst het andere maar eens proberen voordat we kosten gaan maken met nieuwe draagarmlagers.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Goeie kans op de stabilisator stang, zou ik ff naar kijken, kost ook niets en is makelijk te doen.
Alleen opletten met het vast draaien het is een ijzeren bout in een aluminium draagarm.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bij een gebroken stabilisatorstang zou je dat ook moeten merken in bochten. De auto lijkt wat te willen zwabberen dan. Of in ieder geval voelt het alsof ze uit wil breken en niet doen wat jij wilt. Is mijn evaring met een gebroken stang. Knakkend geluid heb ik toen niet echt gehoord, maar dat zegt niet zo heel erg veel. Bekijk in ieder geval inderdaad die stang even. Het kan een hoop verklaren.
De stang is nog wel heel. Volgens komt het door de roest. De stang moet kunnen bewegen in zijn houder. Door de roest lukt dat dus slecht en versprinkt hij dus dat geeft zon tik.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik ga de hele achterbrug gewoon even nlopen en jullie tips uitoefenen. Maar… hoe kan ik testen of de achterbruglagers nog wel goed zijn? Een garage kan dat dus ik ook. Wat zijn buiten de scheef staande wielen nog meer simptonen?

Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
verkuilm schreef:De stang is nog wel heel. Volgens komt het door de roest. De stang moet kunnen bewegen in zijn houder. Door de roest lukt dat dus slecht en versprinkt hij dus dat geeft zon tik.
Voor zover mijn CX herinneringen nog rijken moet de torsiestang wel degelijk vast zitten , origineel zitten er wel vulplaatjes achter de voorste houder om deze in lijn te brengen met de torsiebar .
En inderdaad opletten met de schroefdraad van de bouten in de aluminium draagarmen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
om de achterdraagarm lager te controlleren, moet achterkant goed opgekrikt worden. Beide wielen moeten van de grond
Vervolgense de druk van de achtervering halen, je wiel valt dan zo naar neden
Je kunt dan het achterwiel op en neer bewegen, speling voel je wel.
Beste is wel op een brug.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Oorzaak zoeken van knakkend geluid in de achterbrug heb ik eens op de volgende manier zien gebeuren.
Auto op de brug (wel een met rijplaten)
Systeem van druk afhalen en hoogteregelaar in zijn laagste stand zetten.
Paar steunpoten onder chassis/steunpunten en de brug omlaag en ophoog laten gaan. Iedere keer veren dan de wielen helemaal in en weer uit.
Geluid is dan wat simpeler te traceren dan rijdend.
jan.
Oeps, zie dat voorgaande reactie iets soortgelijks promoot.
Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996, Adria 310 1981(verkocht)
Ik heb hetzelfde probleem. Als ik van een drempel rij dan hoor ik een knakkend geluid aan de achterkant van de auto.
Had me er nog niet al te druk over gemaakt, maar ik vind het wel irritant.
Ik volg dit draadje dan ook met veel interresse.
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
overigens: als het de draagarmlagers zijn, niet te lang hiermee doorrijden. Ik dacht ook dat het nog wel meeviel (ik merkte alleen wat bij drempels en dan nog niet eens heel erg), maar het lager bleek zo versleten dat ondertussen de aluminium draagarm was uitgesleten zodat deze ook vervangen kon worden.
En een gaaf exemplaar vinden was niet eens zo simpel..
mhm, bij mij knakt-ie ook al , en soms piept ie als een oude kinderwagen. Nu is het al weer een tijdje weg, alleen het knakken blijft. Als ik na het parkeren instap geeft-ie ook wel eens een tik/knal in de lage stand.. Maandag gaat madame naar Wil Wijnhoven, ben benieuwd wat die er van vindt, ik zal het laten weten..
Citroën CX, verder nix..
Net dit onderwerp gelezen. WD 40 op de stabilisatorbevestiging en knak weg. Al weken rijd ik met een knakkend geluid als ik een verkeersdrempel overga. Je voelt ook dat er iets knakt. En dat voelt niet goed. Als de auto stilstaat en ik flink op en neer veer hoor ik niks. Kon geen oorzaak vinden. Ik was bijna begonnen met het vervangen van de lagers van de achterwielophanging. Tip: Altijd even op dit forum kijken. Fantastisch…WD 40 op de stabilisatorstang en klaar (1 minuut).