Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
reneke schreef:Angst is een slechte raadgever waar Shell rijk aan wordt. Of heb je onlangs nog iemand gehoord die z’n motor kon vervangen nadat hij verkeerd getankt had?
Nou…. Wel dat iemand zijn kleppen kon gaan vervangen omdat hij met regelmaat verkeerd tankte. (welliswaar geen nieuwerwetse ECU-gestuurde motor)
reneke schreef:mpostma schreef:Popmart schreef:Weet iemand of benzine 91 slecht voor de auto is? In Duitsland kan je dat namelijk tanken, maar weet niet of dit schadelijk is.
Niet doen. Te laag oktaangetal. Motor gaat pingelen en zal daardoor ernstige motorschade kunnen oplopen. Niet doen dus.
Mijn Xsara reed in Oostenrijk perfect op 91.
En voordat iedereen weer gaat beweren dat je vermogen verliest:
“Het getal zegt alleen maar iets over de temperatuur waarom het spul ontsteekt. Niets over verbruik of prestaties dus..”
ZieAngst is een slechte raadgever waar Shell rijk aan wordt. Of heb je onlangs nog iemand gehoord die z’n motor kon vervangen nadat hij verkeerd getankt had?
Wat zou de handleiding eigenlijk zeggen?
Eh, octaangetal geeft de klopvastheid aan, niet de temperatuur.
Als jij een hogecompressie motor hebt en je gooit daar brandstof in die niet tegen die hoge compressies kan dan ontbrandt het uit zichzelf en ongecontroleerd (pingelen)
Ik heb overigens ook wel eens per ongeluk eur.91 in mijn auto gegooid (een nissan uit 96) maar behalve dat het verbruik schrikbarend toenam (1 op 7 ipv 1 op 11) verder geen schade aan overgehouden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:(een nissan uit 96)
Dat word een ban
reneke schreef:mpostma schreef:Popmart schreef:Weet iemand of benzine 91 slecht voor de auto is? In Duitsland kan je dat namelijk tanken, maar weet niet of dit schadelijk is.
Niet doen. Te laag oktaangetal. Motor gaat pingelen en zal daardoor ernstige motorschade kunnen oplopen. Niet doen dus.
Mijn Xsara reed in Oostenrijk perfect op 91.
En voordat iedereen weer gaat beweren dat je vermogen verliest:
“Het getal zegt alleen maar iets over de temperatuur waarom het spul ontsteekt. Niets over verbruik of prestaties dus..”
ZieAngst is een slechte raadgever waar Shell rijk aan wordt. Of heb je onlangs nog iemand gehoord die z’n motor kon vervangen nadat hij verkeerd getankt had?
Wat zou de handleiding eigenlijk zeggen?
Slechte geinformeerdheid is ook een slechte raadgever. Je citeert wel leuk uit een online forum, maar ik krijg niet de indruk dat je ook precies begrijpt wat klopvastheid inhoudt. De handleiding zal pertinent afraden om te laag oktanige benzine te tanken (let wel: sommige motoren kunnen wel degelijk omgaan met RON 91 zie hieronder) en bij te laag oktanige benzine zal ook geen garantie gegeven worden.
Ik heb WEL DEGELIJK de foto’s gezien van geruineerde motoren en een keer met eigen ogen een weggesmolten zuiger doordat er te laag oktanige benzine was getankt. DAt waren geen geen plaatjes op internet van een motorensite maar ervaringen van bekenden.
Het oktaangetal is een vergelijkingsgetal voor klopvastheid. Hoe hoger het getal, hoe minder snel de benzine zal gaan pingelen/kloppen/detoneren.
Sommige motoren hebben trouwens een klopsensor waardoor de ECU zelf kan detecteren of de motor pingelt. Het onstekingstijdstip wordt dan aangepast waardoor de motor vermogen verliest, maar niet meer zal gaan pingelen. Je vertelt er niet bij wat voor motor je Xsara had, dat is in dit verband wel nuttig om te weten. Bij sommige motoren kun je een schakelaar omzetten waardoor eveneens de onsteking wordt aangepast voor laag oktanige benzine. Maar dan detecteert de ECU het niet dynamisch waardoor je sowieso vermogen verliest.
Ik zou dit echt NIET aanraden bij motoren die beslist een bepaald oktaangetal moeten hebben. Er zijn genoeg motoren die behoorlijk pingelgevoelig zijn en dan sloopt RON 91 je motor. Bovendien hoor je het ook niet altijd als de motor pingelt. Met name pingelen bij hoge toeren hoor je niet maar is wel uitermate schadelijk (high speed knock).
De gevolgen van te laag oktanige benzine kunnen trouwens ook behoorlijk meevallen als je rustig rijdt en de motor niet te hoog belast bij te lage toeren. Niet elke motor is even pingelgevoelig. Sommige zitten op het randje en hebben net genoeg aan bijv. RON 95 terwijl andere motoren met wat een wat minder hoog oktaangetal ook prima uit de voetenn kunnen. Sommige moeten ook op superplus (RON 98) en die gaan echt pingelen met te laag oktanige benzine.
Maar goed, wie niet horen wil moet maar voelen zeg ik maar. Ik vind het best als mensen goedkoper uit willen zijn en met hun benzine gaan klooien, maar wees aub wel goed geinformeerd en ga dan ook niet zeuren achteraf als de motor toch ineens in de soep draait toen je hem wel ineens moest belasten. Je neemt toch een redelijk risico om ene paar EUR te besparen. Zeker op vakantie als de motor (in de bergen) sowiso al harder moet werken.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
reneke schreef:Angst is een slechte raadgever waar Shell rijk aan wordt. Of heb je onlangs nog iemand gehoord die z’n motor kon vervangen nadat hij verkeerd getankt had?
Ik wil ook even bevestigen dat motoren wel degelijk schade kunnen ondervinden van te laag octaangetal. Gelukkig hebben moderne motoren een pingelsensor die het ontstekingstijdstip aanpast naar gelang het octaangetal. Maar zoals Marten al terecht aangaf: het verschilt per motor wat de ondergrens is voor pingelen. Dus houd je aan de voorschriften van de fabrikant voor jouw auto/motortype.
Het is inderdaad zo dat een lager octaangetal niet perse betekent dat je minder vermogen hebt.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Te laag oktaangetal is zeker een risico voor je motor. Waar het pingelen optreedt is afhankelijk van vrij veel factoren, zoals hoe uitgebreid het motormanagement uitgedost is, het mengsel en de compressie. Als je een auto hebt met een uitgebreid modern motormanagement dat conservatief is ingesteld, (zoals ze af fabriek overwegend wel zijn), en er geen factoren zijn die van invloed zijn op het mengsel, heb je inderdaad een kans dat het goed kan blijven gaan op RON91 bijvoorbeeld. Niettemin is 4 punten octaan een flink verschil, en als er in de handleiding aangegeven wordt dat hij op euro95 behoort te rijden, dan is dat echt niet voor niets. Er zit af fabriek natuurlijk wel een bepaalde veiligheidsmarge ingebouwd, maar of ie onder alle omstandigheden 4 octaan punten ver strekt zou mij wat teveel risico zijn. Maar goed, dat is aan ieder zelf om te bepalen. Als je echter aanpassingen maakt aan je auto (chippen bijvoorbeeld), dan zou ik er helemaal vanafblijven, ik denk dat het dan vrijwel zeker mis gaat, chips werken immers voornamelijk door te knabbellen aan die ingebouwde veiligheidsmarges die af fabriek in de ECU zitten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok als je motor pingelt zou je dus de ontsteking moeten bijregelen. Mn amitje pingelt op euro95 ook sneller dan op 98.. Ik neem dan gas terug.
Maarrr moet de ontsteking later als je octaan lager is?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
ZX1.4i schreef:Op het AX Forum is een idee gestart voor een demonstratie rit op het binnenhof.
Ik verwacht hier geen heil van. Zolang de brandstofvraag zo hoog blijft en het aanbod relatief laag (oa raffinageproblemen Mexicaanse Golf) zal de prijs hoog blijven, ook in de omringende landen. En met welke opbrengsten vullen we het gat in de begroting als de accijnsinkomsten drastisch dalen?
Wellicht dat forummers die dichtbij de grens wonen de prijzen in België en Duitsland ook eens in de gaten houden. Het kan niet anders dan dat daar ook de prijzen fors gestegen zijn.
Optie: wie weet staat er nog eens een winkelketen op die tankstations gaat exploiteren: supermarkt ketens in Frankrijk zijn een grote partij op de brandstofmarkt aldaar en zetten hun brandstof af tegen zeer concurrerende prijzen.
In Nederland hoor je nu wel geluiden dat leasebedrijven gaan verzoeken om meer te tanken bij de plaatselijke pomp, want de brandstof prijzen langs de snelweg zijn helemaal hoog. Wellicht kunnen door al deze effecten de prijzen van de grote aanbieders onder druk komen te staan. Maar vooralsnog zal er weinig gebeuren.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wat zeggen we van een autoloze (zon-)dag? ZO’n dach kost de maatschappijen bakken geld. En wees nou eerlijk, het heeft zijn charme ook. Lekker met de kids op straat spelen, geen verplichte bezoekjes afleggen, lekker een dagje fietsen enz…
Wat mij betreft gaan we daarvoor!
hogervp schreef:ZX1.4i schreef:Op het AX Forum is een idee gestart voor een demonstratie rit op het binnenhof.
Ik verwacht hier geen heil van. Zolang de brandstofvraag zo hoog blijft en het aanbod relatief laag (oa raffinageproblemen Mexicaanse Golf) zal de prijs hoog blijven, ook in de omringende landen. En met welke opbrengsten vullen we het gat in de begroting als de accijnsinkomsten drastisch dalen?
Wellicht dat forummers die dichtbij de grens wonen de prijzen in België en Duitsland ook eens in de gaten houden. Het kan niet anders dan dat daar ook de prijzen fors gestegen zijn.Optie: wie weet staat er nog eens een winkelketen op die tankstations gaat exploiteren: supermarkt ketens in Frankrijk zijn een grote partij op de brandstofmarkt aldaar en zetten hun brandstof af tegen zeer concurrerende prijzen.
In Nederland hoor je nu wel geluiden dat leasebedrijven gaan verzoeken om meer te tanken bij de plaatselijke pomp, want de brandstof prijzen langs de snelweg zijn helemaal hoog. Wellicht kunnen door al deze effecten de prijzen van de grote aanbieders onder druk komen te staan. Maar vooralsnog zal er weinig gebeuren.Patrick
Je kan idd zeggen van accijns wat je wilt, maar het werkt wel. In Amerika met lagere accijns wordt er veel meer verstookt omdat het toch niks kost. In Europa met toch duidelijk hogere benzine accijns letten mensen veel meer op het verbruik.
Jammer alleen dat men op mondiaal niveau niet meer wordt gedwongen zuinig te zijn met fossiele brandstoffen.
Wel grappig dat uitgerekend de AX club dit initiatief neemt. Met het gemiddeld toch wel lage verbruik hebben zij er nog het minste last van. Meja, ze zullen waarschijnlijk wel het meest op de centen zijn.. Een CX bezitter heeft er veel meer last van maar maalt er misschien minder om?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Waarschijnlijk is hun budget in verhouden met hun auto?
Wat mij iedere keer toch weer verbaast is dat ik er eigenlijk niet eens zoveel van de prijsverhogingen merk.
Oh, nee ik bedenk me ineens; ik rijd op LPG!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
mpostma schreef:
Je kan idd zeggen van accijns wat je wilt, maar het werkt wel. In Amerika met lagere accijns wordt er veel meer verstookt omdat het toch niks kost. In Europa met toch duidelijk hogere benzine accijns letten mensen veel meer op het verbruik.
Jammer alleen dat men op mondiaal niveau niet meer wordt gedwongen zuinig te zijn met fossiele brandstoffen.
Wel grappig dat uitgerekend de AX club dit initiatief neemt. Met het gemiddeld toch wel lage verbruik hebben zij er nog het minste last van. Meja, ze zullen waarschijnlijk wel het meest op de centen zijn.. Een CX bezitter heeft er veel meer last van maar maalt er misschien minder om?
Ben het grotendeels eens met wat je zegt.
Maar naar het schijnt durft geen enkele regering in de VS accijnsverhogingen door te voeren omdat dan de verkiezingen bij voorbaat verloren zijn. Het gaat nu wel gebeuren dat SUV’s en Pickup’s die daar vallen onder de groep ligh-trucks moeten gaan voldoen aan een verbruiksnorm zoals die ook gelden voor “normale” auto’s. Het wordt tijd dat die Amerikanen hun verbruik eens gaan terugschroeven.
ik ben verder wel benieuwd of we in Nederland nu wel en effect gaan zien van de hoge prijzen. In het verleden is het gewenningseffect snel opgetreden. Allamaal aan het Nieuwe Rijden?? Werkt wel hoor. Mijn diesel doet 1: 20 terwijl de ECE cijfers uitgaan van 1: 17.5 Volgens autojournalisten is juist dat ECE verbuik al bijna nooit haalbaar. Dit is toch wel bewijs van het tegendeel!
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:
Wellicht dat forummers die dichtbij de grens wonen de prijzen in België en Duitsland ook eens in de gaten houden. Het kan niet anders dan dat daar ook de prijzen fors gestegen zijn.
Inderdaad: voor de 205 wordt ik inmiddels naar Duitsland gedwongen: De pompen hier hebben nauwelijks nog superplus (jaja, onze 205 is er nog een die minimaal RON98 nodig heeft) en wat er is is ongeveer 10 tot 15 cent duurder dan vlak over de grens. Tel daarbij op dat vlak over de grens ook nog de dichtstbijzijnde pomp zit met superplus…..
Frankrijk verlaagt belasting om hoge brandstofprijs
PARIJS - Frankrijk is van plan voor consumenten en transportbedrijven de belasting te verlagen. Parijs wil daarmee de hoge prijzen van benzine en diesel opvangen, zo maakte de Franse regering dinsdag bekend.
Volgens een woordvoerder van het ministrie van Financiën zal “elke” extra euro die in de staatskas belandt door de hoge brandstofprijzen, aan de burger worden teruggegeven. Een speciale commissie is in het leven geroepen om te onderzoeken welke effecten de hoge brandstofprijzen hebben op de inkomsten uit de brandstofaccijnzen en de BTW.
De Franse minister van Transport, Dominique Perben, heeft ondertussen verlagingen aangekondigd van de vennootschapsbelasting voor transportbedrijven. Het besluit volgt op een blokkade van brandstofopslagplaatsen door onafhankelijke transporteurs die boos waren over de hogere brandstofprijzen
Kijk, daar mag Nederland nou eens een voorbeeld aan nemen!
Ik heb liever een netto lagere prijs aan de pomp….elke keer een rokende pinpas begint flink te vervelen..