Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Tsja, die naam… ik dacht het eerste aan Pekkie (van pekzwart) maar dat vond ik niet zo lekker bekken. Toen er vanavond zo’n bak sneeuw lag noemde ik d’r spontaan Pekeltje. Lekker dubbelzinnig.
Eigenlijk had Draakje nu klaar moeten zijn maar aangezien dat nog niet het geval is (wel bijna) en er sinds afgelopen zaterdag met zout wordt gestrooid, moest ik acuut een alternatief bedenken want Geeskje wil ik met die af-fabrieks bodembescherming beslist niet door de pekel jagen!
En toen stond ineens deze leuke auto op de Cifo-Markt! Vanmiddag meteen Den Bosch op en neer getuft om haar op te halen.
Pekeltje is een zwarte, origineel NL, GSA Pallas C-matic uit 1981. Eigenlijk is ze groen maar in het verleden heeft iemand d’r van buiten zwart gespoten. Niet eens heel lelijk gedaan overigens. Helaas hebben ze de binnenkant niet meegenomen, die is dus nog groen en de B-stijl is half groen, half zwart. De motor is niet origineel. ‘t Is een 1130, terwijl de Pallas C-matic een 1299 hoort te hebben volgens mij. Uiteraard lekt er wat olie onderuit en is het interieur op verschillende plekken gescheurd en lelijk. Dus toch nog een beetje een Draak-gevoel.
Verder is het beslist geen verkeerde auto. En zo’n C-matic rijdt best lekker. Mooi soepel. Vering is beter dan die van Geeskje (die d’r bolletjes moeten even gevuld), sturen gaat ook lichter dus er zal iets met Geesk’ haar uitlijning niet helemaal kloppen.
Het enige minpuntje is dat ze bij het schakelen van de 2 naar 3 een beetje kracht tekort komt om rap door te trekken naar de 100. Daarboven gaat het weer prima en gaat ze moeiteloos naar de 140…
De timing was perfect want vanavond viel er ineens een bak sneeuw! (Zie fototjes)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ha Midfriesland!
Je bent dus heelhuids thuisgekomen; je had ook geen dag later moeten komen - Fryslan is onbereikbaar vandaag, lees ik ;-(
Ik schuif een aantal fora op naar beneden, naar de XM-sectie.
Veel plezier met Pekeltje!
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Saxo 1.1 ‘00, Xantia 1.8 16V ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Komt helemaal goed!
Ik zal zo nog even wat winterfototjes maken. Er ligt hier wel een halve meter sneeuw!
(Nou ja, twintig centimeter. Het ziet er uit als een halve meter…)
Ze had ook Pegeltje kunnen heten… zie foto’s.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk, veel plezier er mee!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Leuk ding! Mocht je er nog eens van af willen…
Ha, je was me net voor. Ik had ook al gereageerd. Anders was ie misschien ook wel naar Leeuwarden gekomen.
Hoewel, ik heb al 4 auto’s en dan had ik er wel een weg moeten doen. Maar een GS(A) blijft mijn absolute favoriet, dus vroeger of later…..
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goeie naam voor een auto die oplost bij de eerste aanraking met de genoemde pekel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Voor zover ik na een paar ritjes kan beoordelen is het een prima auto. Rijdt, veert en stuurt prima. Het rijgedrag vind ik op een aantal punten zelfs beter dan dat van Geeskje. Zo’n C-matic kun je volgens mij ook gruwelijk verwend door raken…
Het rempedaal vind ik wat hard aanvoelen vergeleken met dat van Geesk’ maar ze remt goed en daar gaat ‘t om. Kan dat evt. komen door de kou of door wat lucht in het systeem o.i.d?
De olielekkage valt volgens mij nog wel mee. Er liggen geen plassen onder zoals bij Geesk’ in den beginne het geval was of erger… zoals bij Draak.
Jammer genoeg kan ik het oliepeil niet controleren… de kapontgrendeling is vastgevroren!
Edit: inmiddels de kap los gehad en de olie is nog keurig op peil. De sneeuw onder de auto is ook nog relatief wit, voor dat er een GSA boven staat.
En Pekeltje is door vorige eigenaren dik in de Dinidrap gespoten. Daardoor heeft ze het Nederlandse weer tot nu toe goed overleefd.
Uiteraard is het de bedoeling dat ze langer dan vandaag goed blijft. Wat is in dat kader volgens jullie verstandiger: zo nu en dan de bodem in de wasstraat laten spoelen of zelf doen met een tuinslang en lauw water?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Midfriesland schreef:Wat is in dat kader volgens jullie verstandiger: zo nu en dan de bodem in de wasstraat laten spoelen of zelf doen met een tuinslang en lauw water?
Je kunt het ook in een wasbox met een hogedrukspuit afspoelen. Gaat beter dan met een tuinslang.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
C-matic gerelateerde vraagjes.
Het rijden en schakelen doe ik nu als volgt: starten in P, dan naar 1 en doortrekken tot 30 a 40 km p/u, dan naar 2 en doortrekken tot 70 a 80 km/u en daarna naar 3. Bij stadsritten zet ik ‘m bij 50 km/u al in de 3. Tussen het schakelen los ik het gas een beetje, zodat de overgangen mooi soepel gaan. Bij terugschakelen geef ik wat gas bij met hetzelfde doel. Dat voelt wel okee maar ik heb geen idee of het de goede manier van rijden is met zo’n bak…
—
En ik neem aan dat het normaal is dat het toerental daalt zodra ik van P naar de eerste versnelling schakel, maar vanuit stilstand vind ik dat het toerental een beetje te ver onder de 1000 rpm daalt. Is het de bedoeling dat ik een beetje gas bijgeef op die momenten? Het is natuurlijk érg koud de laatste dagen dus de olie zal ook een stuk dikker zijn dan gewoonlijk. Bij stoplichten zet ik ‘m in de vrij en niet in Park trouwens.
—
Hij schakelt prima maar waar moet ik eigenlijk op letten bij het rijden met een C-matic om de staat ervan te kunnen beoordelen? De bak maakt b.v. een zoem-achtig fluitgeluid bij hogere toeren. Ik vind het wel bijpassend futuristisch klinken maar heb geen idee of het normaal is.
No, sa mar wer efkes.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lijkt me allemaal prima zoals je hte omschrijft.
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
heb je geen instructie boekje erbij? lijkt me typisch iets om daarin te zetten..
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Nope, geen instructieboekje…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ze doet ‘t nog steeds prima. Ik moet wel telkens twee keer starten trouwens. De eerste keer = starten, even lopen, uit. Gas geven helpt dan niet. Na de tweede keer starten blijft ze mooi draaien. Ik denk iets met de ontsteking. Ook wat geknetter op de radio, dus wss bougiekabels niet helemaal fris meer. Wieletjes moeten ook nog even gebalanceerd worden ivm met een lichte vibratie bij 100 km. En het sluitmechaniek van het dakje is ook niet helemaal jofel. Allee, als dat alles is…
Het verbruik is volgens mij redelijk netjes voor een halfautomaat in dit koude weer: 1:10,5
Ik ben voor Pekeltje nog op zoek naar:
- Instructieboekje C-matic
- Krik
- Zwengel
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je benzinepomp weinig opbrengst heeft, slaat je motor ook af, vrij snel na het starten.
Citroen!