Is het mogelijk een 2e hands LPG installatie op de kop te tikken of uit een sloopbx te trekken en die zelf in te bouwen in je bix? of is dat echt specialisten werk?
Ik vind de inbouwprijs zo schandalig duur.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Volgens mij wordt het alleen goedgekeurd als je het bij een specialist laat doen.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Volgens mij wordt het alleen goedgekeurd als je het bij een specialist laat doen.
Zoek eens in het forum. Hier is al zoveel over gediscusseerd.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zelf inbouwen kan en mag, mits je aan de door de RDW gestelde eisen voldoet. Een van die eisen is het gebruik van goedgekeurde (lees grotendeels nieuwe) onderdelen. Welke de exacte eisen op dit moment zijn durf ik niet te zeggen, maar gebruik maken van goedkope slooponderdelen kun je wel vergeten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je een schadeauto kan vinden die <3jaar is dan kan je die onderdelen gebruiken. De inbouw zelf valt mee.
op kapaza.be bij citroën staat een BX met LPG voor 250€, staat er al een tijdje op, is begonnen bij 350, dan 300 en nu 250
auto is niet gekeurd en heeft een slechte uitlaat, staat in kieldrecht (vlak bij Doel)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
patje74 schreef:Als je een schadeauto kan vinden die <3jaar is dan kan je die onderdelen gebruiken. De inbouw zelf valt mee.
ik zoek een bx die zijn allemaal ouder dan 3 jaar
En tja het is dus nogal omslachtig, ik denk dat ik de brandstofprijzen nog heel even afwacht, als het meer dan 1,75 ofzo wordt dan ga ik het serieus overwegen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het gaat natuurlijk wel om de leeftijd van de installatie, die mag niet ouder zijn dan die drie jaar. Maar je zult inderdaad wel niet veel BXen vinden met zo’n recente installatie. Je kunt natuurlijk ook wat onderdelen bij elkaar sprokkelen he. Als je een goedgekeurde passende tank hebt en verdamper, dan zijn de grootste kosten er al af. Aansluitslangen e.d. moeten zowiezo nieuw zijn.
metro2005 schreef:patje74 schreef:Als je een schadeauto kan vinden die <3jaar is dan kan je die onderdelen gebruiken. De inbouw zelf valt mee.
ik zoek een bx die zijn allemaal ouder dan 3 jaar
En tja het is dus nogal omslachtig, ik denk dat ik de brandstofprijzen nog heel even afwacht, als het meer dan 1,75 ofzo wordt dan ga ik het serieus overwegen.
Tuurlijk en een gasinstalatie die niet uit een bx komt, die wil je echt niet in je auto
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:metro2005 schreef:patje74 schreef:Als je een schadeauto kan vinden die <3jaar is dan kan je die onderdelen gebruiken. De inbouw zelf valt mee.
ik zoek een bx die zijn allemaal ouder dan 3 jaar
En tja het is dus nogal omslachtig, ik denk dat ik de brandstofprijzen nog heel even afwacht, als het meer dan 1,75 ofzo wordt dan ga ik het serieus overwegen.Tuurlijk en een gasinstalatie die niet uit een bx komt, die wil je echt niet in je auto
Ik neem aan dat dat niet past
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:stoterstangen90 schreef:metro2005 schreef:patje74 schreef:Als je een schadeauto kan vinden die <3jaar is dan kan je die onderdelen gebruiken. De inbouw zelf valt mee.
ik zoek een bx die zijn allemaal ouder dan 3 jaar
En tja het is dus nogal omslachtig, ik denk dat ik de brandstofprijzen nog heel even afwacht, als het meer dan 1,75 ofzo wordt dan ga ik het serieus overwegen.Tuurlijk en een gasinstalatie die niet uit een bx komt, die wil je echt niet in je auto
Ik neem aan dat dat niet past
ik denk eerder BX boven
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zo’n gasinstallatie is niet zo heel gecompliceerd hoor, tenminste zolang hij niet hoeft te worden aangestuurd door de boordcomputer. Voor een BX kun je vlgs mij nog best met een eenvoudig model uit de voeten. Belangrijkste is dan dat je een tank vindt die een beetje treffelijk in de achtersteven van de bix past en een verdamper die bij de inhoud van je motor past (maar ook daarin zijn echt geen honderden verschillende). Informeer anders gewoon eens bij een degelijke gasboer, ik heb indertijd in mijn peugeot 404 met een mix van nieuw en oud voor een paar honderd gulden een prima installatie geknutseld.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
metro2005 schreef:
Ik neem aan dat dat niet past
LPGtanks worden gemaakt in standaard maten, je hebt natuulijk ook nog keus in verschillende maten voor als je meer/minder kofferruimte wilt overhouden.
Zo heb ik gekozen voor een 80 liter model. En daar heb ik absoluut geen spijt van.
hmm okee, dus je verdamper is afhankelijk van de motorinhoud en wat moet er verder aangepast worden? Ik neem aan dat er ook wel het eea aan electronica in zo’n gasinstallatie zit?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat is een beetje afhankelijk van de leeftijd van je auto en de eisen die de RDW op dit moment stelt. Wat ik indertijd nodig had qua electronica was een schakelaar gas/benzine en 3 magneetafsluiters (2 keer gas, aan tank en motorzijde en 1 keer benzine) en natuurlijk de benodigde draadjes om een en ander aan te sluiten. Van belang is te weten welk soort ‘voeding’ je naar de motor toe nodig hebt. Met ouderwetse installaties was een soort sproeier in de luchtinlaat voldoende, maar dat zal nu zeker niet meer aan de orde zijn. Verder heb je nog wat aanpassingen te maken in je koelsysteem, zodat de verdamper kan worden verwarmd door je koelwater.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
graddus schreef:Met ouderwetse installaties was een soort sproeier in de luchtinlaat voldoende, maar dat zal nu zeker niet meer aan de orde zijn.
Dit is nog steeds gebruikelijk bij carburateur blokken. Ook kan je dit in de slang tussen de carb. en het luchtfilter. (hier ben ik niet echt fan van)