Strootstrips spuiten
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 december 2009 09:32 PM

Aangezien ik een achterbumper in de goede kleur ga laten spuiten zit ik te denken om meteen alle stootstrips van de auto in Vert Poseidon te laten spuiten. Wel stoer natuurlijk, die kleur is nooit geleverd op een Exclusive en nu zou het lijken of het er 1 is Wink

Nou heb ik wel eens gelezen dat er een paar punten zijn waar je op moet letten bij het voorbehandelen en spuiten van XM stootstrips? Kan iemand mij zeggen hoe dat precies zit?

Daarbij is het misschien ook wel leuk om meteen de chromen strips te vernieuwen, heeft iemand daar nog een tip voor?

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 17 december 2009 09:38 PM
  [ # 1 ]

WIl je de stootstrips ECHT goed spuiten zodat de verf er ook op blijft zitten na de hoge druk spuit dan moeten ze idd voorbehandeld worden.

Die stootlijsten moeten daarvoor glad gemaakt worden. Als het andere gaat eigelijk altijd bladeren. Er is er eentje die ik live gezien heeft met poepmooie gespoten lijsten en das de blauwe XM van Arjan.

Die chroomstrips kun je kopen. IIg de bumper strips maar trek je schatkist daarvoor maar open. Die dingen kosten iest van 150-200 euro per kant. En dan moet je dus eigelijk ook nog de zijkanten meepakken…..Dat gaat nog meer oplopen.

Alternatief is er wel voor de zijkanten. Er zijn RVS setjes in omloop. Kosten 75 euro. MAAR die dingen zijn eigelijk gewoon gebogen metalen strips en of ze goed in de lijsten blijven zitten weet ik niet. Ik heb zo’n setje al een jaar of 2 in de kofferbak liggen. Nooit gebruikt. Ik heb de voorkeur aan verzammelen gegeven. Steeds als ik een mooie strip tegenkwam nam ik die mee.

Er zijn er ook die ze beplakt hebben met een folie. De rechte strips , daar kan dat wel, maar de voro en achterkant met de bochten zijn dan wel erg lastig en of het mooi blijft is een tweede.

De kleur VP is echter wel erg mooi en wellicht de moeite waard om iid in de buidel te tasten.

Het geeft je troen in die VP kleur wel een enorme boost!

PS,

http://link.marktplaats.nl/303114508
das je eerste strip die je al kunt inpikken…

Profiel  

Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3865

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 17 december 2009 09:51 PM
  [ # 2 ]

Nou misschien zou Arjan even bij willen springen, dat klinkt goed! Smile Dat glad maken, kan dat alleen met bepaald schuurmateriaal? Ik zag in het topic van de Visa Cabrio van djmogua dat het ook met een strijkbout kan?

Die strips vind ik te duur, zo lelijk zijn mijn strips niet en ik heb ook nog een leven Wink

Zo’n RVS-setje klinkt als een goede prijsbreker, iemand ervaring met de kwaliteit hiervan? Dan wil ik Gompy ook nog wel verlossen van het setje wat stof ligt te vangen in zijn kofferbak Wink!

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 17 december 2009 10:06 PM
  [ # 3 ]

M’n pa heeft een keer zo’n RVS setje op z’n Xantia gezet.
Dat was echt topspul!  (kwam van Hagen&Schildkamp;)

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 17 december 2009 10:39 PM
  [ # 4 ]

Dat wil Arjan wel… Het glad maken is volgens mij met spuitplamuur gedaan, niet met een strijkbout. Had dat uitbesteed aan een spuiter gelijk met wat andere schade. Overigens hebben vooral de oude XM’s Exclusive gladde strips. Bij type 2 is dat niet meer het geval.

Heb overigens geen detail foto’s.

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 17 december 2009 10:56 PM
  [ # 5 ]

Dat glad maken is volgens mij wel iets wat je zelf idd niet zomaar ff doet. Het is best lastig om een echte goede hechting te krijgen namelijk. Daar zullen ze wel speciaal spul voor hebben.

Geen idee wat het Arjan gekost heeft, maar echt goedkoop zal zoiets niet zijn vermoed ik. Tis gevalletje van schuren plamuren he… enneuh aangezien arbeidsloon vaak de grootste kostenpost is…

Overigens, mocht je zoeken, ik weet wel een adresje waar je het kunt laten doen incl spuitwerk voro een betaalbaar bedrag.

Ik heb er destijds ook mijn achterbumper laten spuiten en die zat nog in de ori grondlaag van de troen fabriek. Was een type 1 bumpert dus de onderste rand was ook ruw. Is keurig gladgemaakt en gespoten in de exacte kleur die mijn groen inmiddels was geworden.
Heeft me geloofik uit en thuis iets van 150 euro gekost en dat was een zeer mooi prijsje. Elders noemde men minimaal 250 en dat was spuitklaar aanleveren…

Profiel  

kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 18 december 2009 01:39 AM
  [ # 6 ]

Ik heb zo’n setje rvs strips gemonteerd. Is prima te doen, en ziet er goed en strak uit hoor.
De bumperlijsten zijn orgineel te koop en zijn zo’n 100 euro’s per stuk. Bij het spuiten van de sierlijsten is het belangrijk, dat er een weekmaker aan de lak wordt toegevoegd i.vm. met kunstof, zodat het wat plastischer blijft, als het uitgehard is.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 18 december 2009 02:02 AM
  [ # 7 ]

Zag laatst ook een XM met RVS sierlijsten , maar vond het, sorry hoor, toch wat te “bling-bling”.
Net even te glimmend allemaal, te Sjonnie-achtig .
Ik haal ze ook op de sloop, net als de Gomp , als ik een mooie zie.
Bovendien gooi ik er een mooi nieuw laagje vernis op , beschermt wat meer tegen “bloemkoolvorming” .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 18 december 2009 07:36 AM
  [ # 8 ]

Ik wil er niet geheimzinnig over doen, maar ik weet niet wat het zou kosten om die dingen te laten spuiten. Had indertijd schade aan m’n XM en door gebruik van tweedehands spullen bleef er wat over om de rest ook te doen.

Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 18 december 2009 10:41 AM
  [ # 9 ]

Dat laagje vernis zou kunnen helpen tegen de bloemkolen. Ik vermoed echter dat het niet veel zal zijn. Die bloemkolen ontstaan geloof ik doordat er vocht tussen de laagjes komt via de zijkanten.
Als ik me niet vergis zit er een folie tussen de plasticlagen. Vocht doet dat folie oxideren waardoor je dus je groenten krijgt.

Zou het niet meer helpen als je de stootlijsten eerst goed schoonmaakt, dan een goede laag vaseline of ander dikvet er tussen stopt om het vocht een beetje buitente sluiten ?

Profiel  

stooftaker
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453

Gepost: 18 december 2009 09:45 PM
  [ # 10 ]

strips regelmatig behandelen met pvc coating, blijven ze ook mooier van.
Bling bling vond ik de rvs strips zeker niet te.
Heb ze op de Xantia gehad en nu ook op de XM. daarnaast een rondje strips voor en achterbumpert om de boel compleet te maken.
Zit prima, is wel een secuur werkje vooral om d strips niet te (ver)buigen Wink

XM V6 24v Exclusive
Xsara Picasso 1.8

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook