1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Motoroliepeilmetertje?
ZKH Dinges van Oranjes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 18-02-2006

Gepost: 18 december 2009 02:46 PM

Ik ben het ‘dashboard’ gewend van een 2CV en dat heeft minder functies dan een gemiddeld horloge. Dus ik ben behoorlijk onder de indruk van alle meters en lampjes in m’n nieuwe XM (‘94).

Eentje snap ik er echter niet. Het metertje helemaal rechts dat oplicht als je de motor start. Geeft die het motoroliepeil aan?

Als dat zo is: wat zou de stand dan moeten zijn? Bij mij zit ie een eind richting ‘min’.

Overigens lijkt me zo’n alleen-maar-bij-het-starten-oplichtend-motoroliepeilmetertje betrekkelijk zinloos: je meet het oliepeil toch immers altijd bij een warme motor?
Of zit ik er helemaal naast?

ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 18 december 2009 03:07 PM
  [ # 1 ]

Het peil kan inderdaad alleen gemeten worden met koude motor wanneer alle olie naar beneden gestroomd is. Wanneer de motor draait kan je niet peilen, ook niet met je peilstok. Volgens mij staat in het instructieboekje dat dit metertje alleen betrouwbare resultaten geeft wanneer de motor minimaal een kwartier heeft stilgestaan.

Mijn ervaring is dat het metertje sowieso niet betrouwbaar is. Onder de helft op het metertje wil nog wel eens betekenen dat het op de peilstok onder het minimum is. Het is hoogstens een indicatie maar verder een redelijk nutteloze accessoire.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 december 2009 03:07 PM
  [ # 2 ]

Zolang het wijzertje niet in het rood staat zou het goed moeten zijn. Het belangrijkste is imo niet het exacte peil, maar je ziet wel of het wijzertje steeds minder aan gaat geven. Zo ja, dan is er iets aan de hand. Zolang bij het starten het wijzertje altijd hetzelfde aangeeft, is je peil ook constant.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 december 2009 10:01 PM
  [ # 3 ]
Brian schreef:

Zolang bij het starten het wijzertje altijd hetzelfde aangeeft, is je peil ook constant.

Wishfull thinking Wink Zet maar ‘ns 2x achter elkaar je contact aan zonder te starten. Leuke kans dat die meter de tweede keer iets anders aangeeft.

Ik heb het instructieboekje als volgt geïnterpreteerd: Zolang het naaldje niet onder de max. streep zit, is het oliepeil goed. Daaronder is het zinvol de peilstok te raadplegen.

Verder heeft een turbo meer olie nodig dan een turboloze motor. Dus als je een TCT hebt, beslist niet de meter richting minimum laten gaan omdat dan je turbo al droog zou kunnen draaien. Al is het maar eventjes, het kan te lang zijn.

Al met al: de meter is niet nauwkeurig, niet heel erg betrouwbaar maar wel een handig hulpmiddel.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 19 december 2009 03:14 AM
  [ # 4 ]

Zolang het naaldje niet onder de max. streep zit, is het oliepeil goed.

Dus jij zit altijd in het rood ? Lijkt me niet goed Wim.
Tegen de max. aan , lijkt me `t beste .
Te veel olie er in is ook slecht voor de motor, maar dat wist je al , toch? tongue rolleye
Groet,
Dirk X-mas

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2009 11:07 AM
  [ # 5 ]
wimb schreef:
Brian schreef:

Zolang bij het starten het wijzertje altijd hetzelfde aangeeft, is je peil ook constant.

Wishfull thinking Wink Zet maar ‘ns 2x achter elkaar je contact aan zonder te starten. Leuke kans dat die meter de tweede keer iets anders aangeeft.

Als ik jou was zou ik je metertje na laten kijken of er,zoals je al doet niet meer op vertrouwen. Bij mij, en ik denk dat het zo bedoeld is, geeft de meter een heel consistent beeld.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 december 2009 11:11 AM
  [ # 6 ]

Je hebt gelijk Dirk. Zoals mijn moeder mij geleerd heeft “te” is nooit goed Wink Dus zorg ik dat ik onder de max. streep van de peilstok blijf.

@ Brian: da’s mooi, zou ik ook willen. Maar ik heb al vaker gelezen dat de meter onbetrouwbaar niet betrouwbaar genoeg is. Misschien dat het aan de oliesensor ligt. Dan rijst onmiddellijk bij mij de vraag waar die sensor zit huh

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
ZKH Dinges van Oranjes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 18-02-2006

Gepost: 19 december 2009 03:59 PM
  [ # 7 ]

Ik moet bijvullen, da’s zeker. Ook de peilstok geeft te weinig aan…

Er wordt hier gerefereerd aan het instructieboekje. Die zat er bij de mijne niet (meer) bij. Weet iemand of het ergens als pdf (o.i.d.) te vinden is?

ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2009 06:26 PM
  [ # 8 ]

hier:

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ZKH Dinges van Oranjes
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 18-02-2006

Gepost: 19 december 2009 07:51 PM
  [ # 9 ]

Dank je, Brian!
Maar ik heb een serie I (‘94)...
Weet je of het instructieboekje daarvan ook ergens te vinden is als pdf?

ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2009 08:50 PM
  [ # 10 ]

Geen idee, ik heb hem iig niet.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3249
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 december 2009 09:00 PM
  [ # 11 ]

Heb je ook rechts onder het dashboard gekeken? Onder zit een klep waar dat boekje thuishoort.

En anders kun je ‘m hier teleladen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 december 2009 09:41 PM
  [ # 12 ]

Net gekeken, is helaas niet de gebruiksaanwijzing, maar het onderdelenboek. Wel een mooi initiatief trouwens, alle handleidingen proberen te verzamelen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 22 december 2009 02:07 AM
  [ # 13 ]

Is er ook een manier om dat peilmetertje weer betrouwbaar te krijgen? Die van mij doet het wel, maar als ik tot de max van het wijzerje zou vullen stroomt het blok over. Olie aftappen en dat ding eruit, en schoonmaken zeker. Maar waar zit die bij een ZPJ4?

Groetjes Erik!

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 december 2009 10:41 AM
  [ # 14 ]

Bij een XU blok (dus de diesels, en 2Liter benzines) zit ie achterop het blok. De sensor wijst naar de grond.
Kan je vervangnen zonder je olie af te tappen.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 22 december 2009 06:38 PM
  [ # 15 ]
Lampie schreef:

Is er ook een manier om dat peilmetertje weer betrouwbaar te krijgen? Die van mij doet het wel, maar als ik tot de max van het wijzerje zou vullen stroomt het blok over. Olie aftappen en dat ding eruit, en schoonmaken zeker. Maar waar zit die bij een ZPJ4?

Check rondom de carterpan, er zitten een aantal sensoren op. Ik kan me geen rechtopstaande oliepeilsensor herinneren bij de ZPJ(4) zoals bij de XU motoren.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook