Hallo medecitro-/bixofielen.
Onlangs zag ik dat het transparantgroene T-stukje op de dop van het LHM-vat gebroken was. Na een paar dagen verblijf in m’n portemonnee was er trouwens alleen nog groen gruis over…
Er ziijn normaliter twee transparante slangetjes op het T-stukje aangesloten. Wat is hiervan de functie? Een tijdje geleden zag ik bij een BX diesel een LHM-reservoirdop die gewoon gesloten was.
Ik rijd nu al een paar weken zonder T-stukje (wegens drukte, wel vergeefs twee dealers bezocht) en het lijkt of m’n BX met comfortbollen sindsdien zachter (te zacht) veert. Vooral bij verkeersdrempels gaat hij soms tot de aanslagrubbers, heb m’n rijgedrag maar aangepast. Is het een kwestie van te weinig tegendruk?
Verder is onlangs op een zondag de tuit van het thermostaathuis spontaan afgebroken op de snelweg. Ik zag ineens - gelukkig tijdig - enorme witte rookwolken achter me in m’n binnenspiegel. M’n Bix moest op een platte wagen naar huis vervoerd worden na een mislukte noodreparatie door de Wegenwacht. Vervanging van het thermostaathuis en meteen maar de thermostaat (ivm uitgelubberde rubbers) bleek gelukkig een simpele en betaalbare ingreep.
Wat eerder brak ook spontaan het kunststof ontluchtingsboutje van het koelsysteem op het motorblok tijdens het rijden en werd het halve motorblok ondergesproeid; heb het maar vervangen door een RVS exemplaar.
Wat staat me nog meer te wachten aan plasticmoeie narigheid?
Jacques
BXcited
BX 19 TZI gris graphite métallique (feitelijk bouwjaar 1991, 1e toelating 1992)
Voorheen BX 16 TRI (1987)
plastic/rubber bevat siliconen, en met de jaren verdwijnt het siliconen uit het plastic/rubber. hierdoor heeft het geen veerkracht meer en word het heel poreus en bros. daardoor scheurt of breekt het sneller dan nieuw plastic/rubber. zeker bij componenten die (sterk) onderhevig zijn aan trillingen, beweging en wamte.
wees daarom altijd voorzichtig met kunststof/rubber dat op leeftijd is !!! en afbreken kan dan ook spontaan gebeuren.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Siliconen zijn duur en worden niet zomaar aan kunststoffen toegevoegd. Je bent in de war met weekmakers. Technische kunststoffen zoals het spul onder je motorkap bevat vrijwel nooit weekmakers.
Plastics zijn lange ketens van moleculen, hoe langer hoe taaier het materiaal, onder invloed van licht (UV!), warmte, en chemicalien worden de keten korter, daarmee wordt kunstof met de jaren brosser. Het kiezen van een kunststof met betere warmtebestendigheid, UV bestendigheid, of chemische bestendigheid zou geholpen hebben…
Aan sommige (te brosse) kunststoffen worden rubbers toegevoegd om de slagvastheid te verhogen. Ook deze rubbers zijn vatbaar voor hierboven genoemde invloeden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
prik maar gewoon een extra gat in de dop, en steek de slangetjes er maar gewoon in. Die Y stukjes zijn ondingen die altijd stuk gaan.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:prik maar gewoon een extra gat in de dop, en steek de slangetjes er maar gewoon in. Die Y stukjes zijn ondingen die altijd stuk gaan.
Of los het op met een stukje slang en wat materiaal uit een universele knutseldoos vol met t-stukjes en ander leuks….
Ich bin ein Breaker
Bedankt voor de kunstsstoftechnische en praktische antwoorden.
Resteren toch de twee kernvragen: 1 Wat is de functie van het T-stukje met z’n transparante leidingen? 2 Wat zit er nog meer aan te komen qua plasticmoeheid, de radiateur zelf bijv?
BXcited
BX 19 TZI gris graphite métallique (feitelijk bouwjaar 1991, 1e toelating 1992)
Voorheen BX 16 TRI (1987)
BXbink schreef:Bedankt voor de kunstsstoftechnische en praktische antwoorden.
Resteren toch de twee kernvragen: 1 Wat is de functie van het T-stukje met z’n transparante leidingen? 2 Wat zit er nog meer aan te komen qua plasticmoeheid, de radiateur zelf bijv?
1. Een retourslang van de SB en de ontluchtingsslang van de pot zelf.
2. De tijd zal het leren.
Ich bin ein Breaker
De meeste van dergelijke kunststof onderdelen zijn ontworpen voor 5000uur, daarna zullen een aantal eigenschappen onder kritische grenzen komen, met als gevolg dat er kunstof delen afbreken, loszitten, lekken, barsten etc. Goed in de gaten houden en eventueel preventief vervangen.
In een aantal gevallen zal het al afbekreken als je het demonteert.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
karel schreef:BXbink schreef:Bedankt voor de kunstsstoftechnische en praktische antwoorden.
Resteren toch de twee kernvragen: 1 Wat is de functie van het T-stukje met z’n transparante leidingen? 2 Wat zit er nog meer aan te komen qua plasticmoeheid, de radiateur zelf bijv?1. Een retourslang van de SB en de ontluchtingsslang van de pot zelf.
2. De tijd zal het leren.
misschin een domme vraag, maar wat bedoel je met SB :
stuurbekrachtiging soms ? ik gebruik niet voor alles afkortingen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
karel schreef:BXbink schreef:Bedankt voor de kunstsstoftechnische en praktische antwoorden.
Resteren toch de twee kernvragen: 1 Wat is de functie van het T-stukje met z’n transparante leidingen? 2 Wat zit er nog meer aan te komen qua plasticmoeheid, de radiateur zelf bijv?1. Een retourslang van de SB en de ontluchtingsslang van de pot zelf.
2. De tijd zal het leren.
Merci, zal het T-stukje origineel of knutselenderwijze vervangen. Bij bestelling via de dealer kost het Eur 5,87.
Wat ik verder heb kunnen ontdekken in dezelfde plasticsoort (en met vergelijkbare belasting) is de radiateur zelf, idd afwachten…
BXcited
BX 19 TZI gris graphite métallique (feitelijk bouwjaar 1991, 1e toelating 1992)
Voorheen BX 16 TRI (1987)
eviltwin schreef:De meeste van dergelijke kunststof onderdelen zijn ontworpen voor 5000uur, daarna zullen een aantal eigenschappen onder kritische grenzen komen, met als gevolg dat er kunstof delen afbreken, loszitten, lekken, barsten etc. Goed in de gaten houden en eventueel preventief vervangen.
In een aantal gevallen zal het al afbekreken als je het demonteert.
5000 uur belasting slechts? Dat lijkt me stug…
Bedankt voor je antwoord verder. Ik doe m’n best om m’n dierbare BX nog lang op de weg te houden, althans zolang dat enigszins betaalbaar blijft.
BXcited
BX 19 TZI gris graphite métallique (feitelijk bouwjaar 1991, 1e toelating 1992)
Voorheen BX 16 TRI (1987)
vortex schreef:karel schreef:BXbink schreef:Bedankt voor de kunstsstoftechnische en praktische antwoorden.
Resteren toch de twee kernvragen: 1 Wat is de functie van het T-stukje met z’n transparante leidingen? 2 Wat zit er nog meer aan te komen qua plasticmoeheid, de radiateur zelf bijv?1. Een retourslang van de SB en de ontluchtingsslang van de pot zelf.
2. De tijd zal het leren.misschin een domme vraag, maar wat bedoel je met SB :
stuurbekrachtiging soms ? ik gebruik niet voor alles afkortingen.
SB*1)
J *2)
ION *3)
*1)=Stuurbekrachtiging
*2)=Ja
*3)=Ik Ook Niet
Ich bin ein Breaker
BXbink schreef:eviltwin schreef:De meeste van dergelijke kunststof onderdelen zijn ontworpen voor 5000uur, daarna zullen een aantal eigenschappen onder kritische grenzen komen, met als gevolg dat er kunstof delen afbreken, loszitten, lekken, barsten etc. Goed in de gaten houden en eventueel preventief vervangen.
In een aantal gevallen zal het al afbekreken als je het demonteert.5000 uur belasting slechts? Dat lijkt me stug…
Bedankt voor je antwoord verder. Ik doe m’n best om m’n dierbare BX nog lang op de weg te houden, althans zolang dat enigszins betaalbaar blijft.
met 5000uur bedoel ik dus vooral 5000uur op 120C met druk op het systeem etc. Dat komt overeen met zo’n 250dkm.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije