Motor wordt ondanks vrieskou te warm…
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 19 december 2009 07:43 PM

De afgelopen week ging de temperatuurmeter van mijn trouwe ZX diesel wat heen en weer en wees meestal hoger dan normaal. Vandaag, na een lange rit over de snelweg, kroop de temperatuur tot in het rode gebied (en dat bij -5 graden…). Ben rustig naar huis gereden en merk verder niets vreemds, kachel doet het goed, geen stoomwolken…. Even gevoeld, maar de radiateur is ijskoud; slechts een heel klein stukje voelt warm. Wat zou dit zijn ? Thermostaat die niet goed opent/sluit ?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 19 december 2009 08:23 PM
  [ # 1 ]

Met die thermostaat zou je wel eens in de goede richting kunnen zitten, kijk ook ff je kvs niveau na.

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 20 december 2009 05:17 PM
  [ # 2 ]

Vandaag ging de meter weer in recordtijd naar het rood. Wegenwacht erbij (ik moest nog 200 km. naar huis…) en die heeft de thermostaat buiten werking gesteld. Daarna met een gangetje van 50 door besneeuwd Nederland naar huis (toch wel heel mooi, eigenlijk). Morgen maar even naar de garage !

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 20 december 2009 05:43 PM
  [ # 3 ]

Die thermostaat vervangen kan je écht zelf. Kost 10 euro en is op een half uurtje gedaan (het meeste werk is nog het aflaten van het KVS)

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 20 december 2009 05:46 PM
  [ # 4 ]

... dat geloof ik ook wel, nadat ik de Wegenwacht bezig heb gezien, maar ik heb weinig trek morgen na werktijd, op een donkere en dik besneeuwde oprit aan dit klusje te beginnen…. gemak dient de mens !

........ zie nu jouw onderschrift en begrijp je reactie ! Smile

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 20 december 2009 07:08 PM
  [ # 5 ]

Doen nadat je de motor warm gereden hebt. Dan werk je met een goedkope verwarming aan (wel oppassen dat je je nergens aan verbrandt Wink )

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 24 december 2009 12:45 AM
  [ # 6 ]

De garage heeft een nieuwe thermostaat geplaatst…. Vanavond 40 km. snelweg: de meter loopt netjes op tot iets onder de 90 graden en blijft daar een tijdje hangen. Ineens begint het wijzertje weer te jojoën: heen en weer tussen blauw en rood. Ik heb gevoeld: de radiateur wordt aardig gelijkmatig warm. Zou het dan toch in het metertje zitten (temperatuurzender/voeler ?). De fan slaat ook niet aan als hij bijna in het rood zit en dat deed—ie afgelopen zomer toch keurig; bij ongeveer 100 graden begon de fan te draaien. Nu niets: een normaal draaiende motor met een heen en weer zwiepend metertje…

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 24 december 2009 12:23 PM
  [ # 7 ]

Toevallig heb ik onlangs dezelfde problemen met de BX gehad (maar dan met een lampje dat aan en uit ging).

Fan die niet wil aanspringen. Eerste test die ja kan doen is de stekker van de thermoswitch afhalen (als je voor de auto staat met je hoofd over de motor) links van de radiator. Even een stukje ijzerdraad nemen en zien of de fan wel draait als je de contacten handmatig doorverbindt (als je 3 aparte stekkertjes hebt: markeer wat waar zat !! )

Indien ja: thermoswitch kapot (als we er vanuit gaan dat je metertje wel klopt.
Indien neen: relais die de fan aanstuurt kapot?

Als je vermoedt dat de thermoswitch kapot is. Die kan je uitmeten, thermoswitch er uit vijzen (opgelet er zal KVS beginnen stromen uit het gat dat ontstaat). Dan die thermoswitch thuis in een pannetje met water leggen dat je rustig aan de kook brengt. Dan moeten op een bepaald moment doorverbindingen ontstaan (Multimeter op diode stand en kijken of je combinaties krijgt). (zou thuis moeten kijken wel verbindingen je krijgt).

Of je neemt het zekere voor het onzekere en gaat gewoon in de automaterialenzaak een nieuwe kopen (goede 20,- euro) en je vijst die er in (als je dat snel doet ben je amper KVS kwijt Wink )

Ow, een nieuwe sensor die je wijzertje aan stuurt die kost een 25,- euro denk ik.

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 24 december 2009 12:35 PM
  [ # 8 ]

OK, dankjewel voor de tips. Ik vermoed dat het de sensor is die het wijzertje aanstuurt; daar maar eens naar op zoek !

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
patrijsraam
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 24 december 2009 01:52 PM
  [ # 9 ]
GerbenZX schreef:

OK, dankjewel voor de tips. Ik vermoed dat het de sensor is die het wijzertje aanstuurt; daar maar eens naar op zoek !

Gepost: 14 december 2009 09:36 PM
  Hoi Gerben,
Heb ik ook een keer gehad bij een van mijn ZX,en
Toen was de temperateurzender of voeler (weet niet precies hoe dat ding heet ) kapot.
Gr. Jan

 


Smile  Smile  Smile

Profiel  
 
spookeend
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 04 januari 2010 03:32 PM
  [ # 10 ]
patrijsraam schreef:
GerbenZX schreef:

OK, dankjewel voor de tips. Ik vermoed dat het de sensor is die het wijzertje aanstuurt; daar maar eens naar op zoek !

Gepost: 14 december 2009 09:36 PM
  Hoi Gerben,
Heb ik ook een keer gehad bij een van mijn ZX,en
Toen was de temperateurzender of voeler (weet niet precies hoe dat ding heet ) kapot.
Gr. Jan

 


Smile  Smile  Smile

Maaruh, doet dat ook nog wat met de motor? Dat voelertje? of is dat alleen voor de aansturing fans en metertje/lampje?

Wij hebben ook geregeld dat na een paar honderd meter de beide fans (airco uitvoering) op vol vermogen gaan draaien, soms zelfs als de wagen al meer dan een kwartier stil staat ook…..
Hij is al 2 keer bij de garage geweest, en dan doet ie het natuurlijk wel goed, wel een en ander schoongemaakt en nagezien, maar niets lijkt op lange termijn te helpen. We rijden er gewoon mee verder, ik heb liever dat die fans voor niets aan gaan dan helemaal niet als het wel moet, toch? Maar waar zit die voeler, dan ga ik es zien of ik die kan vervangen. Thermos is goed, is al uit elkaar geweest en doet het gewoon.

Profiel  
 
Jacco
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 15-01-2008

Gepost: 06 januari 2010 02:59 PM
  [ # 11 ]

Ach, je fan slijt wat harder, en als die schakelaar helemaal blijft hangen kan ie je accu leeg trekken…
(als dat bimetaal, vermoed dat dat er in zit, zodanig kan verrotten dat ie kortsluiting blijft geven.)


Als de schakelaar bovenin je radiator, waarvan draadjes naar je fan gaan, slechts twee polen heeft, gaat er alleen een stroom voor de fan doorheen en staat dat ding los van de sensor elders die temp in je dashboard aan geeft.

(In ieder geval in mijn zx uit 95 staan die los van elkaar meen ik.)

Die schakelaar testen kan via genoemd pannetje; de bottere/lompere methode is alleen losschroeven en paar keer even aansteker of gasbrander voor houden en koelen… Smile

Heb die pas vervangen voor 18 euro bij algemene onderdelenhandel. Overigens was het oppervlak vh deel in radiator vd schakelaar goed weg geoxideerd/opgelost, dwz kraterlandschapje ipv mooi vlak, dat gaf al te denken….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook