Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er is nog geen type wat ik niet gehad heb. Ik heb nu de snelstdraaiende die in een CX heeft gezeten, volgens mij is dat een oude 2500ie zonder vertraging.
Maar ik heb ook al eens uitgelegd dat ik geen VR BDP heb, dus het specifieke probleem zoals John die had komt bij mij niet voor, aangezien ik HALL BDP heb, en die sensor werkt al bij 6rpm. Ik kan ook gewoon zien dat hij wel BDP signaal heeft, het probleem zoals John die had met zijn MSD ontsteking lag aan de opbrengst van VR bij lage toerentallen - hetzelfde probleem wat 99% van de 25ie CX’en met startproblemen op dit forum hebben.
Ik ga wel weer terug naar een VR type ontsteking, maar gelukkig hoef ik dan niet meer een ontbrekende tand te proberen te herkennen, dus de berekening voor de VEMS is dan veel eenvoudiger.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Maar je zegt wel, dat je startmotor eigenlijk te traag draait… Hoewel 6rpm genoeg zou moeten zijn. Dan zou het dus niet aan een startmotor hoeven liggen en toch heb je die telkens weer vervangen. Waarom dat dan?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zeg niet dat het niet aan draaisnelheid ligt, ik zeg dat het een ander probleem is dan het VR-sensor gerelateerde probleem van John en de MSD. Dat moet wel, want ik heb geen VR sensor, en de toerenteller komt wel gewoon tot leven.
Ik kan vaststellen dat met een andere auto erbij, laadspanning dus, het probleem niet optreedt. Het treedt ook op ongeacht welke startmotor er op zit, mits ie geen laadspanning heeft. Als het bij alle verschillende startmotoren gebeurt is het mijn conclusie dat het niet aan de startmotor ligt. Misschien zelfs helemaal niet aan de draaisnelheid. Misschien ligt het aan de spanning.
Die is natuurlijk op z’n laagst als de accu heel koud is. En misschien moet ik een enthousiastere dynamo hebben om de accu wat verder op te laden. Of misschien zit er toch nog ergens een of de andere overgangsweerstand die ik nog niet gevonden heb.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
merk je nu ook dat de motor beduidend trager rondgaat als hij niet wil aanslaan, dan als hij wel aanslaat?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Yep. En ‘t is duidelijk temp afhankelijk, want vanochtend starte ie wel gewoon.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Heb je er al eens een accu met meer capaciteit ingelegd?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Of dunnere motorolie?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Lijkt me dat je zoiets beter bij de bron kan aanpakken dan er dunnere olie in te doen.
SP kennende zit er 10W40 in, dat is al redelijk dun voor een CX volgens mij.
Citroën geeft 15W40 op.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij -15’C wordt motorolie als stroop, daar gaat je motor niet sneller van starten. Bij de DS gaf Citroën 20W50 op, maar ‘s winters is het niet onverstandig er dunnere olie in te doen (5W40 of 10W40).
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik bedoel gewoon te zeggen dat anders alle CXen er last van zouden hebben.
De mijn starte prima, met waarschijnlijk precies dezelfde olie.
Als SP zijn CX dan de kracht niet meer heeft om door de extra weerstand van de olie de auto aan de gang te krijgen dan klopt er ergens anders iets niet, dus kan je beter dit aanpakken.
Volgens mij is het advies van Citroën 10W40 bij koude omstandigheden en 15W40 bij normaal warm weer. Dus de dunnere olie zit er al in. Tenmiste daar ga ik even vanuit.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Geen idee wat er in die SV zit, maar ik zou denken een spannende, dunne volsyntheet.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er zit Castrol EDGE 10W60 in.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27935
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ohja.. Je had de iets duurdere olie.
Maar dat mag de oorzaak van het start probleem niet zijn lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Tenzij die 10W60 ergens wat hele vage eigenschappen heeft onder de -5 graden zou dat het niet moeten kunnen zijn, nee.
Bij -1 a -2 start ie overigens wel prima. Bij -5 a -6 alleen niet meer.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kwa starten ben ik nog niet veel verder, maar ik heb er ook niet echt aandacht meer aan besteed. Ik heb gewoon een startaggregaat bij mij thuis in de straat gezet (een XM), en het wegrijden duurt 10 minuten langer. Geen oplossing, maar als ie eenmaal gestart is doet ie het de rest van de dag gewoon probleemloos. Mijn volgende stap wordt denk ik om een startmotor te laten opvoeren, want met 14v doet ie het gewoon ongeacht hoe koud ‘t is. Het blijft een beetje vreemd, ik heb inmiddels gehad
- 2 verschillende nieuwe accu’s
- alle dikke plus en mindraded vervangen voor nieuwe, dikkere
- nieuwe accu
- nieuwe dynamo
- drie verschillende startmotoren geprobeerd
Maar goed, het wordt vanzelf weer warm, dus ik kan me er nog niet enorm druk over maken, al ben ik wel benieuwd of het opgelost zou zijn met een opgevoerde oud type startmotor.
Omdat de SM een paar maanden vertraging heeft opgelopen heb ik de VEMS die daarvoor bestemd was opgestuurd naar DP-engineering, die gaan op basis van mijn Map een conversie maken naar een nieuwere firmware en geschiktheid voor 40+1 VR triggering er in zetten. Dan kan ik mijn nieuwe krukas PT constructie er gewoon opbouwen en na even heel precies de timing vonk ingesteld te hebben zou hij in ieder geval gewoon direkt weer rijdbaar moeten zijn. Dan gaat ie nog weer even kort op de rollerbank voor een bijstelbeurtje denk ik en heel misschien dat we gelijk of in of uitlaattrajekt aanpakken om te verbeteren maar dat hangt een beetje van mijn zakgeldpotje af.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!