Na een goeie voorbereiding en dito nachtrust, auto onder het dak geplaatst,
had ik vanmorgen vroeg richting Nederland willen vertrekken met een C4 berline 2.0 hdif, vanuit noord Frankrijk.
Na eerst 2 a 3 x te hebben voor verwarmd ( ik weet `t, dit is normaal niet nodig ) kwam de zelf ontbrander tot leven, zij het met meer moeite dan dat ik van haar gewend was.
Even rustig de tijd geven voordat we weg zou rijden, deed ik de weinige bagage inladen en de honden achterin en deed m`n vriendin de deur open houden, tot ik rare en vreemde geluiden hoorde die ik in jaren niet had gehoord van diesel motoren.
Beetje onrustig geworden, de motorkap omhoog en met dat ik dat deed sloeg de motor af.
Hmm, raar en vreemd.
De wagen is van mei dit jaar en 36000km op de klok en dan dit?!
Het waren geluiden die ik voor `t laatst had gehoord toen ik in Iran op doortocht / vakantie was in de bergen, wintersport deed ik toen niet aan, maar je wilde toen nog wel eens wat gezien hebben he.
Na een korte inspectie, kon ik niet echt iets bijzonders vast stellen voor dat moment.
Vriendin de auto uit, honden de auto uit, alle drie terug `t huis in. Garage van `t slot gehaald en ondertussen, blijkbaar ook nog niet wakker genoeg, realiseerde ik me dat het wel erg koud was.
De buiten temp. meter van de auto gaf aan dat het -21 was. Ondertussen ben ik dat wel gewend, de vorige auto ook, een xantia break met gas G3, dat `t niet echt een probleem was.
Maar we hebben `t hier over een diesel, jaja, een diesel.
Ik ben me dus helemaal vergeten dat diesel kan bevriezen, althans, niet echt kan bevriezen maar wel parafine vlokken kan vormen, die `t brandstof systeem kunnen doen verstoppen, hetgeen dus nu het probleem was, vanochtend dus.
Tjee, volgende x dus wat meer rekening ermee gaan houden, dat de wagen beter in de garage kan overnachten, daar er ook een verwarming in de garage is.
Ik heb vanochtend dus de wagen flink hard laten ontdooien in de garage en ben vanmiddag rond 1400 uur richting Nederland gaan rijden.
Probleemloos.
Mijn vraag is dus nu:
Kan `t kwaad dat ik dit zo gedaan heb bij een 2.0 HDIF ?, het ontdooien gedeelte dan wel te verstaan.
En of ik benzine aan de diesel mag toevoegen, om bevriezing tegen te gaan?.
Dit heb ik dus niet gedaan, maar wat ik bedoel is, kan ik dit wel doen met een hdi?
Bij de oudere diesels van de jaren 80 en 90 wist ik `t wel, geen probleem als alleen een paar aanpassingen te doen, benzine bij de diesel en rijden weer. ( Ongeveer 10L benzine bij een tank van 120L diesel. )
Nooit problemen mee gekregen achteraf.
Mehari, 2CV6, ...,...,...,...,...,..., Xantia sedan, Xantia sedan, berlingo, C15, Xantia Break, tja, en dan…...........
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_12158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Waneer hebt je voor het laatst diesel getankt? tegen eind september tot halverwege oktober gaan de pomp stations over op winter diesel, deze hebben al toevoeginen tegen het vlokken van de diesel. Benzine bij een moderne diesel motor is NO GO! hier door kan de HD pomp (levert ca 1600 bar) kapot gaan./
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
ik wacht even met starten en laat de motor wel voorgloeien ondanks dat dit met een HDI niet nodig is. Kijk maar eens naar het gloeidraadje, duurt nu met dekou iets langer voor dat ie uitgaat.
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5
Klopt,
Het voorgloeien is iets wat ik zowel bij de diesel als benzine blijf doen, al heeft een benzine motor geen voorgloei functie. Maar bij de benzinemotor is het puur voor de boord diagnostiek computer.
En ook is het bij de HDi niet echt nodig, toch blijf ik `t doen.
Wat betreft de diesel die bevroren zou zijn;
De diesel filter zat water in, het water was wellicht bevroren en de diesel dus niet, volgens de garage.
Door toevallige samenloop van een aantal omstandigheden leek het er volgens de garage wel op, maar de realiteit was, voor mijn gevoel op dat moment, toch anders.
Het probleem is opgelost en ik rij al weer de nodige Km`s.
De vering was ook nagekeken;
Eerst een flauwe opmerking van de garage, of ik de wagen verlaagd zou hebben?!.....
Natuurlijk niet, was mijn reaktie.
Er zouden nieuwe veren onder de wagen geplaatst moeten worden, daar de vering wel erg straf was en de test wees uit dat de vering niet deugde.
Kom nou zeg, was mijn reaktie.
De wagen is van mei 2009, heeft nu iets meer dan 40000 km verreden.
Het kan toch echt niet.
Rare jongens, die garagisten….....
Mehari, 2CV6, ...,...,...,...,...,..., Xantia sedan, Xantia sedan, berlingo, C15, Xantia Break, tja, en dan…...........
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Dat van de vering hoorde ik ook van een andere C4 rijder, maar zou het verschil kunnen zitten in de uitvoering? De 2.0 hdi is wat mij betreft om op hogere snelheden lange stukken te rijden, met daarom een aangapste vering? De C4 van een vriend, een 1.6 benzine, is inderdaad soepeler geveerd. Verder nog het verschil in velgmaat en het verhaal is rond?
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5