Hallo forumleden,
De BX16V is weer door de jaarlijkse APK gerold, echter niet zonder de nodige problemen.
Na de voorkeuring bleek de uitlaat lek te zijn, deed de handrem het slechts aan één kant en had de BX te sterke koplampen (100W.) Ook wezen ze toen op lekkage bij een veerbol en lekkage bij de hydrauliek pomp. De pomp was overigens de drukregelaar en de lekkage was nergens te bekennen. Ook de veerbol lekte nergens en was onlangs vervangen.
Deze zaakjes aangepakt. Uitlaat compleet vervangen, de handrem gesteld en het werkte weer en gewone H4-lampjes geplaatst en klaar was mijn BX16V voor de APK.
Vandaag was de grote dag voor de APK en warempel ze wilden mijn BX16V afkeuren voor lekkage bij de veerbol. Ik heb onder de auto gelegen om te zoeken waar die lekkage zou moeten zijn, maar ik kan het niet ontdekken. Ik heb meteen om een steekproef gevraagd. Hierop kwam toevallig de ‘citroënspecialist’ het APK-station binnenwandelen. Deze werd te hulp geroepen. Deze man keek even kort en gaf aan dat dit geen afkeur is. Tot zover leek het weer goed te komen.
Daarna was het de beurt aan de koplampen. Volgens de keurmeester was het beeld van beide koplampen niet goed. Twee stagiaires zijn daarna bijna een uur! bezig geweest om de koplampen goed af te stellen. De keurmeester vond het daarna nog steeds niet goed, maar hij moest weg waarbij hij aangaf dat zometeen een andere keurmeester kwam. Als die andere keurmeester het goed zou vinden, waarbij hij mij weinig kans gaf, dan werd ie goedgekeurd. De andere keurmeester heeft mijn BX16V goedgekeurd.
Volgend jaar maar een andere APK-keuringsstation.
Een opmerking van de eerste keurmeester was ook nog dat hij hoorde dat de uitlaat lekte, maar hij kon het lek alleen nergens vinden…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
waarschijnlijk was de eerste keur meester gewoon jaloers omdat je zoon mooie auto had
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
dus als je het zelf niet eens bent met de keuring kan je zelf een steekproef aanvragen?
zal die garage ook niet leuk vinden
al is de APK in NL. wel heel streng tegenover de TC. in BE., het is volgens mij wel een veel beter systeem
en voor ik het vergeet wij kunnen het hier ook oneens zijn met de keuring, dan komt de stationchef (let op het woord chef) langs, dat is dus de chef van diegene die net heeft gekeurd, kan je al raden hoe hij zijn eigen volk afkraakt zeker I think not
tegen hetgeen de stationchef zegt kan je ook nog eens beroep aantekenen bij Goca maar het simpelste is om de tekortkomingen te herstellen want….. nee ik vind het hier wel een boeltje die TC.
maar jouw keuring, je schrijft dat bij de voorkeuring terug de 55 watt lampen zijn gezet, waren die dan niet afgesteld?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Domme vraag misschien hoor maar hebben ze de koplampen met draaiende motor gesteld? Anders blijf je stellen natuurlijk als de achterkant steeds verder inzakt
En het lijkt me dat die 1e keurmeester een hekel aan bxen had ofzo, ik zou daar dus echt nooit meer komen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Domme vraag misschien hoor maar hebben ze de koplampen met draaiende motor gesteld? Anders blijf je stellen natuurlijk als de achterkant steeds verder inzakt
En het lijkt me dat die 1e keurmeester een hekel aan bxen had ofzo, ik zou daar dus echt nooit meer komen
De koplampen hebben ze met draaiende motor gesteld en ach, als je daar al een uur overdoet, dan weet je eigenlijk genoeg. Zou nog bijna brandstofkosten vergoed moeten krijgen
Het beeld van de koplampen heeft overigens niet alleen iets te maken met het stellen van de lampen, ook het koplampglas zorgt voor een juist beeld.
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:Domme vraag misschien hoor maar hebben ze de koplampen met draaiende motor gesteld? Anders blijf je stellen natuurlijk als de achterkant steeds verder inzakt
En het lijkt me dat die 1e keurmeester een hekel aan bxen had ofzo, ik zou daar dus echt nooit meer komen
De koplampen hebben ze met draaiende motor gesteld en ach, als je daar al een uur overdoet, dan weet je eigenlijk genoeg. Zou nog bijna brandstofkosten vergoed moeten krijgen
Het beeld van de koplampen heeft overigens niet alleen iets te maken met het stellen van de lampen, ook het koplampglas zorgt voor een juist beeld.
Ben bang dat mijn xantia dan een nieuwe koplamp moet bij de volgende apk, het spiegelende plastic achter de lamp is daarvan helemaal wit uitgeslagen en dof geworden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
je moet gewoon het goede apk adres kennen/zoeken. Mijn apk meneer keurt alles wat binnen 1 uur gerepareerd kan worden en niet gevaarlijk is direct goed. En bovendien let hij op alleen de meest belangrijke punten tbv de veiligheid.
Mocht er dan een steekproef komen dan kunnen we in dat uur nog snel even het kleine euvel repareren.
Bij hem krijg je trouwens altijd een week de tijd om alles te repareren en ik ben daar nu al zo vaak geweest met auto’s voor de apk, dat ie het niet eens meer controleert als ik terug kom, hij weet toch wel dat het goed gedaan is, anders zou ik er toch niet in rijden
Oftewel, APK bij mijn apk station zou ik iedereen die van een beetje zelf-klussen houdt aanraden, want hij gaat er bij voorbaar van uit dat je het niet laat repareren, doet er 15 a 20 minuten over en kost altijd keurig 40,-
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
zo, die neemt risico’s… het duurt echt niet altijd een uur voordat de steekproef controleur er is!
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Re: APK-perikelen
Eric Vertogen schreef:Hierop kwam toevallig de ‘citroënspecialist’ het APK-station binnenwandelen. Deze werd te hulp geroepen. Deze man keek even kort en gaf aan dat dit geen afkeur is. Tot zover leek het weer goed te komen.
Klinkt bekend.
Het station waar ik was wou een zwetende hoogteregelaar achter (in hun woorden: een remservo) als afkeur zien.
“Dit is iets van het veersysteem en niet van het remsysteem”.
-“Jamaar het veer- en remsysteem zijn een geheel en mag dus ook niet lekken”.
Waarna ik iemand van de om de hoek liggende Citroen garage er bij haalde en deze het inderdaad identificeerde als een hoogteregelaar.. en er bij vermeldde dat dat bij hun “never nooit een afkeur is”.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Tja, als je met een HP-Citroën ergens komt dan kan je rare opmerkingen verwachten…
Toen ik met mijn GS peg had wist de ANWB-er ook diverse onderdelen verkeert te benoemen. Toen ik heb een en ander uitgelegd had vertelde hij mij dat hij mij niet kon helpen….
“He, hier is ook nog een relais…” Nee, dat is de spanningsregelaar. Enzovoorts….
Wat dat aangaat kan je met je Citroën toch beter naar een garage gaan waar ze een beetje bekend zijn met de techniek van deze wagens, terwijl het allemaal niet eens zo moeilijk is.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Scheeld als mijne APK strax nodig heeft breng ik hem na Citroville heen en die gaat altijd na de zelfde dus die weten wel wat hyrdoliek is
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ben ik blij dat ik naar een oude citroenen kenner (Leen) ga
Vaak is het gewoon onkunde. De monteurs zijn met wilde indianen verhalen bang gemaakt voor die verschrikkelijke ingewikkelde techniek van Citroen. Niets is minder waar, het is juist allemaal harstikke simpel. Bij de garage waar ik mijn APK-tjes haal lopen een paar monteurs rond die veel ervaring met Citroen hebben. Zij keuren mijn auto’s ook zoals het hoort.
Test
Ik ben volgende week aan de beurt voor de APK..althans..niet ik natuurlijk maar mijn rode race monster. Ik ga er waarschijnlijk gewoon voor naar Hegru.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Ik heb dit eens aandachtig doorgelezen maar naar de garage gaan zegt ook niet altijd alles. Had in april apk-perikelen met mijn RX-7. Was hiervoor al speciaal naar de mazda dealer gegaan. Ze kennen miljaar nog an toe hun eigen producten niet
Ik moest de monteur (een wat oudere man die volgens hen wel iets van deze auto afwist….) uitleggen hoe e.e.a. aan deze auto werkte, dan val je toch van je stoel af :19 en hij wilde hem niet goedkeuren, maar hij wist gewoon niet waarover hij het had!!
Had te maken met de CO, die mag best hoog zijn. Ik was het zat, ben naar de garage gegaan waar hij het jaar ervoor was gekeurd, ze kenden de auto nog en stond binnen 5 min. weer buiten met het apk formuliertje triomfantelijk in mijn handen te zwaaien met een middelvinger richting de mazda garage heheh want de RX mankeerde dus helemaal niets!!
Ik hoop dat ik deze zooi niet heb als ik in december met de Xant moet gaan….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
TinusTussengas schreef:Ik ben volgende week aan de beurt voor de APK..althans..niet ik natuurlijk maar mijn rode race monster. Ik ga er waarschijnlijk gewoon voor naar Hegru.
Laat even horen hoe dat is gegaan. De Hegru is dicht in de buurt, dus bij een positieve ervaring, sta ik daar volgend jaar ook op de stoep
Heeft de Hegru overigens een remmentestbank? Ik dacht van niet, maar zou je er even op willen letten?