Nogmaals XM 2.0 turbo CT
Laroguz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 04 september 2005 06:19 PM

Het is me opgevallen dat mijn 2.0 turbo in het lagere toerengebied niet zo lekker oppakt, af en toe zelfs een beetje stotterend loopt. In eerste instantie dacht ik alles maar eens na te lopen zoals bougies, benzinetoevoer, onsteking enz. Maar toen vond ik op een Duits forum onderstaande postings over bougies. Is dit bij iemand bekend of zijn hier ervaringen mee?

Hallo Zusammen,
welche Zündkerzensorte fahrt Ihr in Euren XM TCT?
Momentan sind bei mir die Eyquem RFC 58 LZ3. (bestellt über Fa. Meisen). Allerdings werden diese im aktuellen Katalog nicht mehr angeboten. Für den TCT steht da Eyquem RFN 58 LZ (ein Fußkontakt). Für den V6 wird eine RFC 58 LS3 (3 Fußkontakte) angeboten. Was ist der Unterschied? Was bedeutet RFN / RFC und LS / LZ? Welche der Zündkerzen kann man verwenden – bzw. welche Arten fahrt Ihr?
Besten Dank


Hallo Fritjov,

ich fahre seit einiger Zeit die NGK BCPR7ET mit 3 Elektroden im XM TCT (im aktuellen NGK-Katalog wird für den XM TCT allerdings die BKR6EK ausgewiesen, keine Ahnung, was das für einen Unterschied macht).

Der Motor neigte unter Last zum Ruckeln. Dieses Phänomen ist jetzt deutlich weniger spürbar. Vorher waren die vorgeschreibenen Eyquem-Kerzen drin. Die Bezeichnung müsste ich zu Hause raussuchen.

Funkende Grüße
Hannes


Hi Fritjov,
kann mich Hannes nur voll überzeugt anschliessen; ich hatte beim letzten Kerzenwechsel auch die 3-kontaktigen von NGK genommen - völlig unabsichtlich, es waren die einzigen, die der Händler grade mal passend für den turbo dahatte…..wollte es erst noch sein lassen, weil die recht teuer war, hab sie dann doch genommen.
Wahnsinn - das Ruckeln, das mich am turbo c.t. permanent etwas genervt hatte war mit einem Male weg.
Kann die Dinger nur wärmstens empfehlen !

Chris
qu’est-il mieux qu’une Citroen? quattre Citroen
Xantia V6 Exclusive Automatic (BB-XA 1998)
GS 1220 Pallas (BB-GS 1976)
CX 2500 GTi S1 Automatique (..-.. 1985)
BX 16 TRS Automatik (BB-B

Dus samengevat zijn deze NGK BCPR7ET bougies inderdaad beter in een 2.0 turbo?

Groeten
Wim Janssen

Met vriendelijke groet
Wim Janssen

Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 september 2005 09:40 PM
  [ # 1 ]

Euhh, ja…...Binnen de XM Club is dit een bekend verschijnsel dat de turbo ct motoren beter lopen met de orignele Eyquem bougies.

Dus op naar de dealer ! !!

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Laroguz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 05 september 2005 09:53 PM
  [ # 2 ]

Ik bedoelde eigenlijk of er ervaringen waren met de NGK BCPR7ET bougies, want hier wordt gesteld dat de originele Eyquem ook niet lekker lopen.

Groeten
Wim Janssen

Met vriendelijke groet
Wim Janssen

Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 september 2005 04:58 PM
  [ # 3 ]

Mijn duits is niet best, maar ik begrijp dat de NGK’s juist niet lekker lopen onder vollast.

IDDS-technique verkoopt ook Eyquem’s en ze zijn niet duur

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 10-02-2004

Gepost: 06 september 2005 05:09 PM
  [ # 4 ]

Probeer anders de gewone BCP6ES eens. Niet te ingewikkeld doen, vaak werken de simpelste bougies van goed (!) merk het beste.

Ik begrijp uit bovenstaand Duits dat de problemen minder zijn op de NGK’s dan met de originele Eyquems. Natuurlijk heb je de bougiekabels en bobine (beide ook bekende zwakke punten) allang gecontroleerd… toch? Wink

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  
 
Laroguz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 04-01-2005

Gepost: 07 september 2005 01:11 AM
  [ # 5 ]

Willem,

De eerste spreker vraagt welke bougies er in de TCT gebruikt worden en de tweede en derde spreker beweren dat bij gebruik van NGK BCPR7ET bougies het stotteren duidelijk minder is.
Vandaar mijn vraag of hier ervaringen mee bekend zijn.
Maar welke Eyquem’s zouden dan in de XM TCT moeten, want ik vind dat nergens in de Haynes manual.


Web,

Van welk merk zijn die BCP6ES dan? Wat bedoel je met zwakke punten. Wat is er zwak aan de bobine’s en bougiekabels?

Groeten
Wim Janssen

Met vriendelijke groet
Wim Janssen

Visa / BX Montreux / BX 19 TZI / BX Progress / XM 2.0I / XM 2.0 turbo CT / AX Spot / Saxo 1.6 Aut / Saxo 1.1 / Xsara Picasso 1.6

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 07 september 2005 03:32 PM
  [ # 6 ]

Op de Yahoo-lijst XMNL is hierover al flink gediscussieerd. Ik weet niet meer precies welk type het was, maar als je lid word van de group en je download de lijst met berichten, dan kan je op de topicnaam zoeken en dan het berichtnummer op de yahoo-lijst invullen en dan kan je het hele bericht lezen.

Het is een beetje een omslachtig systeem, de zoekfunctie in yahoo werkt alleen op de pagina en niet op de database

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 07 september 2005 04:00 PM
  [ # 7 ]

Bij mn 2.0i zit ook een dip rond de 2000 toeren, mij werd gezegd dat ie daar zo arm staat afgesteld om te voldoen aan de uitlaatgasuitstootnormen…

ook met die Eyquems, misschien moet iek ook eens op zoek naar NGK’s…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook