Mijn 1.8 16V rijdt op LPG. Nu is mijn benzinemeter niet nauwkeurig en gisteren wilde de auto haast niet op benzine starten. Ik vermoedde dus geen benzine meer. Maar ook na een paar liter te hebben getankt geen resultaat. Hij slaat net aan, loopt tegen het afslaan en slaat dan af.
Wat ik nu denk: Of de beninepomp is defect, of het brandstoffilter is verstopt. Dat laatste wil ik in het weekend controleren. Kan ik hier een universeel (bv bij de Brezan) filter monteren?
Ik hoop dat het dit is. Klopt het dat bij een defecte pomp de hele tank uitgebouwd moet worden, omdat de pomp daarin gebouwd is? En als dat het geval is, zit er dan een soort luikje of klepje om die pomp eruit te krijgen?
Groet,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Achterbankzitting opklappen en vloerbekleding terugslaan. Daaronder zit een zwarte plastic dop, deze verwijder je. Dan kijk je recht op de benzinepomp. Grote witte plastic ring losdraaien, aansluiting losmaken en je kan hem er zo uittillen. Handig he
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Ruud,
Bij mijn Xantia op LPG was ook de benzinepomp kapot. Te controleren door de achterbankzitting op te klappen, de grote kunststof dop te verwijderen en dan de auto op benzine en contact te zetten. De benzinepomp moet je dan (even) horen draaien.
Bij een kapotte pomp kan je een goede gebruikte zoeken, bijvoorbeeld op http://www.onderdelenlijn.nl
Succes!
Citroen!
Een meevaller dus dat die tank er niet uit hoeft. In het weekend ga ik eens kijken.
Mannen bedankt!
Dyna Z1: Tout alu.
Vanmiddag bank omgeklapt en tapijt losgetrokken. Ik zag inderdaad een zwarte plastic dop. Daar zitten een aantal draden aan. Dop losgetrokken en contact (deed iemand anders) aangezet. Met het oor naast het gat hoorde ik niets. Pomp zal dus wel stuk zijn. Maar ik zie geen witte ring. In het gat verdwijnen de draden en is er niks te zien. De dop zit onder de rechter achterzitting, uitgaande gezicht gericht naar de motorkap. Is dit wel de goede dop? En kan een pomp uit een Xantia 2.0 ook werken in mijn 1.8 16V?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Je zit op de goede plek, dat is de benzinepomp.
Er moet een witte (kan misschien ook zwart zijn) ring, met schroefdraad aan de binnenzijde en kartels aan de buitenzijde, om de pomp zitten om deze vast te zetten/houden. Wanneer je deze los draait kan je de pomp er uit nemen.
De benzinepomp in alle Xantia’s is hetzelfde.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
test eerst even of er wel spanning is !!
Als de pomp geen batterijspanning krijgt zal ze ook niet werken
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Net even weer naar de auto geweest en gekeken. Ik had de verkeerde dop. Ernaast zit een grote platte zwarte dop en die los gehaald. Daaronder zit het inderdaad zoals je zegt. Een gekartelde plastic buitenring en een wit binnenwerk met een paar slangen erop gemonteerd. Ik neem aan dat ik dus die gekartelde buitenring moet losdraaien?
Dat ga ik volgende week zaterdag doen, want dan kan ik een andere pomp ophalen.
Nu kan ik (met enige moeite) via een noodprocedure op gas starten.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Eerst de toevoer en retour slangetjes losmaken en even vastplakken op de carosserie (is handig bij later terug bouwen, geldt ook voor de stekker).
Haynes heeft het over het afknippen van de slangen en terugzetten met slangklemmetjes. Dat hoeft helemaal niet als je de (meestal groene) borgringetjes met 2 kleine schroevendraaiertjes aan beide kanten indrukt. Ik heb er een speciaal tangetje voor maar zo moet het ook wel lukken. De zwarte gekartelde ring met een grote grove schroevendraaier en hamer lostikken.
Ik zag onlangs in een garage een monteur dit bij een andere auto doen met peuk in z’n mond: dit moet je NIET doen! Je werkt met benzine tank en daar wil je dus geen vuur en vonken bij hebben.
Voorzichtig de hele unit uit de tank halen, bedenk dat er nog een vlotter aanzit.
Zelf heb ik het motortje zelf vervangen voor een nieuwe. Met een beetje beleid is dit echt makkelijk te doen.
succes
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@rf: Weet je zeker dat de pomp wel spanning krijgt als je het contact aanzet? Anders even nameten met een multimeter of een proeflampje.
Op gas starten is niet erg: Zelf startte ik de Xantia jaaaren op gas toen de benzinepomp stuk was.
Citroen!
Gisteren een andere pomp via MP gekocht en vanmiddag bezig gweest om de oude pomp te verwijderen. Ogenschijnlijk simpel klusje, maar de gekartelde ring is met geen mogelijkheid los te krijgen. Stekkertje, aan- en retourslang losgemaakt en toen geprobeerd die ring los te draaien. Muurvast. Uiteindelijk door het gewrik en getik zijn er nu wat stukjes van de ring afgebroken, maar nog steeds muurvast.
Nu maar op zoek naar een hele grote tang. En anders vande week naar Eurogas. Ze kunnen de gascomputer zo instellen dat de Xant gelijk op gas start.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die ring kan heel vast zitten, maar met een schoeverdraaier en een licht hamertje kom je een heel eind (ring lostikken). Beter is nog om met 2 man aan 2 kanten van de ring dezelfde operatie uit te voeren (tikken met een hamer op een schoevendraaier).
ALs dat niet helpt: Nieuwe ring zoeken (dealer?) en oude kapot tikken/slijpen (dremel).
Citroen!
Gisteren even wat gereedschap kunnen lenen bij de plaatselijke Cit-dealer en de ring is nu los.
In het weekend maar eens verder kijken.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is de benzinepomp vervangen?
Citroen!
Ja, afgelopen zondag. Helaas geen resultaat. De benzinemeter reageert wel, dus staat er stroom op.
Het kan zijn dat de nu vervangen pomp ook niet goed is. Deze heeft een tijd stil gelegen uit een sloopxantia gehaald. Maar het zou wel toevallig zijn.
Ik ben niet zo’n kenner op electra-gebied. ik denk dat ik binnenkort naar Eurogas in Zeewolde ga. Daar kunnen ze ‘m zo aanpassen dat hij rechtstreeks op gas start. Nu moet het via een soort noodprocedure, dmv een knop 6 tellen ingedrukt houden. Overigens start ie dan nog niet. Zal wel door de kou komen.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat de benzinemeter uitslaat, wil nog niet zeggen dat de pomp stroom krijgt. Volgens mij lopen er 3 draden naar de pomp/benzinevlotter. Dat moet dan zijn: 1x massa, 1x 12V voeding pomp en 1x draad voor benzineniveau.
Meten is weten (nameten met multimeter).
Succes!
Citroen!