Ik heb nieuwe gloeibougies gekocht en wil deze plaatsen.Nu wil ik de kunststofkap met de spruitstukken die over het kleppendeksel ligt demonteren maar hier loop ik tegen de muur.Ik haal de 4 inbusbouten eruit waarmee dat stuk vastzit en kan ook nog de leiding naar het kleppendeksel afkoppelen,de elektrische stroomtoevoerdraad voor de bougies is er ook op gemonteerd , deze kan ik ook loskoppelen.Het ding verroert echter geen vin en zit vooraan nog met een ronde verbinding in iets anders vast waar mijn kennis en informatie stopt.Wie kan mij een beetje gedetaileerd uitleggen hoe ik dat stuk kan verwijderen en zo aan de gloeibougies kan. Dank bij voorbaat.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Dat deel kan je er af halen door het een kwartslag te draaien, dan kan je de het inlaatstuk er af halen, hij kan wat klem in de afdichtrubbers zitten maar gewoon omhoogtrekken dan, succes
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Als ik de 4 inbussen eruit draai valt er echter nog niets te draaien want de rest van de collector hangt nog vast aan de metalen buis van de uitlaat en nog aan van alles waarvan ik niet weet hoe ik het moet loskoppelen, het zijn allemaal leidingen en systemen die ik niet ken en niet weet hoe ik het er moet afhalen, laat staan er achteraf weer aan koppelen, wat een gedoe om bougies te vervangen. De plaatsing van die collector is wel echt ontsproten aan een zieke geest als je het mij vraagt.Hebt u nog raadgevingen of afbeeldingen of werkwijzes om de boel los en daarna weer vast te krijgen, dank bij voorbaat
je haalt de buis vanaf het luchtfilter eraf,
je haalt bedrading gloeibougie’s los,
4 inbusbouten in het bovenste deel van het inlaatspruitstuk los,
aan voorzijde waar luchtfilterbuis zat, haal je de buis die dunne metalen buis los door de klem los te klikken met speciale tang of met een schroevendraaier,
aan voorzijde waar luchtfilterbuis zat, hangen paar dingen die zijn aangesloten dacht 1 a 2 stekkers en vacuumleiding, als dit los is beetje wrikken want die rubbers die kunstof afdichten in het spruitstuk kunnen beetje vast koeken. daar na kan je er zo bij nieuwe stiften erin en dichtbouwen in omgekeerde volgorde 30 minuten werk ongeveer
De 4 inbussen eruit, kan ik, de metalen leiding met klem losmaken, kan ik , de luchtfilterbuis los,kan ik ,de bedrading los(voeding gloeistiften)kan ik , de stekker(s),ik zie één stekker die ik waarschijnlijk wel loskrijg maar dan die zogenaamde vaccuumleiding daar krijg ik op het éérste zicht geen kop of staart aan , hoe zit dat ding vast ???Weer veel dank voor de info , we maken vorderingen.
die slang zit er normaal gesproken gewoon op een kunstof tuitje geschoven dus hij moet er zo af kunnen.
probeer anders de slang iets te draaien hij zit nu waarschijnlijk beetje vast geplakt komt wel vaker voor of iets met schroevendraaier druk naar beneden geven.
succes
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Let wel op dat de klem (die met de groene stip) van de metalen EGR buis na losmaken eigenlijk niet meer gebruikt kan worden. Koop een nieuwe bij uw Citroen dealer.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
ik weet niet hoe jij die klemmen losmaakt maar ik heb er nog nooit één vervangen, als je het klemmende deel maar niet beschadigd, ik haal ze altijd los met een platte kleine schroevendraaier het klemmende deel iets op te lichten
succes
Intussen kon ik niet meer starten en werd vergast van de rook.dus moest het vandaag wel doen.Demontage ging redelijk,gloeibougies vervangen, de uiterst rechtse ging er moeilijk uit en de uiterst linkse was nat.Er is wel een teutje afgebroken waar een klein vacuumslangetje opzit dat hangt nu los , denk er over om het te proberen te lijmen andrs moet ik een stuk collector tweedehands gaan zoeken. Start nu normaal en rijd normaal ondanks dat het slangetje er maar gewoon los bijhangt.De klem van de ijzeren buis ging er gelukkig vanzelf weer op.Iemand enig idee wat een halve collector (met de klep)kost in de afbraakbranche ??
Het is lastig om voor dit type motor onderdelen te vinden, die dingen zijn onverwoestbaar en daardoor nogal schaars op de sloop.
Nieuws kost dit onderdeel c.a. 90 euro incl. BTW bij de dealer.
ik zou proberen te lijmen, wat je ook kan proberen is met soldeerbout het plastic weer vast te smelten als het eenmaal zit heeft het niets te houden, heb er al meerderen op deze manier gerepareerd
succes