1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
kachelradiateur vervangen
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 22 december 2009 11:36 AM

De kachelradiateur is kaput. Koelvloeistof in de auto. Vies. Dus vervangen.

Ik heb net een nieuwe radiateur opgehaald en ik ga er zo mee aan de slag. Zal wel weer een hoop gedoe worden. Ik ga bij de (rustige) garage bij mijn om de hoek maar eens vragen of ik bij hen binnen mag klussen. Het is namelijk wel erg koud. Wie weet.

Ik heb de beschrijving van Roel Tiemersma bekeken voor de bx 2 en daarmee moet het wel lukken denk ik. Maar, zijn er verder nog tips?

En, ik keek net in de verpakking van de nieuwe radiateur en daar zat ook een lange zachte plakstrip bij. Weet iemand waar die voor is?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 22 december 2009 12:54 PM
  [ # 1 ]

Vraag:

Ik heb nu genoeg dashboard eruit liggen dat ik er goed bij kan. Ik heb verondersteld dat de kachelradiateur het lek veroorzaakte. De symptomen waren: 1) koelvloeistof in tapijt bijrijder, de verarming werkt niet (wordt niet warm). Nu ik het toch open heb liggen zit ik wat rond te kijken. Wat kan er nog meer lekken daar? Ik zie namelijk dat de plastic buis die uit het motorruim binnenkomt ook een beetje vochtig is. Kan dit ook lekken. Of zijn het pakkingen die daar kunnen lekken? Hoe kom ik erachter wat lekt? Gewoon de auto aanzetten en kijken waar het eruit druipt?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 22 december 2009 01:22 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij kan de kachelkraan zelf ook lekken. Moet je even aan Gais vragen, die heeft daar ook last van. Ik zou alles goed schoonmaken en de motor inderdaad eens laten draaien, en kijken of je het kan lokaliseren.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 22 december 2009 01:29 PM
  [ # 3 ]

Is deze klep (dat goudkleurige ding) de kachelkraan? Of is het die klep plus dat zwarte plastic ding eronder wat tussen de pijpen die uit het motorruim komen en de radiateur in zit?

Afbeelding Bijlagen
kachelradiateur 021.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 791
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 22 december 2009 01:41 PM
  [ # 4 ]

Het zwarte ding.

Als je perslucht ter beschikking hebt , of zo’n pompje waar
je het koelsysteem mee onder druk kunt zetten zou je dat eens
kunnen gebruiken , op pompen tot ong 0,5 Bar en je zou het
lekje moeten vinden

Als de KVS er uit is werkt de zelfde methode ook , dan met wat
zeepwater de verdachte plekken besproeien

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 22 december 2009 04:30 PM
  [ # 5 ]

Ik heb nu alles gedaan wat op de beschrijving van Tiermersma staat http://www.techniek.citroenbx.nl/Dashboard-6.html

Toch krijg ik absoluut nog geen beweging in de radiateur. Bij een type 1 heb je ook geen plipjes zoals die op Tiemersma site wel beschreven zijn. Weet iemand of er iets type 1 specifieks aan de kachelradiateur is?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 22 december 2009 04:41 PM
  [ # 6 ]

4 bouten waarmee de radiateur tegen de kraan zit eruit, schroeven die de radiateur in het huis houden eruit (ik dacht 2, maar kan ook 1 zijn), bout waarmee de kachelkraan op zijn plek blijft eruit, kraan een stukje naar achter duwen en dan moet de radiatuer er uit kunnen, misschien met een beetje kracht.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 22 december 2009 05:38 PM
  [ # 7 ]

Dankje. Het is gelukt.

Het is nu te donker om verder te gaan, maar ik kreeg de nieuwe radiateur er nog niet in. Iemand tips? Ik krijg ‘m niet langs de kraan, ook als ik deze zo ver mogelijk naar acheren druk.

Overigens heb ik een donkerbruin vermoeden dat het de kraan is die het lek veroorzaakte. In 1 van de 2 pankinkjes (van de twee buizen) zit een buts. Ik heb brezan gebeld maar die hebben dit onderdeel niet. Weet iemand waar ze het misschien wel hebben?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 22 december 2009 05:44 PM
  [ # 8 ]

Probeer Slager automaterialen (http://www.slagerbv.nl) eens, die kunnen meestal wel snel aan alle h-base onderdelen komen. Je kan zelfs via hun site op h-base zoeken.
Groet Michel

Profiel  
 
Gais
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-2008

Gepost: 22 december 2009 06:35 PM
  [ # 9 ]

Bij mij is de kachelkraan lek omdat ik deze los probeerde te krijgen Razz (wat niet gelukt is) Er zit uit het zicht een boutje waarmee dat hele ding vastzit, kan je hem een beetje aan de kant schuiven om de nieuwe radiateur erin te krijgen.

En het makkelijkste is idd om de motor even te laten lopen om te kijken waar die lekt, ik hoor die van mij zelfs maar aangezien de koelvloeistof verre van hard komt het zo met de motorombouw wel. Heb er nu een doek omheen geknoopt, kachel werkt iig weer en daar ging het om Razz

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 23 december 2009 01:25 PM
  [ # 10 ]

Dat van die bout achter de kachelkraan had ik door inderdaad. Zelfs met die los is het nog lastig om de nieuwe radiateur erin te krijgen. Maar goed, met wat wrikken lukte het. Zie op de fotoh waar het niet lukte in eerste instantie.

Uiteindelijk kreeg ik ‘m erin. MAARRRRRRRRR….. nu lekt het nog meer dan voorheen (fotos). Het lekt ergens bij de pakking tussen de kraan en de radiateur. Ik vind het zoieso raar dat daar niet gewoon een vervanbare pakking zit. Zie op de foto ook dat er speling zit tussen de kraan en de buizen naar het motorruim. Ik zie niet goed waar de lek vandaan komt echter. Het lijkt meer bij de pakking tussen de radiateur en de kraan te zitten. Maar goed, hoe nu verder!!!????? Hoe voorkom ik dat het hier lekt???

Afbeelding Bijlagen
IMG_2024.jpgIMG_2020.jpgIMG_2021.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 23 december 2009 01:50 PM
  [ # 11 ]

Het lekt tussen de kachel en de kraan, toch? Niet tussen de kraan en de pijpjes naar de motorruimte? Er zitten 2 ringen in de kraan aan de kant waar de radiator komt, kijk eens of die nog goed zijn. Misschien kan je ze eruit halen en eens een keer omdraaien, anders moet je een paar nieuwe rubber ringetjes regelen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 23 december 2009 01:54 PM
  [ # 12 ]

Dat zou inderdaad kunnen, ik heb ze zien zitten. Maar waar haal je die ringetjes in hemelsnaam vandaan?

edit: rubberen ringetjes zijn nog leverbaar bij Citroen Smile Smile Kachelkraan zelf niet Sad Die moet het dus gewoon blijven doen.

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
CitZX1.8iFurio
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007

- BX GTI 16V MK1
Gepost: 30 december 2009 03:31 PM
  [ # 13 ]

Jawel hoor. Ik voel me nu eindelijk een beetje een zelfstandige sleutelaar.

De ringetjes / pakkingen zijn aangekomen en ik heb de hele bende weer uit elkaar gehaald, oude voor de nieuwe ringetjes vervangen (ja, die oude waren wel heel erg ‘af’) en de boel weer in elkaar gesleuteld. En: het lekt niet!!!!!!! Jee! Wel presteerde ik het nog eens chroef af te breken bij het aandraaien dus dat was nog een hoop geneuzel, maar het is gelukt. Een ding alleen, het meurt wel heel erg naar koelvloeistof in de auto. Het klinkt raar, maar dat is vooral zo bij bochten naar links. Weet iemand hoe dit komt? Heeft het te maken met een ‘brand new’ kachelradiateurjte?

—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 30 december 2009 03:36 PM
  [ # 14 ]

1: goed zo! Very Happy
2: dat is normaal. Het luchtje gaat vanzelf weer weg, maar dat duurt wel even.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 december 2009 03:59 PM
  [ # 15 ]

Goed geknusteld inderdaad, het luchtje had ik je eigenlijk wel even voor mogen waarschuwen. Ik irriteerde me er zo aan dat ik de kachelradiateur weer heb gedemonteerd en schoon heb gemaakt.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook