2 van de 2
 < Vorige 1 2

Motoroliepeilmetertje?
Ducantoni
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 163

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 23 december 2009 07:29 PM
  [ # 16 ]
ZKH Dinges van Oranjes schreef:

Ik ben het ‘dashboard’ gewend van een 2CV en dat heeft minder functies dan een gemiddeld horloge. Dus ik ben behoorlijk onder de indruk van alle meters en lampjes in m’n nieuwe XM (‘94).

Eentje snap ik er echter niet. Het metertje helemaal rechts dat oplicht als je de motor start. Geeft die het motoroliepeil aan?

Als dat zo is: wat zou de stand dan moeten zijn? Bij mij zit ie een eind richting ‘min’.

Overigens lijkt me zo’n alleen-maar-bij-het-starten-oplichtend-motoroliepeilmetertje betrekkelijk zinloos: je meet het oliepeil toch immers altijd bij een warme motor?
Of zit ik er helemaal naast?

De goede manier van oliepeilen is bij een koude motor of een motor die plusminus een kwartier stilstaat. Een tweede vereiste is dat de auto op een vlak stuk weg staat en niet op een helling, anders krijg je ook een vertekend beeld.
En zoals hierboven aangehaald, niet blind vertrouwen op de meter, maar ook onder de motorkap duiken en de peilstok ter hand nemen.

Bij grote bedrijfswagens is de tendens ook om een meter in de boordcomputer te installeren ter vervanging van een peilstok, dus heb je daar helemaal geen mogelijkheid om het handmatig te controleren.
en bij de merken waar het nog wel mogelijk is ben je dan genoodzaakt om de cabine te kantelen…

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 24 december 2009 09:20 AM
  [ # 17 ]

Bij tegenwoordige Mercedes personenauto`s moet je ook op het dashboard kijken voor het oliepeil, een peilstok is er niet…

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

Ducantoni
> 100 berichten
RankRank

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 24 december 2009 08:57 PM
  [ # 18 ]

En dan moet je daar dus blind op varen…
Elektronica is in hoge mate betrouwbaar, maar niet onfeilbaar.
Want waar kan je verhaal halen als je al lang en breed uit de garantie bent en je rijdt de motor in de soep terwijl de meter misschien gewoon aangaf dat het oliepeil voldoende zou moeten zijn?

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 24 december 2009 09:33 PM
  [ # 19 ]

Ben het met je eens, voor Mercedes te hopen dat het peilsysteem zuiver werkt anders krijgen ze een hoop claims binnen.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 645

Gepost: 24 december 2009 11:59 PM
  [ # 20 ]

Zowel de electronica als de mechanica zijn lastig, hoewel electrisch gezien meestal een onderbroken of kortgesloten circuit optreedt, dat is dan niet zo erg, dan staat het wijzertje in één van de hoeken, maar ja, het zijn bij elkaar veel componenten die de geest kunnen geven:

- Sensorbedrading kan stukgaan
- Potmeter die de stand van de vlotter meet kan gaar worden en verkeerde waarden doorgeven
- De vlotter zelf die vast kan gaan zitten door achterblijvende troep
- Het spoeltje van het wijzertje wat achteruit kan gaan (onwaarschijnlijk, maar wel een risico)

Voor de peilstok kan ik maar 2 dingen bedenken:
- Hij breekt af (zie je meteen)
- Peilkanaal zit vol met rotzooi.

Groetjes Erik!

Profiel  

flipje van thiel
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 119

Gepost: 25 december 2009 12:13 AM
  [ # 21 ]

De combinatie dashboard metertje en een echte peilstok is m.i. super; het metertje zit daar om je er telkens bij starten aan te helpen herinneren dat je best weer eens olie mag peilen.  cool smile

du pain… du vin… du Citroën

Profiel  

Ducantoni
> 100 berichten
RankRank

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 25 december 2009 04:26 AM
  [ # 22 ]

Er is nog een andere mogelijkheid, wat de peilstok aangaat en dat is dat het verkeerde type peilstok gebruikt is.
Ik heb dat verhaal ooit eens op de radio gehoord, men had per ongeluk de peilstok van een Ami in een 2 CV of Dyane gebruikt(of andersom) en daardoor veronderstelde men dat er te weinig olie in het blok zat, terwijl er in werkelijkheid al veel te veel in zat, de peilstok was nl. te kort…
nuts

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3249

Gepost: 25 december 2009 03:48 PM
  [ # 23 ]
Ducantoni schreef:

Er is nog een andere mogelijkheid, wat de peilstok aangaat en dat is dat het verkeerde type peilstok gebruikt is.
Ik heb dat verhaal ooit eens op de radio gehoord, men had per ongeluk de peilstok van een Ami in een 2 CV of Dyane gebruikt(of andersom) en daardoor veronderstelde men dat er te weinig olie in het blok zat, terwijl er in werkelijkheid al veel te veel in zat, de peilstok was nl. te kort…
nuts

Da’s een heel beruchte situatie bij de Xant: daar heb je oranje en gele peilstokken die verschillen qua lengte. Het advies is om bij twijfel niet eentje op de sloop te scoren maar een nieuwe te bestellen bij de dealer. En voor het bedrag hoef je het ook niet te laten: iets van €15,-.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

laatste auto
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125

Gepost: 28 december 2009 12:03 PM
  [ # 24 ]
Ree schreef:

Het peil kan inderdaad alleen gemeten worden met koude motor wanneer alle olie naar beneden gestroomd is. Wanneer de motor draait kan je niet peilen, ook niet met je peilstok. Volgens mij staat in het instructieboekje dat dit metertje alleen betrouwbare resultaten geeft wanneer de motor minimaal een kwartier heeft stilgestaan.

Mijn ervaring is dat het metertje sowieso niet betrouwbaar is. Onder de helft op het metertje wil nog wel eens betekenen dat het op de peilstok onder het minimum is. Het is hoogstens een indicatie maar verder een redelijk nutteloze accessoire.

Ree

Ben het niet eens over de nutteloosheid van de meter,bij het olieverversen laat ik tijdens het vullen het contact aan en bij mijn auto klopt de meter voor 100 procent!!

eens een xm, altijd een xm!!

Profiel  

Ducantoni
> 100 berichten
RankRank

- XM 2.0 Ambiance
Gepost: 28 december 2009 11:39 PM
  [ # 25 ]

Nutteloos is het zeker niet, maar je kan het beter beschouwen als een hulpmiddel dan er blind op varen.
Er gaat niets boven de oude vertrouwde peilstok, als die is voorzien van de juiste aanduidingen kan zelfs een a-technische ziel het nog begrijpen (eventueel voorafgegaan door een grondige uitleg)

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook