1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX TZD ERNSTIG startprobleem
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 24 december 2009 12:57 AM

Beste collega Troenrijders,

Gisterenmiddag liet ineens mijn BX TZD me in de steek, na wat kerst-inkopen doen en dus een paar keer parkeren en later weer starten en verder rijden, wilde de startmotor na de zoveelste winkelstop niet meer snel genoeg ronddraaien om de motor aan de praat te krijgen.
Accu plat, dacht ik en belde de WegenWacht. Helaas kwamen ze niet in een besteleend Sad
Jumpstart erop…...nog niet goed rondlopen, paar maal geprobeerd, snelladen, jumpstarten. Het hielp geen zier. Dus maar aanslepen….bij de eerste poging (koppeling omhoog in de 2e versnelling) sloeg de BX gelijk aan, binnen 5 seconden.
Vervolgens naar huis gereden, 45 km, lichten aan blower aan, af en toe de ruitenwisser. Geen probleem. Accu laadde goed bij ook. Thuis na 30 minuten weer proberen te starten, niks hoor…..alsof de accu bijna dood was. Dus uit de BX, de 6 stoppen eruit, zuurweger erbij….NIKS aan de hand, vloeistofnivo op peil…..niks verdachts.

Maar afijn; de hele nacht onder de lader…. vanmorgen in de BX geplaatst, maar helaas zelfde verhaal. Accu daarna in andere Citroën geplaatst (dikke CX 2400), starten, lopen, perfect, accu is dus gewoon OK. Accu terug in de BX…...beetje geramd op de startmotor, helpt bij een eend ook altijd erg goed (als het niet meer helpt, nieuwe koolborstels kosten 7 euro).
Niks hoor, geen leven meer in die startmotor…..dus maar met de besteleend naar het werk en op weg een gereviseerde startmotor voor de BX gekocht voor een hoop geld (te kort dag om er één 2e hands te zoeken of op de sloop scoren, wat ik normaal wel zou doen als ik tijd ervoor heb).

Om een lang verhaal kort te maken; de nieuwe startmotor zit erin na 2 uur sleutelen in de vrieskou en het probleem IS NIET VERHOLPEN. Geprobeerd met andere accu ernaast, startkabels erover….beetje doorstarten…..ROOK van onder de motorkap !!!!! Snel uit de auto en kijken….
De dunne massakabel vanaf de accu (minpool) naar de carrosserie (binnenscherm links)liet zijn (of haar) isolatie helemaal smelten (en het was onder nul buiten).

Tsjaaaaa…...wat nu ? Het lijkt op kortsluiting. En dat terwijl een diesel zo weinig elektronica heeft.
Het is van het ene op het andere moment ontstaan…...het gebeurt allen met starten, want als je hem aansleept kan je doorrijden tot Parijs en eventueel verder zonder dat er iets abnormaals gebeurt.

Komt het weleens voor dat er sluiting zit in het kontaktslot ? Het is maar een ideetje…..
Het is nu te laat, maar ik ga morgen eens proberen de startmotor te bedienen met een rechstreekse draad van de solenoïde naar de plus van de accu, dan gebruik je het contactslot immers niet.

Vind het wel raar dat er geen zekering doorknalt….het problematische onderdeel is kennelijk niet gezekerd ???????

Iemand een idee ??? Ik had net zo’n zin in een onbezorgde kerst nadat ik afgelopen Maandag de wasmachine had gerepareerd Sad

Alle tips welkom !

Groeten,
Tom.

P.S. Het is een lang verhaal geworden, maar ik wil jullie als meedenkers zo veel mogelijk info geven om je BX-denkmachine te stimuleren. Als je geen zin of tijd hebt hier een reactie te schrijven, stuur me een PM met je telefoonnummer dan bel ik je wel even.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 24 december 2009 01:30 AM
  [ # 1 ]

Dynamo goed, accu goed, hou je de bekabeling over. Zet eens een startkabel rechtstreeks op de startmotor. Ook de min. Kan ik me niet voorstellen dat het niet werkt. Je hebt neem ik aan wel een startmotor voor een diesel te pakken? Anders word het sowieso niets. Als de min kabel heet word lijkt het erop dat de startmotor niet genoeg stroom krijgt. Kabel rot of een rot contact.
Ook kun je het contact in rijstand zetten en het startmotor relais met een dun draadje bekrachtigen om e kijken of dat lukt.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 24 december 2009 02:59 AM
  [ # 2 ]

De nieuwe startmotor is gekocht bij een gerenommeerd bedrijf in startmotoren en dynamo’s met meer ervaring dan mijn 26 jaar sleutelen….daar twijfel ik niet aan.
Je andere tips had ik ook al bedacht, helaas kan de BX niet binnen in de garage….het is VOLLLLL.
Komende dagen maar weer het aloude “trial and error”.

Absurd…..10 maanden perfect rijden en starten ,alles….35.000 km afgelegd en nu dit…..geloof me, geen enkel “voorteken”.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 december 2009 09:43 AM
  [ # 3 ]

Ik gok erop dat de dikke massakabel vanaf het blok naar de carrosserie slecht contact maakt. Dan gaat alle stroom door een dunnere kabel, en die smelt dan.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 24 december 2009 12:07 PM
  [ # 4 ]

Klinkt heel aannemelijk wel. Helaas staat de BX thuis en ben ik op mijn werk, anders zou ik het gelijk proberen.
Ik neem aan dat je de dikke massakabel bedoelt naar de versnellingsbak, vanaf de accu, of niet ?
Zit er nog ergens een massakabel van blok naar carrosserie ? Ik ben niet zo heel bekend met BX-en. Eén van de redenen is dat er bijna nooit wat stuk gaat, dus valt er meestal weinig te sleutelen ook al rijd ik 35.000 km/jaar Smile

Als dit inderdaad de oorzaak is vind ik het wel raar dat het zo ineens optreedt. Binnen een uur tijd had ik al een paar keer gestopt en gestart (inkopen doen) en bij het één na laatste adres weigerde de BX ineens dienst Sad

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 24 december 2009 12:48 PM
  [ # 5 ]
knäckor schreef:

Ik gok erop dat de dikke massakabel vanaf het blok naar de carrosserie slecht contact maakt. Dan gaat alle stroom door een dunnere kabel, en die smelt dan.

+1


Door hitte kan vrij plotseling versnelde corrosie optreden tussen materialen die de overgangsweerstand flink verhoogt. Een duidelijk voorbeeld is als je accupolen los zitten. Dan kun je meemaken dat door een startpoging zulke vonkvorming en daarbij corrosie plaatsvindt dat ineens je hele boordnet uitvalt en zelfs je klokje niet eens meer werkt.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 24 december 2009 01:20 PM
  [ # 6 ]

Dank voor je uitleg. Ik ken het verschijnsel inderdaad, als je een aantal auto’s moet verplaatsen in de stalling en maar één accu bij je hebt…..even snel accu in de auto, de kabels niet aandraaien (want dat kost tijd)....als je dan start is het ook vaak poeffffff…..weg stroom.

Maar nogmaals mijn vraag; is het de kabel van de accu min-pool naar het blok waar ik naar moet kijken of is er nog een andere kabel van motorblok naar carrosserie onder de motorkap ? Uiteraard loop ik sowieso alles na, want ergens zal de oplossing te vinden zijn…..hopelijk snel, want ik mis mijn BX Sad

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 24 december 2009 01:49 PM
  [ # 7 ]

Jazeker, een ongeisoleerde gewoven platte lintkabel tussen versnellingsbak en accusteun.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 24 december 2009 03:52 PM
  [ # 8 ]

Ahhh…die heb ik gisteren dan zeker over het hoofd gezien.
Ik ga aan de slag met jullie tips, maar dan moet het wel droog zijn (auto staat buiten).....het lijkt erop dat dat even kan duren, maar wie weet zit het mee.
Als er nog meer tips zijn…...graaagggggg Smile

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 24 december 2009 05:04 PM
  [ # 9 ]

Droog? Als ‘t moet sleutel ik onder water Razz

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 24 december 2009 06:46 PM
  [ # 10 ]

Je mag nog van geluk spreken dat de massa niet door je koppelingskabel is gelopen, die begint dan te roken, te gloeien en KNAP!!! zegt die dan… (mijn ervaring met de visa 11RE).
Inderdaad gewoon een grote groffe geweven massakabel bij de plaatselijke onderdelenhandel kopen en karren maar weer.

De massa naar de motor is ook griezelig gammeltjes uitgevoerd met een veel te dunne draad.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 24 december 2009 07:02 PM
  [ # 11 ]

Een koppelingskabel als gloeidraad van een lamp, dat is natuurlijk een best lollig idee.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 24 december 2009 07:05 PM
  [ # 12 ]

Ik heb ook wel eens een koppelingskabel gehad, die mee ging doen met de ontsteking.  Rolling Eyes

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 24 december 2009 07:06 PM
  [ # 13 ]

Nog nooit van gehoord. Nog fysiek last van gehad? Je weet ‘t niet, sommige mensen rijden met blote voeten Mr. Green

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 24 december 2009 07:48 PM
  [ # 14 ]
Alcyone schreef:

Droog? Als ‘t moet sleutel ik onder water Razz

Ooowww ? Mag ik dan je snorkel lenen Wink

Profiel  
 
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 24 december 2009 07:52 PM
  [ # 15 ]
Maurice van Mourik schreef:

Inderdaad gewoon een grote groffe geweven massakabel bij de plaatselijke onderdelenhandel kopen en karren maar weer.

Ben erg nieuwsgierig hoe die geweven kabel van mijn BX eruit ziet, ben helaas voorlopig nog niet thuis…....als hij er helemaal vergaan uit ziet, weet ik gelijk dat dat het probleem is. Helaas zijn de automaterialenzaken de komende 3 dagen niet open Sad
Als het toevallig ook op een XM zit, kan ik het van mijn XM lenen om snel weer te kunnen rijden met de BX.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook