hallo liefhebberts,
Ik ben in het bezit van een mooie Citroen CX 25 GTi en het beviel uitstekend tot de afgelopen vorst periode de wagen sloeg af op de oprit en wil niet meer starten.. stationair loopt ie een paar seconden en dan slaat hij weer af… ik kan niet vinden wat het is het is een injectie motor met automatische choke (denk ik) iemand een briljante ingeving?????
thxs alvast Gerry

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tja Gerry, welkom, er kunnen denk ik een boel dingen mis zijn: brandstoffilter verstopt, ergens in het luchtinlaat/injectie traject een slang gebarsten waardoor veel valse lucht, een electrisch (onstekings) probleem b.v. BDP sensoren die niet goed meer zijn of slecht contact maken, ontstekingsrelais of -computer.
Waarschijnlijk worden nog veel meer mogelijke oorzaken aangedragen. En dan is het een kwestie van zoeken en wegstrepen…

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Welkom!
Dit kan werkelijk van alles zijn. Van slechte contacten tot rotte luchtinlaat, sensors die niet doen wat ze moeten doen. Het is heel lastig om zo, met dit verhaaltje een diagnose te stellen.
Als ze even blijft lopen zou ik een elektrisch probleem haast uitsluiten en kom dan bij brandstof en lucht uit.
Wat mij altijd opvalt is dat mensen vergeten een brandstoffilter te vervangen.
Maar zoals gezegd, het kan werkelijk vanalles zijn.
Waar woon je ongeveer? Zodat mensen met kennis in de buurt misschien kunnen helpen.
Ik woon in lelystad, de wagen heeft jaren in een loods gestaan in Swifterbant..(is jaren achtereen geschorst geweest) ik had tot mijn spijt geen ruimte nog om haar weg te zetten (binnen) dus de vorst is er overheen geweest. Hoop gezeur gehad met het schuifdak…hahahah veel water naar binnen omdat de slangetjes verstopt zaten… maar het was altijd starten rijden. Nu is het zo dat ze ook vreselijk naar benzine stinkt.. en het was echt van het ene moment op het andere.. baal als een stekker want is een droom auto…zwart met leren bekleding en maar 70.000 km op de teller auto is uit 87

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Zet dat stinken naar benzine dan in de eerste post er meteen bij…
De eerste verdachte is nu de brandstoftoevoer, dus zoals W. en ik al zeiden, het zou het benzinefilter kunnen zijn. Maar verder alle brandstofleidingen nakijken. Iets los of verdroogd/gebarsten? Dat zou zomaar kunnen na jaren opslag…
O ja, als het echt zo’n droomauto is dan willen wij graag meegenieten! Dus een paar fotootjes graag…
ok waar vind ik dat Filter want ik kan aardig aan auto’s sleutelen maar als de klep van mijn schoonheid open staat raak ik in de war van zoveel brute en tegelijk esthetische schoonheid… nah ik ben nog niet thuis in haar ingewanden. Zal eens foto’s gaan maken. Vind jullie liefhebberts wel verassend…twee weken geleden werd er zomaar aangebeld… stond een jongen met heeeel oude CX voor de deur en die vroeg of ie even in de wagen mocht kijken en zitten….apart en mensen met dezelfde auto zwaaien….. zal na de kerst dagen de slangen en het filter nalopen.. maar met een verstopt filter is het dus wel zo dat de motor een aantal seconden stationair loopt en en alleen start zonder gas te geven? ..want als ik alleen maar naar het gaspedaal kijk slaat ze af!

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat laatste is ook nieuwe informatie…
Dat zou kunnen wijzen op héél véél valse lucht. Dus dan het hele luchtinlaat circuit tot aan de injectoren nalopen.
En ja, een beetje een flinke afwijking hebben we wel!
zou dan iets los moeten hangen oder zitten???
en begint dat bij de inlaat onder het rooster op de motorkap?

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nee nee, dat is de luchtinlaat voor de ventilatie…
Het begint bij het luchtfilter.
En dan op zoek naar loszittende slangklemmen of gebarsten leidingen.
ik ga als ik stiekem langs mijn ministerie van oorlog (echtgenote) kan glippen morgen jullie goede raad en adviezen in de praktijk brengen en ik laat even horen hoe of wat alvast thxs
Gerry
plaatje (avatar) is niet mijn plaatje maar behalve dat het stuur aan de verkeerde kant zit is mijn schoonheid precies hetzelfde
de benzinetoevoer lijkt mij toch ook erg verdacht mede door de benzinelucht. Het zou kunnen dat de brandstofdruk te laag is door verstopt filter, slecht werkende pomp, etc. Het is zaak e.e.a zeer systematisch te testen en uit te sluiten. Ik kan je helaas niet meer dan succes wensen..
waar vind ik dat filter???
gerry51 schreef:waar vind ik dat filter???
Hoi Gerry,
Bij mij, een 25 GTI uit 84, zit het filter links achter de motor, vlakbij de injectoren en de brandstof drukregelaar met de retourleiding. Volgens sommige technische beschrijvingen zou het ook onder de auto vlak achter de brandstofpomp kunnen zitten, voor de brandstofpomp in de oriëntatie van de auto.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl

Totaal aantal Berichten: 485
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Een oorzaak die hier nog niet genoemd werd is vervuilde injectoren. In dat geval is het voldoende om een flesje injectorreiniger in je tank te kieperen.
Overigens als je altijd hoogwaardige brandstof tankt (o.a. Shell V-power) schijn je daar minder last van te hebben. Daar heb ik zelf echter geen ervaring mee.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton