Tja vrienden, dat zijn wel erg veel liefhebbers en behulpzame geesten…. ik weet alleen niet waar te beginnen nu, probleem is dat ik door den bomen het bosch niet meer zie… maar resumerend is het dus zaak de leidingen na te zien… vanaf het lucht filter, het brandstof filter nakijken en dan wellicht ook nog wat injector reiniger bij de brandstof mengen….. echter als ik alle reacties lees dan moet het in principe iets simpels zijn? Heeft het dus te maken met de lange tijd die mijn schoonheid heeft stilgestaan, ze heeft het afgelopen half jaar echter naar behoren gepresteerd… ok af en toe deed een raampje het niet maar dat weet je bij Citroen en ik weet ook nog uit mijn GSA tijd dat vocht een ergelijke vijand van deze Auto’s is… dat kreng startte al niet meer als er mist was!
Gerry
Het is maar een idee hoor, maar als de CX-specialist geen optie is, misschien moet je dan een technisch aangelegde mede-forummer naar de auto laten kijken voor een diagnose…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
De specialis is zeker een hobby maar ik vind dat je verplicht je auto moet kennen als je een oude auto gaat rijden.. anders vallen alle voordelen van het oldtimer (bij mij nog maar even wachten) rijden weg. Zoals gezegd ik heb haar een half jaar en je weet het oud rijden is veel zelf doen…. Citroen specialist hebben we hier hoor Jorritsma, man doet niet anders dan citroen oldtimers. Maar de charme is toch zelf oplossen?












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
gerry51 schreef:ik kan niet vinden wat het is het is een injectie motor met automatische choke (denk ik)
Volgens mij heeft een injectie helemaal geen automatische choke..
Tenmiste ik heb er nog nooit wat over gehoord.
Kijk ook eens goed onder de kap of je niet ergens zo’n rubber slangetje ziet los zitten, ik heb dat ook wel eens gehad, toen liep die ook niet lekker. Kon er overigens wel mee rijden toen.
Overigens mag je een injectie (volgens het boekje) nooit starten met ingedrukt gaspedaal.
En ja, leuke reacties met een CX daar hebben we denk ik allemaal wel ervaring mee
die specialist is zeker een optie!! ik en Nederlands…...pfffff
Arjan Verkade schreef:gerry51 schreef:ik kan niet vinden wat het is het is een injectie motor met automatische choke (denk ik)
Volgens mij heeft een injectie helemaal geen automatische choke..
Tenmiste ik heb er nog nooit wat over gehoord.Kijk ook eens goed onder de kap of je niet ergens zo’n rubber slangetje ziet los zitten, ik heb dat ook wel eens gehad, toen liep die ook niet lekker. Kon er overigens wel mee rijden toen.
Overigens mag je een injectie (volgens het boekje) nooit starten met ingedrukt gaspedaal.
En ja, leuke reacties met een CX daar hebben we denk ik allemaal wel ervaring mee
Kijk en dan voel ik me zo hulpeloos…...... maar hartelijk dank






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
begin eens met iets eenvoudigs - lucht inlaat deel.
check vanaf je luchtfilter kast de zwarte kunsstof leidingen/buizen naar de inlaat op het blok. luchtfilterhuis zit rechts voor.
zo nodig losmaken als je het niet goed kan zien voor maximale inspectie. ik had in een serie 1 een gescheurde “harmonica 90 graden-bocht” - alleen dan in de binnenbocht, lastig te zien. even dicht tapen en ze deed het weer ! bij een turbo kan je losse/luchtlekkende koppelstukken bij de intercooler hebben (jij dus niet).
daarna weer verder zoeken, als dit het niet is.
maak ergens een foto albumpje, dan kan je hier foto’s plaatsen, vinden we altijd leuk !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
gerry51 schreef:ik kan niet vinden wat het is het is een injectie motor met automatische choke (denk ik)
Kijk en dan voel ik me zo hulpeloos…...... maar hartelijk dank
Kop op Gerry, zo zijn we allemaal begonnen en de andere leden weten dat ik ook nog niet veel verder ben.
Ik weet niet of je lid bent van de CCCN, maar daar staan op de website voor leden een aantal artikelen op dit gebied waar ik veel aan heb. Ik ben er ook zo een die liefst eerst wil begrijpen wat er gebeurt, voordat ik hulp haal. De oplossing laat wel eens wat langer op zich wachten.
Overigens heeft een GTI wel iets wat je een automatische choke zou kunnen noemen, nl een temp-afhankelijk luchtkanaal dat extra lucht door de luchtweger voert, waar de computer op reageert door dan weer extra benzine te injecteren. Sommige types hebben een wat ingewikkelder systeem dan anderen, maar dat is het op hoofdlijnen.
Overigens moet achterop je motorblok een type plaatje zitten, iets met M23/622 of M25/659. Verder is je type motor/auto af te leiden van je chassisnummer.
Sterkte,
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Vrienden…Gloria in Excelsis Deo!!!!!!!!!!! ik heb zoals jullie voorstelden alle slangen nagelopen, blijkt het dat er links naast de motor een soort van aluminium ding zit (excuus voor de onwetendheid) De dikke slang die daarop zit was eraf maar zo eraf dat je dat gewoon niet in een oogopslag kon zien! Slang er weer op slangklem goed vast en….................... ze zweeft weer!!!!! mogen jullie nageslacht zo talrijk als het zand in de woestijn zijn!!!!!!! Ik denk dat als ik niet gericht gezzocht had ik dat nooit zou hebben gezien…
Hartelijk dank dus aan allen
Haynes of Olving boekje kopen dan maar?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gerry51 schreef:Vrienden…Gloria in Excelsis Deo!!!!!!!!!!! ik heb zoals jullie voorstelden alle slangen nagelopen, blijkt het dat er links naast de motor een soort van aluminium ding zit (excuus voor de onwetendheid) De dikke slang die daarop zit was eraf maar zo eraf dat je dat gewoon niet in een oogopslag kon zien! Slang er weer op slangklem goed vast en….................... ze zweeft weer!!!!! mogen jullie nageslacht zo talrijk als het zand in de woestijn zijn!!!!!!! Ik denk dat als ik niet gericht gezzocht had ik dat nooit zou hebben gezien…
Hartelijk dank dus aan allen
Voilà, een luchtslang! Mooi dat het zoiets simpels was en dat ze het weer doet…
En dat van dat nageslacht, ehh ik vind het wel zat zo anders moet ik straks echt op zoek naar een familiale ipv een break!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kijk, dat is een leuke meevaller
Gefeliciteerd!! Fijn dat het zo makkelijk te vinden was; dat is goed voor het zelfvertrouwen en smaakt naar meer!
Ik deel je mening dat een gezonde interesse in de techniek bij het rijden met een klassieker hoort. Het maakt het rijden met een klassieker er in ieder geval een stuk aangenamer door. Dat ‘aluminium blok’ is trouwens de luchtmassameter: deze meet de hoeveelheid aangezogen lucht en past hierop dmv sensoren de in te spuiten hoeveelheid benzine aan. Als de slang los is ziet de computer de aangezogen lucht niet (lucht gaat immers via andere route) en zal dus ook geen brandstof inspuiten. Heel simpel dus. Inderdaad bevatten (vooral de oudere) nummers van het clubblad uitstekende info over de techniek van de CX en het zelf uitvoeren van reparaties. Maar ook dit forum bevat zolangzamerhand een schat aan info. Zoeken is dus zeker de moeite waard. Er is echter ook elders op internet veel info te vinden vanuit de hele wereld (tot Australie toe, zie een ander recent topic over een restauratieproject (http://www.aussiefrogs.com/forum/showthread.php?t=62981); Shane Livingstone in dit topic heeft mij een paar jaar geleden kosteloos CD’s gestuurd met de werkplaats- en onderdelenhandboeken. Wat dat betreft is de wereld maar klein!)
freek schreef:Ik deel je mening dat een gezonde interesse in de techniek bij het rijden met een klassieker hoort. Het maakt het rijden met een klassieker er in ieder geval een stuk aangenamer door.
Wat mij betreft is het inderdaad handig als je interesse in techniek hebt. Maar sleutelaar zijn hoeft niet om klassiek te rijden, zeker niet met een tamelijk recente als een CX. Doorslaggevend is voor mij, dat ik voor de prijs van pak ‘m beet een Golfje IV een meer dan keurige CX rijd en daarvan wel een hupje krijg en van een Golfje IV niet. Later als ik groot ben, zou ik overigens ook best het sleutelen aan een auto onder de knie willen krijgen. Ik zal binnenkort ook beginnen met het aandrukken van alle vacuümslangen als mijn CX-je weer ‘ns matig loopt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar ben ik het wel mee eens.
Maar voor de mensen die echt helemaal niets kunnen of willen doen dan kan een CX denk ik ook tegen vallen.
Zulk soort simpele dingen als een schakelaar of lampje in het interieur vervangen hoor je toch wel zelf te doen bij een CX.
Er zijn toch best wat dingen bij een CX die het even niet zo goed meer doen die opgelost kunnen worden door de boel eens goed schoon te maken, en tja na ruim 20 jaar is die kans toch wat groter dan met een auto van een jaar of 5.
Ik denk dat de gemiddelde CX rijder toch wel iets meer af weet van waar hij in rijdt, dan de gemiddelde automobilist die een auto van een jaar of 5 rijdt
Een CX is eigenlijk ook niet een auto waar je als er nog nooit van gehoord heb in gaat zitten en even weg rijdt…