Ne de klus met het stuurhuis, tijd voor het volgende probleem.
Bij de koude, eerste start loopt de motor mooi rond, verhoogd stationair.
Trap je op de remknop, zakt het toerental iets, maar loopt mooi rond.
Echter, schakel je daarna een versnelling in, dan begint de motor te “zagen”. Het toerental zakt eerst volledig in, gaat weer omhoog richting “normale” waarde, om vervolgens weer volledig in te zakken…. en zo gaat het een tijdje door.
Probeer met zoiets maar eens weg te rijden zonder schokken…. in achteruit, uit een iets te smalle garage…..... waar de dame natuurlijk scheef in staat…..
Wat is de oorzaak van dit probleem?
Hydrauliek niet goed genoeg, een HD pomp die het niet aankan, een afstelling die niet meer goed is? Ontkoppeling die niet goed werkt?
Tips zijn van harte welkom, ik heb weer iets om naar uit te kijken…..
Alvast bedankt,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je de centrifugaal regelaar al eens goed ontlucht? komt de koppeling goed vrij?
staat ze niet te rijk?
Anders beide toerentallen iets hoger zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Zo, net op tijd terug voor de regen uit…..
Centrifugaal regelaar nog niet onltucht. Kan ik dat doen met het blokje dat daar ergens in de buurt zit? Daar zitten twee “loze” nippels op, allebei met een andere doorsnede. Volgerns mij is de ene voor het ontluchten van de linkervoorrem, (bij de rechter kun je zo komen), en die andere zou dan voor de centrifugaalregelaar zijn?
Afijn, ben 4 weken DS loos geweest, dus in de komende periode maar eens even kijken hoe het ook alweer zit. Bedankt voor de tip, ik houd je op de hoogte!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
De achterste nippel op de centrifugale regelaar is voor het ontluchten van je rechter voorrem, het voorste nippeltje is voor het ontluchten van de regelaar. Ontluchten hiervan moet drukloos gebeuren, ontlucht schroef hogedrukregelaar iets losdraaien. Doorzichtig slangetje zetten op de nippel naar het hydrauliek vat. Motor starten en 1500/2000 toeren laten draaien, dan nippel op de centrifugale regelaar openzetten en langzaam het toerental terugbrengen naar stationair. Motor nog 2 minuten laten draaien dan nippel vastzetten. Systeem op druk brengen.
Succes
Robert bedankt!
Helaas, een klusje dat dus niet even zo gedaan is, gezien de onmogelijke plek waar de ontluchtschroef zit, ergens onder de tunnelbak…..
Maar goed, ik zal het volgende week eens proberen. Weet je toevallig ook de doorsnede voor de slang, want dan kan ik daar ook naar op zoek gaan….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Peter,
Ik heb gewoon een benzineslang gebruikt van een bromfiets, deze is transparant dus kan je zien of er lucht in het systeem zit. verkrijgbaar bij de (brom)fietshandelaar. je hebt een stukje nodig van 50 cm.
succes
Robert
Sorry, ik bedoel een stukje van 90 cm, van de regelaar tot het hydrauliekvat. binnenkant diameter slang is 5mm…
Hoi Robert,
Ik had zelf al gemeten, en met een meter kom ik mooi uit. Alleen jammer dat de zaken waar ik vanmiddag was geen slang hadden die doorzichtig is…
Zal morgen wel even verder kijken.
Wat betreft het klusje zelf, ik denk dat ik daar even wat hulp bij nodig heb, maar goed dat zie ik dan nog wel. Ik houd je op de hoogte1
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, daar zijn we weer…..
Vandaag even wat sloperijen bezocht, op zoek naar een HD pomp voor een de XM van kaereldegrootte. Helaas, de XM’en die we tyegenkwamen waren motorloos, of ontoegankelijk of van het type V6….. en waar daar de HD pomp zit, geen idee….. EEn Ds, daar weet ik het wel. Echter, bij een motorloze opgestapelde Xantia werd de aandacht getrokken door een doorzichtig slangetje, en na wat rekken bleek het meer dan een meter te zijn met een T-stukje eraan. Afijn, dat heb ik maar meegenomen, lijkt me een goed alternatief voor de benzineslang, en gezien de dikte zal het plastic wel LHM bestendig zijn. En zo niet, dan zie ik dat vanzelf, maar voor ontluchten lijkt het me goed genoeg. Helaas, op de sloperijen geen Ds gezien, daarvoor zaten de sloperijen zo te zien te kort op hun plek.
Gaan we morgen eens kijken of het ontluchten werkt.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, ontluchten gedaan. Eerste de tunnel losgemaakt, anders kom je zelfs met mijn armpjes nog niet bij de ontlast schroef…..
Met de geleende xantiaslang waarvan de T-splitsing met een schroef was dichtgemaakt (maar dus niet LHM dicht ) motor voor het eerst in 5 weken gestart. Na 3 x liep madammeke mooi rond, maar hoog in de toeren ivm losse ontlast schroef. Door de ontluchtingsnippel (de voorste) los te draaien begon de motor direct zwaarder te lopen, en kwam er eerst schuim uit de slang, gevolgd door luchtbellen. Toen er alleen LHM door liep, even een paar minuten zo laten lopen. Nippel vast, ontlastschroef vast, en eens met de vernsellingen gespeeld, met de voet op het rempedaal. Helaas, in de remknop nog wat stuiterneiginkjes, en vanuit de bak klonk ook nog wat metallig geluid. Motor uitgezet, ontlast schroef open gedraaid, motor gestart, en een hulpje het toerental af en toe laten verhogen, tot er geen lucht meer te zien was in het slangetje.
Versnellingen en remknop hielden zich toen prima. Door een geblokkeerde uitgang helaas niet mogelijk om even een rondje te rijden, lijkt me iets voor in het weekend.
Nog even de ontluchtslang goed dicht maken, en dan hebben we weer een moois tukje gereedschap erbij
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Goed, vandaag de dame gestart om ermee naar nienoord te gaan. Helaas, het zagen was weer terug. niet meer zo erg als in het begin, maar voldoende om madam maar te laten staan. Tevens klinkt er tijdens het inschakelen van de versnelling een psjt geluid, net alsof er ergens lucht uit wordt geblazen. Ben zeer benieuwd welke lucht dat is.
Vanavond dus eerst maar eens opnieuw de zaak gestart, en ondanks het zagende toerental (en bijbehorend schokkend rijgedrag) de dame twee rodnjes laten rijden. Dat ging vrij aardig. Daarna een wat grotere ronde, om madam een beetje warm te stoken. Ook dat liep redelijk. Echter, vanuit stilstand komt het wel eens voor dat het lang duurt voordat de dame wegrijdt (rolt niet uitzichzelf), en bij het opschakelen die keer viel ook op dat het ontkoppelen met een dreun/klap ging. Dat kan zijn omdat ik het gas helemaal los had, en wat langzaam met de handel was, maar goed.
Daarna toch maar de koeltunnel losgeschroefd, de ontlast schroef losgedraaid en de centrifugaal regelaar ontlucht. Maar, wat nou als er zelfs na 10 minuten nog luchtbellen blijven komen? Als daar lucht blijft komen, welk onderdeel zou dan kaduuk kunnen zijn? Zal ook de gebruikte slang ()uit 2 delen met dichtgestopt t-splitsing nog eens goed bekijken.
Toch krij ik het idee dat bij stilstand er weer lucht in het LHM-syteem komt. Zou dat kunnen, en waar ligt dan de oorzaak? In de HD-pomp zelf? Koppelingsgedeelte? Aansluitngs hydrauliek en injectiegedeelte?
Tips blijven welkom, een helpende hand wellicht ook.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Peter,
Het eerste wat je ff moet proberen is de dikke retourslang loshalen van het hydrauliekvat, dus de slang die van de centrifugaalregelaar naar de aansluiting bovenop het vat loopt. Draai de dop van het vat los en laat de slang erin hangen, start de motor en kijk of hier veel olie retour loopt, dat mag namelijk niet. Ik heb een regelaar gehaald bij chyparse, die was net zo slecht als de originele, daarna een gekocht bij citrotech en die was wel goed. Mijn HD pomp sloeg daarna ook niet zovaak meer aan en de auto schakelde ook beter. Ik ga mijn DS20 na de rit naar Parijs in Oktober slopen om het chassis te gebruiken voor de restauratie van mijn 23IE Pallas BVM5, en heb dan de regelaar over. Dus als je interesse hebt???
Met vriendelijke groet,
Robert
Hoi robert,
ik heb net de dame gestart, probleem is gewoon blijven bestaan.
Zal vanavond even met de dikke retourslang spelen, om eens te zien of ie veel lekt, maar dat zou best wel eens kunnen. De HD pomp blijft ondanks de vernieuwingen als voorraadbol en nieuw stuurhuis te snel aanslaan, maar het niveau aan LHM blijft hetzelfde.
Er zit dus nog ergens anders vermoedelijk een inwendige lekkage, en dat zou de centrigugaalregelaar kunnen zijn.
Ik hoop heir later vandaag op terug te komen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Hoi robert,
Ben er niet meer aan toegekomen helaas, het werk in Leek zat wat tegen, en ik was laat thuis.
Wat ik wel heb gedaan is de dame even uit de garage rijden, met schokkende motor/aandrijving.
Buiten even de schreof op de centrifugaalregelaar wat verder ingedraaid, wellicht dat dat nog een beetje kan helpen. Om de motor af te laten koelen, de auto gewassen. Bij de volgende start was het zagen al een stuk minder, maar nog niet helemaal weg. Zal na het weekend eens kijken naar de stroom LHM uit de retourleiding, om te zien of de centrifugaalregelaar stuk is of niet.
Wordt na het weekend wel weer vervolgd.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hoe ver ben je er nu mee?
Dat zagen heeft volgens mij met mengsel te maken. Te laag stationair toerental icm te veel of te weinig brandstof….
Ik denk te veel brandstof.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Ik wordt weer op mijn wenken bediend
Het probleem zit um in of wat jij aangeeft, of ergens in het koppelings circuit denk ik. Punt is dat zodra je bij koude motor in een versnelling schakelt, het toerental gaat jo-jo"en. Dat gat na een tijdje wel over, maar toch. Nu weet ik dat de inspuiting wel een signaal krijgt als er een versnelling ingelegd wordt, maar welke sensor dat signaal doorgeeft?
Ander punt is dat het toerental tijdens het rijden met half warme motor af en toe lijkt te jo-jo"en, en die schokken dreunen door in je transmissie en aandrvijng.
Wat betreft koppelen/ontkoppelen zelf, nog eens met de centrifugaalregelaar aan de slag om de goede afstelling te vinden.
Maar, welk probleem pak je als eerste aan?
Ik had het idee dat ik alles voor elkaar had…..
Wat betreft het aanslaan van de HD pomp (gaat nog veel te vaak aan) vermoedelijk zijn de veerbollen “op”.... gezien het verdwijnende veercomfort…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!