2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
is de Ami Super een A-type?
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 16 maart 2005 11:38 AM
  [ # 16 ]

Wat een heerlijke discussie en het is zo simpel als je het chassisnummer kan ontcijferen.
V=Voiture
F=France
7=Citroën
A= Een A type
M=Een ami type
Y=Een dyane type
Z= Een later A type
U=Utilety=bedrijfsauto
enz.

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 22 maart 2005 01:38 PM
  [ # 17 ]

Het is toch niet zo moeilijk.Wij zullen moeten accepteren wat Citroën besloten heeft.Het chassisnummer verraad wat voor type auto het is
V =Voiture(auto)
F = Frankrijk
7 = de 7e fabriek in frankrijk hier dus Citroën
Tot zover hebben dus alle Critroëns dezelfde code.
A = Atype
M =ami
S =Ami super(dus een A type
Y = Dyane en Mehari
ëEn zo heeft elke Citroën zijn eigen type aanduiding en de letters erachter
bepaalt in die serie welk type het is.Dus een GS heeft altijd VF7G…....
En zogauw het een besteluitvoering is komt er een U bij voor Utilety

Profiel  
 
TVS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 18 augustus 2005 01:47 AM
  [ # 18 ]
rocco schreef:

Uiteraard is een AMI luchtgekoeld,
de AMI was de eerste auto met de motor die in jouw eend ligt.

de 602cc boxer.
Maar wel met andere compressieverhoudignen dacht ik; 21pk?

een 602cc heeft geen 21 pk
21pk had de 425cc met grotere carborator (alleen bij azu en dyane comfort)
en de eerste 602cc van 24pk lag niet in de mai 8 maar in de 6 en deelde deze motor met de azam 6 dat gewoon een ami6 met 2cv kas is
de ami 8 eerste motor 28pk ( gewone 2cv motor)
en de volgende 32pk

Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 18 augustus 2005 05:47 AM
  [ # 19 ]

Even terugkomend op die Ami Super. Het verschil met een gewone Ami was toch dat er in de Ami Super een 4 cilinder luchtgekoelde Boxer van de GS zat? En m.i. maakt dat een Ami Super alles behalve een A type. Iets wat de gewone Ami dus wel was of is.

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 augustus 2005 11:58 AM
  [ # 20 ]

Even wat duidelijkheid scheppen wat betreft de luchtgekoelde motoren zoals ik denk dat het is:

Er zijn twee soorten 602cc geweest. De oerversie die in de Ami6 zat. Deze had aanvankelijk wel degelijk 21(din) pk.  Eind jaren 60 werd deze motor opgevolgd door de 602 cc (M28). Dit is een nieuw ontworpen motor en niet de oude motor met een andere carburateur e.d.

Hetzelfde verhaal gaat op voor de 425cc en de 435cc. De laatste is ook weer nieuw ontworpen. Voor het eerst gebruikt in de Dyane en later in de 2cv4.

Jeroen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 augustus 2005 12:13 PM
  [ # 21 ]

Yep,
De 602 cc uit de ami6 had overigens wel een lagere compressie dan de latere 602. Verder zijn de cylinders het zelfde. De 602 uit de ami en de 425 lijken qua opbouw verder erg op elkaar.

In mijn ami heb ik zuigers en cylinders van de latere 602 gezet waarmee de compressie van 1:7.75 naar 1:8.5 steeg Met ook een dunner gemaakt vliegwiel is de ami nu net zo vlot als de eend met M28!

On topic:
De Super heeft een zelfde chassis als alle andere a-typen… Dus is het een atype? of niet?
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 18 augustus 2005 12:36 PM
  [ # 22 ]

In antwoord op Jeroen.De eerste Ami kwam op 24april 1961 pas hier en
de had een 602cc 24 SAE pk motor.Gegevens uit"Citroën in Nederland”

Profiel  
 
Gepost: 08 september 2005 12:00 PM
  [ # 23 ]

ff muggeziften, de U in het chassisnummer staat natuurlijk niet voor het (ook nog foutgeschreven utility) maar voor het franse utilitaire Laughing

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 08 september 2005 12:08 PM
  [ # 24 ]
graddus schreef:

ff muggeziften, de U in het chassisnummer staat natuurlijk niet voor het (ook nog foutgeschreven utility) maar voor het franse utilitaire Laughing

Dit is dan ook het levende bewijs dat Gerard dit uit zijn hoofd heeft geschreven en niet domweg aan het overtypen was. Hiervoor mijn respect!
(en oh ja, wij begrepen het geloof ik allemaal wel)


Back ontopic!  Very Happy

Gerard Maas schreef:

En zo heeft elke Citroën zijn eigen type aanduiding en de letters erachter
bepaalt in die serie welk type het is.Dus een GS heeft altijd VF7G…....

Gerard, kan je mij ook vertellen waar die G dan voor staat?

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 08 september 2005 12:23 PM
  [ # 25 ]

In die tijd werkte Citroën gewoon het alfabet af,alleen waren niet alle prototypes ook voor productie geschikt en zijn er letters weggevallen.
Ze hebben hier ook wel uitzonderingen in gemaakt zoals de SM

Profiel  
 
Yannick
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 11 september 2005 06:45 PM
  [ # 26 ]
TVS schreef:
rocco schreef:

Uiteraard is een AMI luchtgekoeld,
de AMI was de eerste auto met de motor die in jouw eend ligt.

de 602cc boxer.
Maar wel met andere compressieverhoudignen dacht ik; 21pk?

een 602cc heeft geen 21 pk
21pk had de 425cc met grotere carborator (alleen bij azu en dyane comfort)
en de eerste 602cc van 24pk lag niet in de mai 8 maar in de 6 en deelde deze motor met de azam 6 dat gewoon een ami6 met 2cv kas is
de ami 8 eerste motor 28pk ( gewone 2cv motor)
en de volgende 32pk

Even de betweter uithangen Laughing

1: de dyane met 425 had altijd 21 pk of het nu een luxe of comfort was
2: ook de eerste ami 8’en hadden de M28 motor met 35 pk al…deze zat namelijk ook al in de allerlaatste ami 6.  Smile

http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/

Belgische Dyane Confort ‘67.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 september 2005 07:13 PM
  [ # 27 ]
Gerard Maas schreef:

In antwoord op Jeroen.De eerste Ami kwam op 24april 1961 pas hier en
de had een 602cc 24pk motor.Gegevens uit"Citroën in Nederland”

Die verwarring over het juiste aantal pk’s zit in welke norm er is gebruikt.
21 DIN pk of 24 SAE pk.

Jeroen

Profiel  
 
Yannick
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 11 september 2005 07:38 PM
  [ # 28 ]

Ja, dat klopt, zal even m’n post aanpassen naar de Ami met 35 pk, anders wordt het ingewikkeld Very Happy

http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/

Belgische Dyane Confort ‘67.

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 11 september 2005 08:09 PM
  [ # 29 ]

Nog een kleine corectie van 10cc.de Dyane heeft nooit een 425cc motor
gehad,wel de 435cc 21sae pk en de 602cc van 33 sae pk.

Profiel  
 
SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 643
Geregistreerd: 28-01-2005

Gepost: 11 september 2005 10:11 PM
  [ # 30 ]

Toch wel, onze Dyane uit 1967 heeft een 425cc. Pas daarna kwam de 435cc.

Groets Sam

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook