Xsara 2.0HDI 110 Exclusieve, ZONDER vermogen! 110km/h als top? help!
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 25 december 2009 05:46 PM

Helaas, 1e kerst verloopt niet helemaal zonder problemen..

net met de auto van mn vader (xsara 20HDI ‘03 break, 300.768km) van delft terug naar zeeland gereden.. valt alle vermogen weg..

ik kan me herinneren dat de kvs temperatuurmeter in de Benelux nog +- 80gr aangaf (standaard) en dat ik bij de afrit A15/N57 me opviel dat de kvs-temp gezakt was naar onder het eerste streepje, daar hij altijd koud blijft en het buiten koud is heb ik hier verder niet zoveel aandacht aan geschonken.. echter stuk verderop, rotonde, haal auto in, geef gas.. en er gebeurd niets.. nu rij ik normaal in een VTS167 dus dacht ik eerst nog dat het m daarin zat, dat ik meer gewend ben.. maar een stuk verderop (haringvlietbrug) kwam ik plankgas niet meer boven de 110 uit, uiteindeijk met terugschakelen naar zn 4e versnelling wel even kortstondig, maar alsnog gewoon GEEN vermogen.

op de rest vd rit ook gewoon geen vermogen meer gehad, maar de auto maar voorzichtig binnen gebracht (met je ouders langs de kant staan in de kou op 1e kerstdag is ook niet alles.. )

net onder de kap geluisterd, niets vreemds te horen, motor loopt goed op 4 cilinders en regelmatig.. rookt niet zichtbaar (hand was wel zwart vd roet uiteraard toen ik deze erachter hield en gas liet geven), onbelast klimt hij ook nog gewoon naar 5000rpm met een zuchtje gas

nu viel het me wel op dat er onder de kap geen turbofluit hoorbaar was, is dat normaal.. of is deze toch echt weggevallen (op vakantie), moet zeggen dat ik nog nooit onder de kap vd HDI heb staan luisteren en ik weet dus niet of je de turbo normaal wel hoort fluiten..


Op de heenweg hebben we nergens last van gehad, en ook het eerste stuk vd terugweg heb ik gewoon nog rustig 130 aangetikt.. er zijn geen gekke geluiden/dingen gebeurd onderweg en gezien de staat van onderhoud is er eigenlijk geen reden wrom hij er de brui aan geeft..

iemand die wat goede tips heeft voor waar we nog naar kunnen kijken?
kan helaas de Haynes niet vinden namelijk..

gretzzz

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 december 2009 05:51 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij hoor je een Turbo alleen fluiten onder belasting, oftewel met rijden.
Tenmiste zo ervaar ik het in mijn CX Turbo.

Maar ik zou een kappote turbo niet uitsluiten bij te weinig vermogen Wink

Trekt die wel gewoon door in ze toeren?

Wat je evt. nog kan proberen is de computer te resetten door de accu er een half uurtje af te halen, maar ik zou het niet teveel van verwachten. Maar ja het kost dan ook weer niks…

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 25 december 2009 06:18 PM
  [ # 2 ]

hij trok opzich wel door in zn toeren, het duurde alleen eeuwen voordat hij er kwam..
maar in zn 2 plankgas houden kwam hij wel richting de 4500rpm.. in dezelfde tijd als dat ik koffie gezet/gedronken had

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 december 2009 06:28 PM
  [ # 3 ]

Gezien die ook 300k op de teller heeft zou het toch best iets vervelends kunnen zijn…

Ik zou hem maandag toch even wegbrengen naar een garage.
Of misschien kan je nog de ANWB bellen als je hem echt hard nodig heb.

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 25 december 2009 06:31 PM
  [ # 4 ]

morgen idd nog ff snel kijken of we iets opvallends zien.. wellicht een losse vacuum oid, je weet niet!

anders gaat hij maandag idd naar de dealerT,
tot 297dz km nooit 1 probleem gehad.. zelfs geen lekke band.. en vanaf 297 tot nu begint hij opeens duur te worden (koppelingskabel, torsiedemper krukas/driem/spanrol/waterpomp, nu dit..) maar ach.. mag ook wel ondertussen

mn vader mag nu in zn berlingo of gsa rijden dan Very Happy

bedankt voor het meedenken alvast, mocht er nog iemand een suggestie hebben..

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27939
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 december 2009 06:34 PM
  [ # 5 ]

Dat zat ik ook al te bedenken net.

Het zou nog een losse of gescheurde slang kunnen zijn. Dat zou denk ik dan nog een meevaller zijn Wink
Met een goede lamp even goed rondkijken dus.

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 25 december 2009 06:36 PM
  [ # 6 ]

gelukkig zit het niet zo volgebouwd onder die kap.. Very Happy

maar morgen idd ff goed kijken, en dan niet in mn witte overhemd en nette broek…

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 25 december 2009 09:09 PM
  [ # 7 ]

Ik heb het inderdaad weleens van Xantia en C5 HDI gehoord dat er een slang los wilde schieten met deze gevolgen…

Profiel  
 
Gepost: 26 december 2009 12:27 PM
  [ # 8 ]

Wat ook zomaar zou kunnen is dat je inlaattraject helemaal volgekoekt is met roetaanslag door de werking van de egr, dit heeft bij onze vorige Berlingo wel eens dit probleem gegeven in combinatie met de klepspeling (ja, dat kan ook bij deze motoren worden gesteld, al is het zelden nodig).

Profiel  
 
q01z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 28-10-2005

Gepost: 26 december 2009 01:43 PM
  [ # 9 ]

net even een snelle blik onder de kap gegeven (tis koud buiten…)

valt op dat de aansluiting van de intercooler op het gasklephuis erg vochtig is met olie en bagger en zooi.. ook sluit deze niet meer mooi af
alle zooi die er omheen/onder/op het gasklephuis zit is een mengsel van zwart en nog zwarter, dus het idee van een verroet inlaattraject vind ik een mooie voor de dealer om maandag es naar te gaan kijken..

bij normale weersomstandigheden hadden we dat utieraard zelf uitgevoerd.

bedankt voor de suggesties alvast! maandag hopelijk meer updates..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook