1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Martijns 2.1 Turbo D12 : Is op zoek naar een nieuw baasje
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 25 december 2009 02:36 PM

Hallo,

Gisteren heb ik een proefrit gemaakt met een ‘96-er Turbo D12 Berline met iets meer dan 250000 km op te klok. Ik rij nu in een BX break 19 tzi, dus wel even een verschil qua motor, maar dan zeker in positieve zin! Nu heeft deze XM al een tijdje stilgestaan, maar de verkopende partij wil hem in orde maken voor de verkoop. 1 van de dingen die me opvielen is dat wanneer je stevig remt, de XM z’n kont de lucht in gooit. Geen idee of dit hoort bij een XM, een BX blijft natuurlijk gewoon nagenoeg horizontaal. De versnellingsbak schakelde lekker strak, niet zo uitgelubberd als bij m’n BX, en het was heerlijk rustig in de auto, in tegenstelling tot de relatieve herrie in de BX (is ook niet echt een eerlijke competitie natuurlijk).

Verder deed nagenoeg geen enkel dashboard lampje het, ontbrak er een knopje voor de luchtinlaat (recirculatie/verse lucht) en had de ventilator maar 2 standen: Uit en Orkaan, en trok de auto wat naar 1 kant tijdens het rijden. Anyway, zoals ik zei zijn ze bereid alles op te lossen zonder meerprijs, dus maandag even een belletje plegen dat ze mogen beginnen Smile

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 25 december 2009 09:41 PM
  [ # 1 ]

Da`s een aardige waslijst Martijn en geen geringe reparaties.
Dat ìe z`n kont omhoog gooit is niet normaal ; achterremmen weigeren of ABS sensor weigert , heb het ook gehad .
Voorts moet je dashboard open voor die lampjes en wellicht meteen voor je blower.
Uitlijnen, nou ja , dat gaat dan nog.
Moest`ie kosten trouwens?

Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 25 december 2009 09:55 PM
  [ # 2 ]

Hij staat voor 2750, en voor die prijs wordt de XM in orde gemaakt. Hij staat overigens bij Van Bemmelen in Delft.

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 december 2009 10:35 PM
  [ # 3 ]

2750 vind ik persoonlijk een veel te hoog bedrag voro een xm met een dergelijke km stand en die waslijst van dingen die nog moeten worden gedaan…

Reeler zou het zijn als de verkoper die zaken in orde zou maken en je dan de keus geeft om ‘m voor dat genoemde bedrag te kopen. Waarschijnlijk, tis een aanname, zal hij dat niet doen. Aan jou dan de vraag, wrom nie…


Als je in het draadje van xm te koop kijkt zie je dat je voor dat bedrag xm;s kunt kopen die gewoon prima in orde zijn.


Overigens dat omhoog gooien van de kont heb ik meer gehoord, maar volgens mij is dat niet direct een defect ofzo hoor.
Heb het ook wel eens gezien dat iemand dat gewoon kon oproepen bij een xm die verder helemaal ok was. Iets met je voet op de rem houden, toeren maken en dan opeens je rem los laten. Dat springt tie ook op.

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 25 december 2009 10:52 PM
  [ # 4 ]

Zoals ik in m’n vorige post aangaf willen ze hem voor die prijs helemaal tiptop maken. En verder is het een diesel die gemiddeld 20000 per jaar heeft gedaan tot nu toe. Ik zie ze voor ongeveer de zelfde prijs te koop staan met 3 ton of meer, dus die kilometerstand vind ik zo eng nog niet. Ik heb overigens nog geen knopen doorgehakt, dus kan altijd nog even kijken bij XM te koop.

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 december 2009 11:07 PM
  [ # 5 ]

Dat begrijp ik idd uit je eerdere post. Mijn kritische noot is dan juist dat ze dat pas doen als jij tot een koopovereenkomst bent gekomen. Ik zeg niet dat ze het niet zullen doen, maar je loopt het risico dat het een kastje en muur verhaal gaat worden. Zij vinden straks dat alles is opgelost en jij niet…. wat dan… dan heb je de auto immers al gekocht.

Overigens heb ik eens gekeken met je budget van 2750 voor een diesel op de zwitserse autoscout… Je zult verbaast zijn wat je daar krijgt voor je euro. 2740 is iets meer dan 4000 zwitserse Franken (4095 om precies te zijn.)

Er vanuitgaande dat je een diesel wilt maar niet perse een gewone D, kwam daar het volgende uit…

http://www.autoscout24.ch/AS24Web/Detail.aspx?from=list&wl=1&lng=ger&id=6286624&qs=from=Default&view=gallery&zipcountry=CH&make=21&modellike=xm&cur=CHF&priceto=5000&fuel=2&total=5&eftotal=5&page=1&row=5

das een zilveren type 2 TD21 ( break) met 174k op de klok uit ‘95 in VSX uitvoering voor 3900 Zwits. fr.

Dan moet je die idd nog naar geel omzetten en je moet um ophalen, maar daarnaast is het een vraagprijs en ziet de wagen er wel strak uit. Van wat ik van anderen heb begrepen is de zwitserse versie van de APK behoorlijk streng en hebben de meesten ook nog een setje winterbanden dat erbij komt.

Kortom, combineer het met een vakantie en je hebt voor het zelfde geld een mooie.

Er staan overigens nog een paar mooie diesels die iets goedkoper zijn. Laagste is een serie 1 berline automaat met 184k op de klok uit ‘94 voor 3300 zwisterse frankjes.

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 25 december 2009 11:43 PM
  [ # 6 ]

Ik heb in Duinkerken ook al een TD12 automaat zien staan, Sable Fenicien, met 140000 km op de teller voor 2350. Mja, ik doe nu al sinds ik BX rij zaken met van Bemmelen, en hij heeft me tot nog toe altijd perfect geholpen. En ik heb op het moment de tijd niet om een paar dagen naar het buitenland te gaan om te shoppen voor ‘n auto.. Anders had ik het echt wel gedaan.

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 25 december 2009 11:52 PM
  [ # 7 ]

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo verontrustend klinken. De zaken die gemaakt moeten worden zijn goed te verhelpen. Je koopt geen nieuwe auto dus logisch dat er kleine manko’s zijn. zgewoon duidelijke afspraken maken.

Voor wat betreft het omhoog gooien van de kont: Mijn laatste twee XM’s deden/doen het allebei. Een kwestie van goede bollen erop zetten. Zijn je bollen nog lekker vers dan gooit hij (net als een DS) zijn kont heel licht omhoog. Heeft verder niets met niet werkende achterremmen te maken. Anders waren mijn auto’s nooit door de APK gekomen. Oftewel, welkom in de wereld van de XM Wink

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 26 december 2009 12:17 AM
  [ # 8 ]

Het is idd allemaal te verhelpen. Blijft wel dat het best eene hoop geld is voor een gewone D12 met die km stand. Dat naar een kant trekken, dat kan gewoon een kwestie van uitlijnen zijn, maar daar zou mijn grootste zorg zitten.

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 december 2009 12:27 AM
  [ # 9 ]

Gompy,

Daar heb je absoluut gelijk in. Het zou mij ook zorgen baren als een auto een kant op trekt. Kan natuurlijk vanalles zijn. Als de auto helemaal in orde gemaakt word en gezien de kmstand vind ik het geen heel gek bedrag. Ik denk dat het dan een hele redelijk prijs, maar dan moet het idd wel allemaal in orde zijn. Maar volgens mij is het heel simpel. Als ik een auto koop en ik maak de afspraak dat ze alle problemen verhelpen, dan zorgen ze ook maar dat het gebeurd. Afspraak is afspraak en anders zou ik hem doodleuk laten staan. Gewoon vooraf alles op papier zetten en voordat je het bedrag aftikt eerst nogmaals een proefrit maken.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 26 december 2009 12:48 AM
  [ # 10 ]

OK ,licht omhoog komen is niet abnormaal , maar kreeg de indruk van TS dat het niet gering was.

wanneer je stevig remt, de XM z’n kont de lucht in gooit.

Nou ja ,even een APK`tje en je weet genoeg .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 december 2009 01:05 AM
  [ # 11 ]

De prijs is stevig, maar dat zie je wel vaker bij een specialist, hij heeft een naam hoog te houden en zal echt geen rotzooi verkopen. De zaken die er zo te horen aan mankeren zijn van die kleine frutsel dingen, die makkelijk te fixen zijn.

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 26 december 2009 01:23 AM
  [ # 12 ]

APK wordt er ook nog vers opgezet trouwens, die verloopt begin januari, en tegen de tijd dat ze ‘m klaar zouden hebben zou ook de APK verlopen zijn. Ik verwacht van van Bemmelen inderdaad geen rommel, zeker ook niet gezien de ontzettend goede ervaringen die ik tot nu toe met ze heb. Voor m’n gevoel gooide deze XM z’n kont een redelijk eind omhoog, maar dat kan ook door m’n gewenning van de bx komen, die z’n achterkant eerder omlaag trekt met flink remmen. Misschien is het een simpele kwestie van met een stel betontegels achterin een paar weken rondrijden.

Wat ik verder wel een belangrijk pluspunt van de auto vond was dat de hydrauliek in topstaat schijnt te zijn. Veert prima, en reageert goed en snel op verschillende belasting of de hoogtekeuzeschuif, en ik heb de pomp amper gehoord. Hooguit eens per anderhalf a twee minuten bij stationair draaien. Verder braakt hij niet verschrikkelijk veel rook, ook niet met flink in z’n versnellingen doortrekken, en nagenoeg niets bij starten. En wat de service en betrouwbaarheid van Van Bemmelen betreft, daar kunnen volgens mij een hoop garages of dealers nog veel van leren.

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden, en zodra ik de kans heb een aantal foto’s posten. (heb nog geen tijd gehad om foto’s te maken, en op de site staan geen foto’s bij de auto)

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 26 december 2009 02:14 PM
  [ # 13 ]

Nou ik zou zeggen doen! Als je de kleine dingen door hem laat fixen dan vind ik het een reeele prijs. Klikt als een lekkere frisse diesel. Kont omhoog is gewoon echt een goed hydraulique en dus normaal voor een XM. Hij komt idd wel een stukje omhoog en als je het niet gewend bent lijkt het heel veel.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 26 december 2009 02:28 PM
  [ # 14 ]

Ik begrijp niets van jullie reacties dat het normaal is dat de achterkant omhoog mag komen tijdens het remmen en daarbij kreten hoor als normaal voor hydraulique…ABS sensor…

De Xm behoort gewoon recht te blijven tijdens het remmen net zoals alle andere Citroëns met dezelfde draagarmconstructie als de Xm, dus ook de BX, DS, SM.

Als je remt en je achterremmen werken goed dan werkt het koppel zo dat de achterkant naar beneden wordt getrokken, werken je achterremmen niet goed dan komt de kont omhoog, das alles.

Kan geen kwaad dus, alleen de achterremmen gangbaar (laten) maken.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 december 2009 02:32 PM
  [ # 15 ]

Ehhh…. DS, SM en CX hebben een échte anti-duik inrichting met dubbele draagarmen. Dat lijkt écht totaal niet op de mcpherson pootjes van een XM, BX en Xantia hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 9
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook