Ik zat net ff op marktplaats rond te snuffelen en daar zag ik op een gegeven moment een XM aangeboden worden voor een prikkie, ivm een lekke koppakking. Nu zit ik te denken; ik koop bijna altijd van een particulier, zou ik het merken bij de testrit en/of het nakijken van een potentiele koop of die pakking lek is. : geen idee. Ik kan me voorstellen dat wanneer de pakking er half tussenuit ligt dat je het wel merkt, maar wat als het nu een klein lekje is? Dan koop je wel mooi een kar, waar binnen no time forse reparatiekosten aan vast plakken. Wie kan hier eens z’n licht op schijnen?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zijn testsysteempjes in de handel om snel CO aan te tonen in het koelwater.. Dan weet je dat ie lek is…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
je kan het voelen aan de slangen van het koelsysteem heb ik geleerd (en ondervonden)
ook bij een minimaal lekje bouwt daar toch een hoge druk op na een tijdje rijden/draaien van de motor. normaal bouwt het koelsyteem ook druk op, maar dan kan je de slang vrij makkelijk inknijpen (gewoon eens proberen bij een “goede” auto). met een lekke pakking voelt het veel meer als een redelijk opgepompte binnenband van een fiets. strakker dus.
en je kan ook kijken of er een witte pluim uit de uitlaat komt.
volgens mij zie je dat beter bij een koude motor, maar dat weet ik niet zeker. ik kan me voorstellen dat ze wel wat vreemd kijken als je met een testsysteempje aankomt bij een koop, maar goed, dan weet je het zeker, en wat maakt het uit wat ze van je denken
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
waarom koop je geen goede Xm voor een prikkie?
niet dat de bak het fixen niet waard is ofzo, ik houd van de XM!!
Maar heb er zelf dus ook een gehad, gewoon een 2.0i die ik toen ik meer dan 500 km per week voor mn werk ging rijden dus niet meer kon betalen, toen heeft mn pa er nog een tijd in gereden, maar omdat ie ook nog een 2cv, een zx 2 bx’en en een c35 op zn naam heeft staan, en toch liever in de zx rijdt ivm diesel hebben we hem een hele tijd te koop gezet voor 500 euro, toen 250, toen 150 en uiteindelijk hebben we hem kado gedaan aan een vriend van me die er nu erg happy mee is, gelukkig toch bij een bekende terecht gekomen.
Maar in de vondst ofzo moeten er echt nog een hele hoop staan voor weggeef prijzen.
Het ligt er natuurlijk aan wat een prikkie is, maar ik denk dat het aanbod inmiddels ook groot genoeg is
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Als je de dop van de radiator er af draait en het borrelt of loopt over, dan is de koppakking volgens mij lek.
Maar als er iemand achter jou rijd, dan ruikt diegene het ook heel goed als de koppakking lek is.
klopt, je ruikt ook een zoetige geur (als ie met koelvloeistof gevuld is)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Mechuccio schreef:waarom koop je geen goede Xm voor een prikkie?
Precies! En daar gaat mijn vraag dus over; hoe weet je of ie goed is!? Ik ben niet van plan deze XM met lekke pakking te kopen. Het was een aanleiding voor mijn vraag. Mijn madammeke heeft wel weer haar eigen probleempjes, maar daarmee hoop ik nog wel een paar maanden te rijden. Ik zit meer naar de nabije toekomst te kijken wanneer ik weer rond ga kijken, proefritten maak etc. Aangezien ik dan aan een type II 2.1td zit te denken, die bij mijn weten wel eens een lekke pakking willen hebben -iig meer dan bv de 2.1d 12 die ik nu heb-, lijkt het mij wel een nuttige wetenswaardigheid om de symptomen te kennen. Dat testpakket lijkt me iets te specialistisch en de andere tips -met alle respect en dank voor het melden- relatief subjectief. Zijn er geen makkelijkere absolute methoden om het te controleren?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
even over een (aankomende) lekke koppakking: lang niet altijd merk je dat, of kan je daar achter komen. Je moet gewoon geluk hebben en de gok nemen.
Ga je voor zekerheid koop je een auto met garantie.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
of je moet hem proberen een dag mee te nemen, dan kun je het systeem onder druk zetten, en heb je uitsluitsel!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Mechuccio schreef:of je moet hem proberen een dag mee te nemen, dan kun je het systeem onder druk zetten, en heb je uitsluitsel!
das een foute gedachtengang. Als je het systeem onder druk zet wat denk je dan te weten te komen? Lekke slangenspoor je daar mee op, eventueel een lek thermostaat huisje en als je niet uit kijkt blaas je je zwakke kachel radiateur op. Een cilinderkop kan ook gescheurd zijn, als je pech hebt gaat de kier,scheur wat dan ook open als de motor warm is.
En als je de boel onder druk zet, blaas je de kloelvloeistof precies een kant op waar je niets van merkt..
Dus; onder druk zetten spoor je geen lekke koppakking mee op!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
helemaal waar, sorry, maar zoals je zelf al aangaf, iets anders kom je natuurlijk wel te weten
tis natuurlijk de vraag hoe graag de huidige eigenaar wilt dat je zn koelsysteem ff komt opblazen en dan vrolijk roept dat je hem bij nader inzien toch maar niet koopt
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
het koelwater van een motor met een lekke kop loop of naar buiten het blok uit waar deze leksporen vertonen, of het koelwater wordt zwart van de uitlaatgassen en bij langdurig rijden met lichte lekage kan het zelfs roestbruin worden.
afpersen van het blok kan ook motor eerst warm rijden boegies of verstuivers eruit zuiger in topkleppen dicht en hulpstuk met de draad van de bougies of verstuiver plaatsen druk op de cilinderzetten encontroleren of koelwaterstijgt of borrelt.
Op deze manier sporen wij lekke koppen op bij verschillende type scheepsdiesels dit doen wij met startlucht van 30 bar.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
We hebben het hier over twee verschillende soorten motoren, zware overberkende scheepsdiesels en lichte auto motoren.
Als je 30 bar druk zet op een motor zoals jij beschrijft, dan ligt de koppakking er wel uit ja. Daar kot bij als ik 30 bar er op wil zetten ik dat geen ens heb, volgens mij is dat zelfs verboden in de werkplaats.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Je kan kijken of er een mayonaise-achtige prut aan de binnenkant van de olievuldop zit. Maar dit is ook niet echt “waterdicht” te noemen. Na een tijdje stilstand kan er ook condens in de olie komen wat verdampt als het warm wordt…
Is het zwart/roestbruin worden van koelwater altijd aan een lekke pakking te wijden en andersom; wordt koelwater altijd zwart/roestbruin bij een lekke pakking?
Het is niet helemaal beduvel-vrij natuurlijk; koelwater is gauw ververst, om de auto vervolgens in de verkoop te zetten.
Misschien is zo’n testsysteempje dan toch niet zo gek… hoe werkt zoiets en wat kost het?
“Je kan kijken of er een mayonaise-achtige prut aan de binnenkant van de olievuldop zit. Maar dit is ook niet echt “waterdicht” te noemen. Na een tijdje stilstand kan er ook condens in de olie komen wat verdampt als het warm wordt…”
In de winter zie je dit ook snel na een weekje alleen maar korte stadsritjes te hebben gereden.
Animal triste post coitum
oldenhage schreef:We hebben het hier over twee verschillende soorten motoren, zware overberkende scheepsdiesels en lichte auto motoren.
Als je 30 bar druk zet op een motor zoals jij beschrijft, dan ligt de koppakking er wel uit ja. Daar kot bij als ik 30 bar er op wil zetten ik dat geen ens heb, volgens mij is dat zelfs verboden in de werkplaats.
Het principe is natuurlijk hetzelfde. Alleen gebruik dan gewone perslucht, daar moet ie best tegen kunnen. 30 bar is trouwens echt geen abnormale verbrandingsdruk lijkt mij. Daar moet eenn koppakking mijns inziens wel tegenkunnen.
Maar goed, het is nogal een bewerkelijk procedure als je particulier een auto wilt kopen. Let daarom vooral op drukopbouw en luchtbellen. Als een koelsysteem echt vol met vettigheid zit, kun je de koelvloeistof wel verversen maar zal zich direct weer verse mayo in de radiateurdop afzetten.