1 van de 2
 1 2 Volgende > 

STOP en koelvloeistof lampje
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2294

Gepost: 15 augustus 2005 11:51 AM

Als de auto een nachtje heeft liggen slapen en ik start hem ‘s ochtends komt de auto omhoog en blijven de STOP en koelvloeistof lampjes allebei een seconde of 10-15 branden.  (als de auto dus al op hoogte is)
Waar komt dit door? Oliepeil heb ik gecontroleerd en gisteren bijgevuld (stond op minimum nu op het midden) LHM olieniveau en koelvloeistofniveau is ook op peil en de LHM is onlangs nog ververst.

Enig idee wat dit kan veroorzaken? Het is op zich niet zo’n ramp maar het mag van mij wel wat vlotter uit gaan Wink

Tevens nog een vraag over de motorolie, er zit nu 10w45 olie in maar hij gebruikt best wel wat olie (nu een liter gebruikt op 1000km ong.)
Kan het verbruik verminderen door het gebruik van dikkere olie of high milage olie (die heb ik nu gekocht, baat het niet dan schaadt het niet)
en wat zou een evt revisie vd klepsteelrubbers kosten (ik neem aan dat dit het olieverbruik veroorzaakt?)

En als laatste vraag: Ik heb gisteren nieuwe bougies in de auto gezet en nu is mijn olie veel sneller op temperatuur Shocked  (rond de 70-80 graden) en koelvloeistof draait op 90 graden.
Kan dat door de bougies komen?? of heeft dat te maken met het bijvullen vd olie.
Auto rijdt overigens een HEEEEEEEEEEEEEL stuk soepeler met nieuwe bougies.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  

R.Nicolaas
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 297

Gepost: 15 augustus 2005 02:31 PM
  [ # 1 ]

Het kan zijn dat de sensor in de radioator vervuild is deze zit aan de zijkant. bij mij was dat ook het geval en sinds ik de contact pootjes schoon heb is er geen probleem meer.
Wel is mijn probleem nog dat als ik een bocht naar rechts maak de olie / koelvloeistof / LHM lampjes gaan branden. ze zijn ook bij mij op pijl en ik heb het niet over echt scherpen bochten maar meer over een normale bocht met een normale snelheid. kan zijn dat je dit probleem ook houdt na het schoon maken haha.

Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven Smile

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 15 augustus 2005 02:52 PM
  [ # 2 ]

Waar gaat je motor trouwens olie van verbruiken? Hard rijden bv? maakt dat nog uit? stadsritjes?

Profiel  

DaanDus
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310

Gepost: 15 augustus 2005 05:02 PM
  [ # 3 ]

Hier eeen reactie vanuit slowakije….
Ik had vorige week tzelfde probleem met mijn bx… echter, er bleek ook een koelslang te lekken…..
Dat gefixt op de vluchtstrook, maar goed , het lampje bleef branden en moeilijk doen.
Op een camping stekker (zijkant radiator) eruit gehaald, helemaal groen van de corrosie…. Dat schoongeveegd en ingespoten met kruipolie. Probleem is nu verholpen.

Tijdens mijn ritje naar tjechie, heel de tijd volgas op de autobahn is mijn auto wel meer olie gaan verbruiken (van 1 liter op 1600 km naar 1 liter op 1000)

gr Daan

Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen? confused

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 15 augustus 2005 06:49 PM
  [ # 4 ]
metro2005 schreef:

Waar gaat je motor trouwens olie van verbruiken? Hard rijden bv? maakt dat nog uit? stadsritjes?

Mijn 1.9D slaat altijd aan de zuip als ik haast heb of chagerijnig ben: dan gaat bij koude motor het gas er vol op en trap ik flink door. verbruik gaat dan van 1:5000 (één litertje bijgooien tussen twee beurten) naar 1:2000 Shocked .

Profiel  

gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352

Gepost: 15 augustus 2005 07:01 PM
  [ # 5 ]
metro2005 schreef:

Kan te maken hebben met een lekke krukaskeering, wanneer je dan ong. 4000 toeren rijd gaatie olie gebruiken, dus idd wanneer je lekker plankt gaat het hard….

Profiel  

cwg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84

Gepost: 16 augustus 2005 12:20 AM
  [ # 6 ]

Re: STOP en koelvloeistof lampje

metro2005 schreef:

Tevens nog een vraag over de motorolie, er zit nu 10w45 olie in maar hij gebruikt best wel wat olie (nu een liter gebruikt op 1000km ong.)
Kan het verbruik verminderen door het gebruik van dikkere olie of high milage olie (die heb ik nu gekocht, baat het niet dan schaadt het niet)
en wat zou een evt revisie vd klepsteelrubbers kosten (ik neem aan dat dit het olieverbruik veroorzaakt?)

Olie verbruik kan door twee dingen: lekkage of verbranden. Controleer eerst goed op lekkages (bijvoorbeeld onder verdelerkap).

Verbranden kan door verharde klepseals komen. Na een tijdje stationair draaien en dan gas geven resulteert dat in een flinke blauwe wolk.

Continu blauw roken duidt op zuigerveren.

Vervanging van klepsteelrubbers kost zo’n EUR 300 bij een garage. Eind 2002 laten doen bij m’n tzi break bij 190.000 km (standaard met dezelfde motor als de 19 GTI). Daarna was het olieverbruik iets van 1 l per 10.000 km. Geen spijt van deze reparatie tot nu toe @ 250.000 km.

Profiel  

web
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 480

Gepost: 17 augustus 2005 12:42 AM
  [ # 7 ]

idd, olieverbruik gaat omhoog als het toerental dat ook doet:)

Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 augustus 2005 12:50 AM
  [ # 8 ]

Re: STOP en koelvloeistof lampje

cwg schreef:

Vervanging van klepsteelrubbers kost zo’n EUR 300 bij een garage. Eind 2002 laten doen bij m’n tzi break bij 190.000 km (standaard met dezelfde motor als de 19 GTI). Daarna was het olieverbruik iets van 1 l per 10.000 km. Geen spijt van deze reparatie tot nu toe @ 250.000 km.

Moet daarvoor de kop niet eraf? of kan bij bepaalde motoren met de kop erop. Ik vraag me af hoe het zit voor een 1.9D?

Profiel  

dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 651

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 17 augustus 2005 01:40 AM
  [ # 9 ]

dus

waarover hebben we het? ik neem aan een xantia 2.0i??
misschien wel handig om hier iets duidelijker over te zijn, groeten dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  

janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263

Gepost: 17 augustus 2005 01:42 AM
  [ # 10 ]

je hebt hetzelfde probleem als mij v.w.b. de olie.
ook de bougies wou ik deze week gaan vervangen.
Welke bougies heb jij uiteindelijk gekozena ls ik vragen mag?

Ik zit voor de olieverbruik sterk te twijfelen tussen wel of niet laten fixen. (het is duidelijk geen lekkage, maar verbruik) ik vind 300 eurie wel wat veel. maar misschien kan het goedkoper. is het trouwens een klus om voor een leek makkeiljk zelf te doen? of is het dan af te raden?

Groeten,

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten

Gepost: 17 augustus 2005 10:11 AM
  [ # 11 ]
janneman schreef:

je hebt hetzelfde probleem als mij v.w.b. de olie.
ook de bougies wou ik deze week gaan vervangen.
Welke bougies heb jij uiteindelijk gekozena ls ik vragen mag?

Ik zit voor de olieverbruik sterk te twijfelen tussen wel of niet laten fixen. (het is duidelijk geen lekkage, maar verbruik) ik vind 300 eurie wel wat veel. maar misschien kan het goedkoper. is het trouwens een klus om voor een leek makkeiljk zelf te doen? of is het dan af te raden?

Groeten,

Ik heb NGK bougies erin gezet, gewoon bij de automaterialezaak te koop.
Gebruik overigens wel een goede bougiesleutel want de oude zaten bij mij echt enorm vast.
Als het een reparatie van 300 euro is zo ik het denk ik wel laten doen, voor 300 euro heb je geen nieuwe auto en als er verder niks met de auto mis is Confused
en @ Dennis, het gaat over de BX
De Xantia is net een jap wat dat betreft, daar is nooit wat mee Confused

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 08 september 2005 02:23 PM
  [ # 12 ]

Bij Hesselink (fijn betrouwbaar adres) kost dat, inclusief het stellen der kleppen, 300 euro. Zeker de moeite waard om te laten doen!

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 08 september 2005 03:20 PM
  [ # 13 ]

Mijn bak gebruikt ongeveer 1 tot 1,5 liter op 3000 km. En dat is met af en toe snelle ritten, dit keer een hele lange. Van NL naar Tsjechie en terug met +/- 150 a 160 km/h. Dat is 4500tpm.

In nederland alleen bij het heel snel optrekken boven de 4000 rpm. Op de snelweg meestal niet harder dan 140km/h, das ongeveer 4000 tpm.

Ik ga het wel ff bij m’n garage aankaarten of het problemen gaat geven dan wel makkelijk te verhelpen is. Het is ook een 1.9 GTI met Airco en heeft 124.000 gelopen. (Gekocht @ 111.000km een half jaar geleden, en ja de benzine is duur Sad )

Profiel  

metro2005
> 2000 berichten

Gepost: 08 september 2005 03:51 PM
  [ # 14 ]
Harm schreef:

Bij Hesselink (fijn betrouwbaar adres) kost dat, inclusief het stellen der kleppen, 300 euro. Zeker de moeite waard om te laten doen!

Kun je daarop wachten? Dirksland is niet echt bepaald om de hoek bij mij namelijk (2 uur rijden)

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 08 september 2005 04:10 PM
  [ # 15 ]

Dat moet je ze ff vragen, ‘t is wel even een flinke klus…

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook