Mijn XM 2.1TD kwam tijdens het aanzetten achter omhoog(mja, neus duikt…) om vervolgens de kont naar de grond te trekken. Toen ik hem echter pas had, nadat het ding 4 jaar geschorst had gedaan, bleef de kont hoog. Binnen 1000km was dit over. Remmen waren overigens rondom vernieuwd, LHM was vers en de bollen oke.
Dit gaat toch om de achtervering? een BX XM en Xantia hebben geen mcPherson achter..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Mee eens Ries .
Echter een weigerende ABS achtersensor kan je remsysteem danig in de war schoppen dat ze even d`r kont een eind omhoog gooit .
Raar maar waar , spreek uit ervaring.
Sensor vervangen en `t is over .
wou dat meer francaises hun kontje omhoog gooiden als ik langs kwam,haha
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
waterman schreef:Ehhh…. DS, SM en CX hebben een échte anti-duik inrichting met dubbele draagarmen. Dat lijkt écht totaal niet op de mcpherson pootjes van een XM, BX en Xantia hoor.
Ehhh…ik heb het over achter natuurlijk.
En in die rij die ik noemde past ook nog de GS, CX, C5…
C6 niet meer, die heeft een multilink ophanging achter dus die beurt zijn bips wèl op tijdens hard remmen.
C6 niet meer, die heeft een multilink ophanging achter dus die beurt zijn bips wèl op tijdens hard remmen
Wat een armoe hè!
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nou, dat begon al met die mekpierson.
Bleek slecht voor de lak van je motorkap. (voor dan hè)
Dan vermoed ik dat het omhoog gooien van de kont van deze XM inderdaad door het stilstaan is gekomen. Niets wat normaal gebruik niet op kan lossen dus. Nja.. ben benieuwd hoe lang ze er over gaan doen voordat ik ‘m daadwerkelijk op kan gaan halen. Vanaf dan wordt het vanwege de diesel voor 12 euro per maand minder over de weg zweven ten opzichte van m’n BX break (wat weer teniet gedaan gaat worden door de verzekering )
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Nou, vandaag de knoop doorgehakt, en besloten om de XM te kopen. Alles wat ik heb opgemerkt op de koppeling na, wordt in orde gemaakt door van Bemmelen. De koppeling moet nog wel een flinke tijd meegaan. De eerste of tweede week van januari staat de XM hier voor de deur, en dan zal ik wat foto’s maken en posten. Kenteken is overigens NL-ZN-06. Een bekende hier?
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
De massa van een xm is niet gering. Door traagheid wil die massa bij remmen het liefst gewoon door, maar ja je remmen doen het dus dat gaat niet. Als de voorkant dan niet kán duiken wil de achterkant toch echt omhoog. Veel is het niet maar als je dat niet gewend bent kan het vreemd voelen.
Nu maar hopen dat ik goed genoeg heb opgelet bij natuurkunde…
grt Bas
Enne gefeliciteerd met je kersverse aankoop
du pain… du vin… du Citroën
Vanmiddag was het zover, ik werd gebeld dat de XM klaar stond Half uurtje eerder van mn werk kunnen gaan om hem op te halen, aangezien morgen een drukke dag wordt. De eerste kilometers zijn geheel probleemloos verlopen. Wat een rust zeg, in vergelijking met een BX. Foto’s is het nu te donker voor, misschien zaterdag als het niet te hard sneeuwt, en hij dus gecamoufleerd wordt.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Van Harte!!!!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gefelicteerd met je XM .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Veel plezier met je aanwinst
Wim,
Disciplus Simplex
Gefeliciteerd Martijn! Een XM is werkelijk een fantastisch mooie auto, maar hopelijk vergeet je de vele mooie herinneringen aan de BX niet…
Ik kijk al uit naar foto’s, maar hoop de XM binnenkort in het echt te kunnen zien.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nja, na 30 km toch al 1 probleempje… M’n dashboardverlichting is ineens uitgevallen. Ik zit te denken aan een zekering die niet goed zit ofzo, maar.. waar zitten de zekeringen? Helaas zit er geen boekje bij (morgen even bellen).
Verder toch echt een hele fijne en comfortabele wagen om heel veel kilometers mee te gaan maken.
En Wouter, de BX ga ik echt niet vergeten hoor. Die heeft mij zo’n 40000 kilometer vervoerd, eigenlijk zonder noemenswaardige problemen. Daarbij heeft mijn vader altijd nog een BX berline, dus als ik eens heimwee krijg naar een BX spring ik gewoon daarin voor een rondje
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl