Hallo allen,
nieuw hier , al veel meegelezen en geleerd maar wegens bedrijfszekere AX 1.1 First Impression nog zelden hulp nodig gehad.
Omdat het ding van vrouwlief is en de druk dat-ie het al-tijd moet doen bij mij rust, rijzen er dezer dagen toch zorgen :
het starten gaat steeds moeizamer. Geen wonder , dacht ik, boodschappenautootje ~ korte eindjes ~ accu wordt nooit voldoende bijgeladen. Na langdurig aan de lader gehangen te hebben (de multimeter zegt ‘ok’) klinkt het starten echter even ‘roestig’.
Vraag : wordt zo’n startmotor mogelijk ook geleidelijk oud en bejaard, of is het toch plotseling ‘over en uit’?
Alvast dank.
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lijkt mij toch de accu. Het voltage zal wel ok zijn na het laden, maar het amperage blijft niet meer op peil. Een kapotte startmotor klinkt meestal ook kapot. Eenvoudig te testen door even met startkabels een tweede accu (auto) aan te sluiten en te kijken hoe het dan gaat met starten. Is het beter, dan is je accu schuld.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
controleer eerst maar is de massapunten, onze ax wil nu met de koude dagen ook minder starten, als de starmotor slecht massa heeft…...
En daarbij schoonmaken van de massapunten is nooit verkeerd.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Laat anders je accu eens goed testen! is meestal gratis.
Ha kijk, goed bezocht forum hier, bedankt voor de reacties (andere ideeën altijd welkom).
Graddus, is ampèrage iets wat voorgoed uit de accu verdwijnt, in tegenstelling tot voltage??
(tip : c’est arrivé)
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
(I know)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Grand Pierre schreef:
is ampèrage iets wat voorgoed uit de accu verdwijnt, in tegenstelling tot voltage??
Ja, zoals al uitgelegd kan een zo-goed-als-dode accu soms nog redelijk worden opgeladen (acculader-lampje wordt groen), maar het ding weet z’n stroom niet vast te houden.
Met dat je er een startpoging mee doet zakt het compleet weg…
-> nieuwe accu
‘Spirit of avant-garde’
Kortom, de capaciteit van de accu neemt drastisch af.
Lijkt me idd gewoon de accu die het aan het begeven is. Vorige maand hetzelfde gehad bij de C5. Nieuwe accu erin en start nu weer prima.
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je electriciteit vergelijkt met water…
Dan is de spanning de hoogte van de berg waar de rivier vanaf loopt. (V van Volt)
De stroom is dan de snelheid van de rivier. (A van Ampère)
En de lengte van de stroom is de weerstand die de stroom ondervindt van boven naar beneden. (R van Resistance)
Een nieuwe accu heeft een lagere interne weerstand dan een oude en versleten accu. Daardoor kan een oude accu een minder hoge stroom leveren. De oorzaak heeft te maken met een reactie tussen de metalen van de geleidende platen die in de accu zitten.
Als er ook nog extra externe weerstand is, bijvoorbeeld door slechte contacten of versleten onderdelen, dan houdt het uiteindelijk op.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Neen, de snelheid van de rivier zou de Ah zijn (dus ampere per uur). Ampere is dan gewoon het water dat naar beneden gaat. Toch?
De dynamo pompt het water dan weer naar boven zodat je weer opnieuw kan beginnen
Zoiets als water naar de zee dragen…
Ik blijf erbij, accu overleden, een goede accutester controleert gelijk of de startmotor niet te veel Ampères trekt en of de laadspanning goed is.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
BunnY schreef:Neen, de snelheid van de rivier zou de Ah zijn (dus ampere per uur). Ampere is dan gewoon het water dat naar beneden gaat. Toch?
De dynamo pompt het water dan weer naar boven zodat je weer opnieuw kan beginnen
Klopt.
Zodra je start dan is de weerstand eventjes heel laag en worden alle bochten in de rivier, bij wijze van spreken, rechtgetrokken en gaat het water snel stromen.
En ik denk dat Emiel gelijk heeft… Accu stoek.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Allen bedankt,
na nog een nachtje laden gaat het weer. Als hij bij de volgende koudeaanval blijft slapen vervang ik de accu.
Iemand specificaties van de accu ? Ik heb geen boekje en op de accu staat niks…
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gewoon een 55 Ah accu is zát, dus een 12V/55Ah/300-400A ofzo
‘Spirit of avant-garde’