How to: universele afstandsbediening unit aansluiten op bestaande (niet AB) Centrale vergrendeling
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 26 december 2009 09:14 PM

Hallo,

In deze post wil ik graag mijn ervaringen delen over het installeren van een Universele afstandsbedienings ontvanger in een ZX met centrale vergrendeling maar ZONDER AB (ook geen PLIP).

Ik heb een setje van Carpoint gekocht. Dit setje bevat de volgende onderdelen:
1 klein boekje met minimale informatie.
1 stekker met een hele set draden (12 stuks om precies te zijn)
1 RF ontvanger (zwart kastje met een antenne draadje)
2 fancy uitziende afstandsbedieningen met 4 knopjes (open, dicht, kofferbak en alarmlichten knipperen)

Bij de andere CV ontvanger setjes zullen de componenten ongeveer gelijk waardig zijn.

ik ben eerst begonnen met het bestuderen van de electrische schema’s van de auto. Helaas bleek al snel dat mijn draadboom NIET gelijk was aan de tekeningen (de tekening heeft de PLIP wel ingetekend, daardoor is de CV stuurunit ook anders en de draad kleuren is anders.)
door te meten (multimeter is erg handig) aan de CV stuurunit was het vrij makkelijk om te bepalen wel van de 6 pootjes op de CV stuureenheid wat doet.

zwart met rode ringen was de aarde.
paars is de opslot poot
bruin is de open poot
rood (blauwe ringen) is de plus 12 volt.

Wat ik heb gedaan is de aarde van het RF ontvanger verbonden met de aarde van de CV stuurunit.
Vervolgens heb ik de 12 volt plus van de RF ontvanger verbonden met de CV stuurunit.
Nu kon ik vast stellen dat de AB werkt met de RF ontvanger (altijd handig om te weten)

nu kwam het er er op aan, welke draden moeten waar….

In het boekje staan 4 schemaatjes getekend, hiervan viel 1 direct af (Mercedes Benz).
De andere drie handelen om de orange, oranje/zwarte gele en gele/zwarte draad moet doen.

Na wat experimenteren bleek dat ik de oranje zwarte draden moest negeren. Dit kost wel zekeringen! dus zorg dat je die bij de hand hebt!
De gele en gele/zwarte draden moesten naar de aarde worden kort gesloten.
Ik heb de gele en gele/zwarte samen met de zwarte - draad verbonden met de aard verbinding.
Nu moest ik de knipperlichten nog verbinden met de RF ontvanger, zodat de “zoek de auto” functie ook werkt en de lampen aan gaan bij opslot en van slot.
Voor het aansturen van de knipperlichten komen er 2 bruine draden uit de RF ontvanger. Wat ik heb gedaan is de draden door het dashboard getrokken van de plek waar de RF ontvanger en de CV stuurunit zitten naar de plek waar de alarmlichten schakelaar zit.

De bruine draden heb ik aan de groene draden van de alarmlichtschakelaar verbonden. Het alarmlichten systeem werkt door 12 volt plus op die groene draden te zetten als de schakelaar is ingedrukt.
Nu wordt er ook 12 volt plus op de groene draad gezet als de RF ontvanger wordt aangestuurd door de AB.  Je moet wel beide draden gebruiken (je kunt de groene draden niet aan elkaar verbinden, dan krijg je hele vreemde kerstboom dingen Wink)

Nu zijn alle draden die je nodig hebt aangesloten:
Rood (de dikke, er zijn er namelijk 3 in totaal) op de plus van de CV stuur unit
De gele (2 stuks) en de zwarte op de min van de CV stuur unit
De witte met zwarte streep op de open poot
De witte op de sluit poot.
Bruin op de 2 knipperlicht pootjes in de schakelaar rechtsboven op het dashboard.

de oranje draden gebruik je niet
de rode met zwarte streep gebruik je niet
de rode (dunne) gebruik je niet.

Nu is alles als het goed is functioneel en moet je alles netjes weg werken. Ik heb gekozen om dit op de zelfde plek te doen als waar de CV stuur eenheid zit. Ik heb de kabels NIET kort geknipt, maar opgerold en met tie-wraps bij elkaar gebonden.

Vervolgens heb ik genoteerd op een klein briefje wat ik heb gedaan en dit in het eigenaars boek van de auto gedaan, zodat bij eventuele verkoop of sloop alles nog is terug te vinden.

Al met al is het een klusje van ca. 1 dag, als je niet weet wat alles is. Als je het eenmaal weet kan het binnen een goed uur. (het meeste tijd kost het doormeten, uitpluizen en aansluiten van de juiste draden.)

zo, en nu verder met 2e kerstdag Smile

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 26 december 2009 09:32 PM
  [ # 1 ]

Even een paar opmerkingen:

-de draadkleuren zijn bij bijna elk aftermarketsetje anders
-de draadkleuren zijn ook bij heel veel PSA-modellen anders, ook verschillend per bouwjaar
-als je de schema’s kunt lezen hoef je ook geen zekeringen te laten ploffen

Profiel  
 
Citroƫnmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 27 december 2009 01:43 AM
  [ # 2 ]

PSA gebruikt geen kleur codes, maar draad nummers. Hoewel Geel/Groen normaal gesproken bij PSA massa is.

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
tmoons
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-2009

Gepost: 27 december 2009 12:06 PM
  [ # 3 ]
C15GrandVolume schreef:

Even een paar opmerkingen:

-de draadkleuren zijn bij bijna elk aftermarketsetje anders
-de draadkleuren zijn ook bij heel veel PSA-modellen anders, ook verschillend per bouwjaar
-als je de schema’s kunt lezen hoef je ook geen zekeringen te laten ploffen

Daarom staat mijn merk ook netjes vermeld, dan kan men zelf redeneren dat ze mogelijk andere kleuren krijgen bij andere sets.

Het `schema` dat bij het setje zit geeft 3 verschillende mogelijkheden voor aansluiten :
1: geel en geel zwart naar de aarde. oranje afgeknipt
2: geel en geel zwart naar de 12 volt plus. oranje afgeknipt
3: geel en geel zwart naar de 12 volt plus. oranje naar de aarde.

Dit is niet weer gegeven in een “schema” maar in een schetsje, er is ook niet bij gegeven wat de functie is, het heeft zo doende helaas weinig te maken met schema lezen, maar meer met optie 1… helaas die werkt niet. optie 2… etc.

Er is ook geen schema of tekening mee geleverd van de binnenkant van de ontvanger kast. 

citroƫnmonteurtje schreef:

PSA gebruikt geen kleur codes, maar draad nummers. Hoewel Geel/Groen normaal gesproken bij PSA massa is.

Ik heb een digitale versie van het handboek en daarin worden de draden met kleurcodes getekend. een letter met een streepje er boven is dan de hoofdkleur, een letter er naast is de “Streep” of “ring”.
De PDFjes van dat hand boek komen hier van het forum.

nog een kleine noot: hier een vergelijkbaar “schema” van de RF ontvanger. Waarbij de bovenste groep draden de oranje en gele draden zijn in mijn set.

Volgende keer zal ik mijn avonturen netjes documenteren in het eigenaarsboekje en het daar laten, word ik er ook niet ongelukkig van.

Afbeelding Bijlagen
CentralLockDiagram1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

ZX 1.8i 3d 8v ‘93 beige CV met AB Smile (nee niet beige, goud!!!)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook