Misschien handig voor andere sukkelaars
Probleem was dat de ventilator van de radiator niet wou werken wanneer de temperatuur te hoog werd van het koelwater.
Als we aan het rijden waren bleef de temperatuur netjes rond de 90°C maar als we een 10-tal minuten stationair draaiden dan ging het STOP lampje branden & de temperatuur ging volledig in het rood & dez ventilator wou niet werken.
Ondernomen stappen :
- temperatuursensor nagemeten (boven op huis van thermostaat - groene stekker): 15.000ohm, is dus in principe goed, als we de stekker van de sensor afhaalden dan vloog de temperatuurmeter in het rood.
- temperatuursensor gedemonteerd & in warm water gelegd, de ohmse waarde ging netjes omlaag naar een paar ohm toe dus zou je denken dat die nog goed is maar toch maar vervangen
- na vervanging identiek, de ventilator werd nog steeds niet aangestuurd
- naar een citro specialist gegaan (werkt bij de VAB & heeft alle meetapparatuur)
- ODB codes laten uitlezen, gaf temperatuursensor aan !! Het toestel gaf 119°C aan (motor was quasi koud)
- deze opnieuw gedemonteerd & nagemeten en inderdaad, deze gaf maar 1,5ohm aan, dus kapot (een nieuwe!)
- oude sensor terug geplaatst & meting met ODB toestel gaf aan dat temperatuur ok was
- motor op temperatuur gebracht & lap weer naar het rood
- op zoek naar oorzaak bracht dat aan het licht dat de stuurkring van de ventilator OK was maar dat de continue spanning niet toekwam ondanks dat alle zekeringen in orde waren
- na een 4Hr zoeken in de vrieskou hadden we de echte oorzaak nog niet gevonden
- dan maar een extra voedingskabel met tussenzekering verbonden met ingang ventilator & alles werkt terug netjes
Maar uiteraard is de echte oorzaak niet gevonden.
Weet iemand of er nog een tussenzekering zit in de kablering of heeft iemand dit ook al eens meegemaakt ? Dan zou ik dat graag vernemen want de echte reden hebben we dus niet gevonden.
Berlingo 1.4 benzine - 2003 - lichte vracht
Jeep Grand Cherokee 2.7CRD - 2002
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zou de echte reden niet gewoon een kabelbreuk kunnen zijn?
Een kabelbreuk kan zeker ook nog maar we weten begot niet waar te zoeken. Ik heb geen schema van de kabelboom, heeft iemand dit misschien ergens liggen ?
Ik heb wel de (digitale) Haynes manual van de Berlingo’s maar daar staan qua elektriciteit enkel principeschema’s in. Ik zou moeten weten waar die kabel vandaan komt en naartoe loopt voor de ventilator. Een kabelboomschema verklaart meer denk ik.
Wel vreemd dat een kabelbreuk kan optreden, dit is een ongevalvrij autootje;
Maar zit er soms niet nog ergens een verborgen kabelzekering verborgen ?
Berlingo 1.4 benzine - 2003 - lichte vracht
Jeep Grand Cherokee 2.7CRD - 2002