Sinds mijn C5 zo’n 20 000 km had slipt de ontkoppeling soms door. Het blijkt vnl. voor te vallen wanneer de motor niet koud, maar ook niet echt warm is. Vooral bij het flink gas geven in 3de of 4de versnelling schiet de toerenteller naar een kleine 3000 rpm om daar te blijven hangen. De wagen accelereert dan en plots valt de toerenteller enkele honderden rpm terug omlaag. Dit treedt typisch op wanneer ik bv. een snelweg oprijd.
Is iemand bekend met dit probleem, op internationale fora vind ik het als een fabricagefout op dit type wagen.
Mijn C5 break (vorig model, phase II, uit 2007, met 2.0 HDI motor van 138 pk) heeft identiek hetzelfde probleem. Ik heb me laten vertellen dat dit veroorzaakt wordt door het dubbel vliegwiel. ‘t Schijnt dat er weinig kan aan gedaan worden, maar ik zou het liever anders zien.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Dat er weinig aan gedaan kan worden lijkt me maar een excuus. Het probleem bestond immers niet de eerste 20 000 km. Het is trouwens nu zo erg geworden dat de cruise-control uitspringt op een stevige helling op de snelweg. Ik had dit daarstraks nog voor. Ik reed zo’n 125 km/u op de teller in 6de versnelling, het toerental zit dan boven de 2000 rpm, dus op zich geen probleem. Op een stevige helling, maar zeker niet te stijl voor de zesde versnelling, schoot plots het toerental de hoogte in en sprong mijn cruise-control uit. Dat is wel even schrikken.
Mijn C5 moet volgende maand binnen voor zijn eerste onderhoud van 30 000 km en volgend lijstje moet er aan gebeuren:
- terugroepactie fabriek, waar ik net bericht heb van gekregen
- koppelingsprobleem
- hinderlijk piepend geluid bij het sturen (ergens dicht bij het stuur, dashboard)
- en natuurlijk het onderhoud zelf
Misschien dan toch niet zo Duits dan men bij Citroen zou willen. Ik ga er alleszins op staan dat het ontkoppelingsprobleem wordt opgelost. Voor een nieuwe wagen is het onzin dat een dergelijk probleem bestaat, bovendien wordt het alsmaar erger.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Ik dacht dat ik ergens iets gelezen had over een druklager die soms niet naar behoren werkt. Dacht dat ik dit op planete-citroen gelezen had, daar zijn er ook enkele (zeer kleine groep) met dit probleem.
Die drukgroep zorgt er dan voor dat er bij belasting slip van de koppeling kan optreden. En dit is hier dus ook het geval.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Slippende koppeling komt door een defecte (en dus lekkende) oliekeerring op de krukas aan de koppelingszijde.
De gelekte olie komt op de koppeling, waardoor deze gaat slippen.
Dit euvel komt regelmatig voor bij deze motor.
Het wordt onder garantie vervangen: keerring, koppelingsplaten en vliegwiel.
C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection en Trekhaak.
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008
Mars, de prise as keering wil ook lekken aan de bak, en dan heb je ook een slippende koppeling
De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl
Hallo allemaal,
Ik heb het probleem van de topic-starter ook. Mijn auto begon ook redelijk vroeg door te slippen, op identiek dezelfde wijze. Ik had toen 60.000 km. Na veel klagen is de koppeling toen vervangen, deels onder garantie.
Nu 20.000 km verder heb ik terug hetzelfde probleem. Terug bij optrekken vanaf 90 a 100 km/h naar 120km/h slipt de koppeling zgn door tot toeren van 2600 rpm om dan wat terug te vallen en dan weer geleidelijk te stijgen.
Vandaag hiermee naar de garage geweest, en de auto deed het bij een testrit voortreffelijk… Daar stond ik dan, gelukkig had ik filmpjes gepakt van de slippende toerenteller. Een half uur voor de testrit reed ik nog op de autosnelweg met een slippende koppeling, na parkeren en de motor stilleggen, was het euvel blijkbaar verdwenen.
Omdat het niet altijd voorkomt, kan het bijna geen mechanisch probleem zijn.
Ik moet het verder opvolgen, maar is er iemand die hier meer over weet?