Hoi
Ik heb een proefrit gemaakt met een XM waar ik belangsteling bij toonde (staat niet op Marktplaats ging via via)
Op zich reed hij wel lekker maar desondanks toch een paar vragen.
Als je een drempel over ging leek het wel of hij flink bleef schommelen toen, in de sportstand veranderde dit wel iets maar niet veel. In de sportstand werd met name de achterkand iets stuger. Vraag 1 is het normaal dat de xm blijft naschommelen. Het gaat hier om een diesel uit 1996.
En hoe kun je zien of alles nog naar behoren werkt en goed vastzit. Ik heb wel eens horror verhalen gehoord. Waarbij de bol dwars door de motorkap heen vloog.
Groet, Arie
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Naschommelen zou niet moeten. Misschien zitten er comfortbollen of uitgeboorde bollen op. Daarmee verandert de veerkarakteristiek.
Het komt wel eens voor dat een voorveerpoot losschiet. Vaak komt dit niet voor, en je kan het eigenlijk ook niet zien aankomen. Het zit hem namelijk niet in roestig staal of zo, maar doordat het rubber waarmee de veerpoot vastzit losscheurt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Hallo Arie,
Ik heb zelf een paar dagen terug ook een XM diesel uit 1996 een proefrit gemaakt. Dit was voor mij niet de allereerste keer dat ik achter het stuur zat van een XM, maar nog bij de XM V6 waar ik ongeveer 2 jaar geleden een aantal kilometers heb gemaakt, nog bij de TD12 waar ik vorige week een proefrit in heb gemaakt schommelde de auto na een drempel. Wat een XM (en wat dat betreft elke hydraupneumaat) moet doen na een drempel, is 1x inveren, uitveren, en vervolgens weer normaal. Ik heb 3 weken geleden een proefrit gemaakt in een Xantia die dit geschommel ook deed, en die was ernstig toe aan verse veerbollen.
Wat ik me wel kan voorstellen, is wanneer je een springveertjesauto gewend bent, dat de vering van een XM in het begin overkomt als ontzettend slap, en je het gevoel hebt heen en weer gewiegd te worden. Een beetje het zelfde idee als wanneer je je op een boot bevindt.
Wat betreft veerbollen door de motorkap, dat heb ik eigenlijk alleen maar gehoord van Xantia’s. Heb het nog nooit gehoord van een XM, wat overigens niet wil zeggen dat het onmogelijk is.
Heb je eventueel nog meer ervaringen van je proefrit? Ik heb zelf een redelijk uitgebreid verslagje geschreven in mijn topic over m’n proefrit, en het lijkt me leuk om meer van dit soort ervaringen te lezen.
Groets,
Martijn
NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl
Dank je voor de reacties.
Heb al eerder een xm gehad (zie eerdere topics). En vooral bij die was dat zeker even wennen. Je hebt in het begin echt het idee dat de hele vering naar zijn grootje is. Heb ook eens een C5 automaat gereden was toch even wat anders. Maar goed is ook een andere wagen.
Vond toch persoonlijk dat hij te lang nog aan het schommelen was. Denk eerder een kleine 2 keer inveren en uitveren. Als ik de motor stopte zakte hij ook weer vrij snel in vooral in de achterkant. (5/10 minuten na uitschakelen motor) staat hij weer in de lage stand.
Verder niet reed auto wel goed, motor was starten en lopen met koude motor. Recentelijk alles vervangen
Groet, Arie
Totaal aantal Berichten: 15708
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik heb geen verstand van XM’s, maar het verhaal van de veerpoten door de motorkap heb ik op dit forum al diverse keren zien voorbij komen. Als ik het goed heb begrepen moet het rubber dat je onder de motorkap aan de bovenkant van de veerpoot ziet vrij zijn van haarscheurtjes. Zoniet, dan kan dit rubber scheuren en komt de veerpoot met kracht naar boven.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een XM hoort niet na te deinen, dit kan gebeuren wanneer de bollen “leeg” zijn en ook wanneer de dempingsgaatjes teveel zijn uitgeboord.
Een andere mogelijkheid is dat 1 van de 2 VN`s (hydractive2; mosfet`s in de veercomputer die de hydractiveregelaars aansturen) verbrand of bijna kapot zijn. Daardoor word er maar 1 hydractiveregelaar aangestuurd en de ander niet, het gevolg is dat 1 as blijft deinen tov de andere as die continu stug blijft.
Zoals graddus al heeft opgemerkt, komt het bij de XM ook voor dat een veerpoot door de motorkap schiet. Zo`n veerpootrubber kost ongeveer 420 euro nieuw en dan is die nog niet gemonteerd…......
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !