Xsara Break: koppelingsprobleem
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15840

- Ami 8 Club
Gepost: 27 december 2009 05:11 PM

Hallo iedereen,

Ik plaats dit bericht voor kennisen met een mooie rode Xsara Break 2.0 HDi uit 1999 met ongeveer 160.000 km op de teller.

Bij het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling ging het mis: het koppelingspedaal is lam. Wanneer je nu het koppelingspedaal naar beneden drukt, valt ie omlaag zonder dat ie automatisch weer omhoog komt. Met de hand kun je de pedaal wel weer in de normale stand krijgen.

Ik heb even het luchtfilter weggehaald om te kijken wat er precies aan de hand is, maar ik heb de oplossing helaas nog niet gevonden. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Dit is de Xsara:
(jaja, de lekke band wordt binnenkort ook opgelost Wink )

Hier heb ik het luchtfilter even weggehaald. De schakelstang van de bak ziet er in principe goed uit en beweegt ook ongeveer een centimeter mee, wanneer met de hand het koppelingspedaal wordt ingedrukt:

Hier heb ik even de schakelkabel met gewichtje uit de schakelstang losgehaald. Kan iemand me zeggen of hier iets mist? Moet er ergens een veertje zitten bijvoorbeeld?

Als laatste nog even een vraag: wat betekent dit lampje op dashboard? Het knippert namelijk af en toe…

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.  halelujah

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 december 2009 07:39 PM
  [ # 1 ]

De Xsara heeft een zelfstellende koppelingskabel (pedaal), mogelijk is er iets mis met de kabel.
Zoals het er op de foto uitziet, is het goed, er ontbreekt niets. Ik denk dat je met een nieuwe nieuwe kabel het probleem snel en goedkoop kunt oplossen, als het goed is, dan zorgt de buitenmantel van de kabel voor het zelfstellende effect.

Dat knipperende lampje is te laag olie-peil, kan ook knipperen als de auto een keer scheef geparkeerd heeft gestaan. Vertrouw in iedergeval niet blind op het lampje, het is bekend dat ze niet altijd betrouwbaar zijn, peil zelf en vul indien nodig wat bij.

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Ami 8 Club
Gepost: 27 december 2009 07:55 PM
  [ # 2 ]

De Xsara staat nu natuurlijk een beetje scheef door de lekke voorband. Ik heb het oliepeil gecontroleerd en dat zit nu precies tussen minimum en maximum.

Ik zal het doorgeven van de koppelingskabel. Bedankt. Wink

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 27 december 2009 10:21 PM
  [ # 3 ]

Ik zou de koppelingskabel best zelf willen vervangen, maar kan iemand me zeggen waar ik aan moet denken of op moet letten? De motorruimte bij zo’n HDi zit toch wel behoorlijk vol moet ik zeggen. Rolling Eyes

Moet er bijvoorbeeld nog wat aan worden afgesteld nadat de nieuwe kabel is bevestigd?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 december 2009 02:21 AM
  [ # 4 ]

Vol? moderne Techniek heet dat, dat heb je bij een BX niet Wink

Er is een procedure om de nieuwe kabel te monteren, hoogte van het pedaal stel je af bij het pedaal zelf. De exacte procedure staat in de vraagbaak, incl. een plaatje.

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 28 december 2009 02:27 AM
  [ # 5 ]

Hehe, ja ik weet natuurlijk dat een Xsara wat dat betreft niet is te vergelijken met een BX. Wink

Ik ga eens zoeken naar die procedure en vraagbaak, tenzij je daar al meteen een link van hebt.

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 05 februari 2010 02:24 AM
  [ # 6 ]

Het bleek de drukgroep. Inmiddels is deze Xsara weer op de weg.  very good

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 februari 2010 03:22 AM
  [ # 7 ]

Er is toch wel een nieuwe koppeling set gemonteerd en niet alleen de drukgroep vervangen Wink

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 05 februari 2010 03:28 PM
  [ # 8 ]

Daar ga ik wel vanuit, maar dat zou ik even moeten vragen aan de eigenaar van de Xsara.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook