1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Welke CX en waar kopen??
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 27 december 2009 06:29 PM

Hallo Allemaal,

Ben al een paar dagen aan het rondneuzen op het forum en ik moet zeggen,  ik raak al aardig thuis in het CX gebeuren.
Nadat ik 15 jaar geleden mijn prachtige Snoek wegens geldgebrek moest verkopen, heb ik eindelijk besloten maar weer een klassieke Citroen aan te schaffen. En het wordt…..  een CX.

Kunnen jullie mij adviseren welke CX ik wel een niet moet hebben aan de hand van onderstaande criteria?

1 Ben niet geïnteresseerd in snelheid, en eigenlijk allergisch voor de termen GTI en Turbo
2 Mocht een GTI of Turbo beter zijn of ander voordeel hebben, dan wil ik het wel overwegen
3 Wil geen diesel ivm met milieu overlast
4 Om deze reden wil ik er dus LPG in laten bouwen.
5 Uiteraard een zo probleemloos mogelijk model
6 Luxe is geen must,  maar mag wel
7 Ben wel liefhebber van cruisecontrol,  werden CX-en daarmee geleverd?
8 Serie 1 of 2, beide mooi!
9 Prijs niet erg belangrijk, wordt zakelijk in gereden. Als het maar waar voor mijn geld is.
10 Moet netjes en goed zijn, maar niet in concoursstaat, want het is een gebruiksvoorwerp.

Waar kopen?

1 Woon in de buurt van Drachten. Bijma heeft er geloof ik maar ééntje.
2 Timmer is de volgende die in de buurt zit, maar zoals ik het op het forum lees is die aan de dure kant?
3 Citroy, ook niet al te ver rijden
4 Particulier/ Marktplaats?
5 Ben zelf vrij auto-technisch aangelegd, maar kan zo’n auto moeilijk helemaal uitelkaar halen om op roest te controleren. Wat is de beste aanpak?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6175
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gepost: 27 december 2009 06:31 PM
  [ # 1 ]

1 tip: Neem een kenner mee. (Niet mij, ik weet meer van BX-en Wink )

Profiel  
 
Gepost: 27 december 2009 06:53 PM
  [ # 2 ]

Die auto die bij Bijma staat moet je mooi laten staan. Als je voor dagelijks gebruik gaat, koop dan een auto met een onberispelijke staat van onderhoud en geen auto die al jaren ergens stil staat of alleen in het weekend is bereden. Carburateurauto’s zijn probleemloos goedkoop op gas te leggen, voor de injectiemodellen is een mooie oplossing, maar dat kost je 2k. Maar nogmaals het belangrijkste bij een CX is de staat van onderhoud. Ik heb begin dit jaar een GTi uit 1979 gekocht en daar tot op heden vrijwel probleemloos 28000 km mee gereden. Buiten slijtagedelen heb ik eigenlijk nog geen onverwachte kosten gehad. Mijn auto had netjes op tijd nieuwe remmetjes, lagertjes en lhm gekregen en daar pluk ik nu de vruchten van. Geen noemenswaardige lekkages, nog nooit gestrand en vooral genieten. Neem vooral de raad van Hilko serieus, neem een kenner mee (en bedenk van tevoren goed wat je nu zelf het mooiste vind, zodat je gericht kunt zoeken. De kans op een impulsaankoop neemt daardoor flink af).

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 27 december 2009 07:08 PM
  [ # 3 ]

Hallo Griemer,
Toch maar even reageren ook al ben ik geen specialist.
Als ik jouw wensenlijstje zie zou ik gaan voor een carburator motor, 2,0/2,2/2,4 ltr, waar je gemakkelijk en goedkoop een LPG verdamper in kunt laten zetten. Ik heb daar tot 20 jr geleden met veel plezier en zonder complicaties mee gereden. en met 100pk of meer kun je toch nog best vooruit komen
In mijn beleving is Timmer wel wat duurder dan anderen maar hij biedt wel waar voor z’n prijs.
Ik zou overigens beginnen met een lokale specialist uit te zoeken zodat je in ieder geval een vertrouwd adres voor een expertise hebt, op het moment dat je denkt een geschikte kandidaat gevonden te hebben. Die weet wel waar hij/zij moet kijken om de roest en technische staat vast te stellen.

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1288
Geregistreerd: 31-07-2008

- C1 serie II
Gepost: 27 december 2009 07:34 PM
  [ # 4 ]

Een mooie 2 liter cool smile De Douvrin motor is oersterk en LPG is kennelijk makkelijk in te bouwen.

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 27 december 2009 11:22 PM
  [ # 5 ]
Griemer schreef:

4 Om deze reden wil ik er dus LPG in laten bouwen.
7 Ben wel liefhebber van cruisecontrol,  werden CX-en daarmee geleverd?

Waar kopen?
1 Woon in de buurt van Drachten. Bijma heeft er geloof ik maar ééntje.
2 Timmer is de volgende die in de buurt zit, maar zoals ik het op het forum lees is die aan de dure kant?
3 Citroy, ook niet al te ver rijden
4 Particulier/ Marktplaats?

Hoi Griemer, geweldig dat je ‘aan de CX gaat’ !
Hier wat reacties op je verschillende vragen:

4 LPG inbouwen, op zich een prima idee en technisch ook uitvoerbaar. Als je voor een ‘gewone’  berline gaat, bedenk dan wel dat die heeeeeeeel veel voordelen heeft maar dat er ook een klein nadeel aan kleeft: de bagageruimte is erg klein, en is ook nog niet uitbreidbaar (geen skiluik of neerklapbare achterbank). Als je daar een LPG tank inbouwt, houd je eigenlijk geen bagageruimte over.

7 Ja, cruise control is geleverd maar het is een zeer zeldzaam en gewild accessoire. Zoeken naar een CX met originele cruise control is zoeken naar een speld in een hooiberg, beter kun je er zelf eentje (laten) inbouwen, er zijn genoeg CX-liefhebbers die dit (ook met uitleg op dit forum) netjes in motorruimte en bediening in het interieur hebben verwerkt.

Waar kopen?
1 In Drachten zelf zit ook Blikwerk, een (voor zover ik weet) goed bedrijf dat in DS gespecialiseerd is, maar men doet er geloof ik ook wel in CX-en. Citroy is zeker een bezoek waard, over Timmer zijn de meningen verdeeld. Timmer heeft in ieder geval heel veel CX-en staan, als je je wilt orienteren, wilt kijken welk model en welke uitvoering in je smaak valt, zou ik daar eerst heen gaan. Net zoals ik voor een fototoestel eerst naar de Mediamarkt ga om te kijken wat er allemaal te koop is, waarna ik de daadwerkelijke aanschaf bij mijn lokale fotograaf doe, lijkt het me een goed idee om eerst naar Timmer te gaan om eens rond te kijken en daarna naar (bijvoorbeeld) Citroy te gaan om een auto te kopen.

4 Op Marktplaats ed zijn vaak prima auto’s te koop, maar of je nu bij een garage of bij een particulier terecht komt, neem iemand met verstand van CX-en mee! Ik weet bijna zeker dat je, als je eenmaal een specifieke auto op het oog hebt, iemand van het forum die in het noorden woont zo gek kunt krijgen om met je mee te gaan (ik woon zelf in het noorden, ga met plezier met je mee, maar helaas ben ik zo a-technisch als de neten dus aan mij heb je niet veel Wink

Heel veel sterkte en plezier,
Jaco

Profiel  
 
GoofdeWijze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 27 december 2009 11:30 PM
  [ # 6 ]

Ik zou niet binden aan een bepaald regio om een CX aan te schaffen.

CitRoy lijkt me zeker een optie. Omdat hij nu net begonnen is, zal hij aam klantenbinding doen. Dat houdt in dat ie wel mogelijk wat meer zal doen om zijn klanten te behouden. Mijn ervaring met hem: een maand of 2 heb ik daar windschermen, waterpomp en middenarmsteun gekocht.
Wat ik ook zeker serieus zou overwegen is bij D’Oro in Utrecht naar een CX te kijken. Hij heeft nu wel mijn CX Breek in onderhoud. Ik moet zeggen: goede reparaties tegen redelijke prijzen.

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 27 december 2009 11:45 PM
  [ # 7 ]

Als je in het noorden woont kun je ook nog kijken bij CX du Nord is over de grens bij Emmen is voor jouw ook nog wel in de buurt. De man heeft nog wel meer staan als op de site hij kan ze zover in orde en perfect maken als je wilt voor een mooie prijs.

Mijn CX komt hiet ook vandaan

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
harry45
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 05-07-2009

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 28 december 2009 01:55 AM
  [ # 8 ]

Ben een van de zomer bij Roy geweest heeft een prachtige Franse staan puntgaaf, het is een goed adres,
jonge startende onderneming en hij gaat ervoor, zeker een bezoekje waard.

Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 28 december 2009 02:02 AM
  [ # 9 ]
harry45 schreef:

Ben een van de zomer bij Roy geweest heeft een prachtige Franse staan puntgaaf, het is een goed adres, jonge startende onderneming en hij gaat ervoor, zeker een bezoekje waard.

Ik ken het CX-wereldje inmiddels best aardig en als ik voor mezelf een CX aan zou gaan schaffen bij een Nederlandse CX-specialist zou het bij voorkeur bij Citroy, d’Oro, CitroVille (Borculo), Garage Hydraulique (Raamsdonksveer) of Iwan Pasman (Gramsbergen) zijn. Heel veel anderen zijn ook eerlijk, betaalbaar enz, maar bij deze garages ben ik steeds vriendelijk ontvangen, goed geholpen en niet afgezet Wink
Over Gert de Jong (Aalsmeer) en Trés Beau (Leerdam) hoor ik ook goede verhalen maar daar heb ik persoonlijk geen ervaringen mee.

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 december 2009 10:30 AM
  [ # 10 ]

Ach, ik ken ook wel iemand die met zijn (ex-)CX en GS van Groningen naar Borculo reed/rijdt omdat niemand anders dan Dibert aan die auto’s mag komen. Je moet je niet blindstaren op afstand, een adres dat je vertrouwt is minstens zo belangrijk.

5. Zo probleemloos mogelijk: alles is natuurlijk relatief en de ervaringen hier verschillen, maar degelijkheid en betrouwbaarheid zijn niet de eigenschappen waarmee de CX een naam heeft verworven. Zeg maar. Een goed onderhouden CX met veel kilometers kan te prefereren zijn boven een CX zonder gedocumenteerde onderhoudshistorie met maar een ton op de klok. En roest natuurlijk, de CX is in de fabriek wel in een of ander badje gedompeld maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Bovendien is de kwaliteit van het plaatwerk niet geweldig en bevat het plekken waar zich vuil en roest kan gaan ophopen. Zie de site van de CX Club voor de bekende zwakke plekken (wielkasten, onderkanten portieren, dorpels, schuifdaken). Een CX met schuifdak zou ik zelf niet dagelijks gaan rijden, tenzij je bereid bent om de afwatering en afdichting van het schuifdak regelmatig na te lopen. Een beetje roest aan/rond het schuifdak betekent op termijn al snel een paar duizend euro aan kosten.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 28 december 2009 10:47 AM
  [ # 11 ]

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga deze week denk ik even bij Timmer kijken om me wat te oriënteren.  Heb geen haast,  wil pas rijden na het zout.
Ik had overigens nog niet nagedacht over wegenbelasting, omdat ik bij klassiekers het idee heb dat die altijd wegenbelastingvrij zijn.  Maar de laatste CX-en zijn nog niet eens zo heel erg oud bedenk ik me nu.
Zo’n grote wagen op LPG, dat kost vast nog wel een paar centjes.

Profiel  
 
Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1282
Geregistreerd: 09-02-2008

Gepost: 28 december 2009 11:11 AM
  [ # 12 ]

ik zal ook nog een duit in het zakje doen ...

Ik rijd sinds een jaar zo goed als probleemloos dagelijks in een 20RE met inmiddels 2 ton op de teller. Het douvrin blok van de 20RE en 22TRS is perfect voor LPG. Daarnaast is het blok simpel zelf bij te houden, als je 2 rechter handen hebt.
Op dit moment staan er op Marktplaats verschillende 20RE’s en 22TRS-en in verschillende staat.

Nadeel is wel dat je bij deze typen vaak de airco moet ontberen, evenals electrische ramen achter. ABS is alleen geleverd op de GTI’s. Bij hoge uitzondering tref je een 22TRS met leren interieur, maar dat is ongeveer zo zeldzaam als een CX met cruise control.

Overigens zijn dat stuk voor stuk zaken waarvan ik vind dat je ze best kunt missen in een auto;
mijn “kale” 20RE geeft me dagelijks meer plezier dan al mijn moderne auto’s ervoor ooit hebben gedaan.
(Eerlijk is eerlijk: ik heb wél airco ... cheese )

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 28 december 2009 11:48 AM
  [ # 13 ]

Het wensenlijstje roept bij mij een paar kanttekeningen op.

Dat je uit milieu-oogpunt, geen diesel wil, is tot daar aan toe. Maar zit er wat betreft milieu nou echt zo veel verschil tussen benzine en gas, dat benzine moet afvallen ? En zolang de industrie nog de met afstand grootste uitstoot veroorzaakt, waarom jezelf opleggen, dat het geen diesel mag worden ? Daarbij is de CX ruim van na het MercedesW110dieselrookpluimtijdperk. Is het wel uit milieu-oogpunt, of is het uit kosten-oogpunt, dat het gas moet worden ?

Deze kanttekeningen houden natuurlijk verband met de opmerking, dat de auto zakelijk gaat worden gereden. De brandstofkosten drukken als kosten op het bedrijfsresultaat. Daar krijg je belastingaftrek voor. Als je een serie 1 gaat rijden, verdien je het prijsverschil tussen gas en benzine zo ongeveer wel terug aan niet te betalen wegenbelasting. Op gas is natuurlijk nog goedkoper, maar allez, dat zou niet de issue zijn. En als gas geen must is, houd je inderdaad heel veel meer kofferruimte over.

Voor het zakelijk en naar ik aanneem veel kilometers rijden, kan ik een 2400 GTI of Pallas IE met opties aanraden en ik zou een TRD met opties zeker ook overwegen. Het kleine beetje extra comfort, dat destijds luxe was en nu normaal op elke auto, wil je namelijk wel hebben voor dagelijks gebruik neem ik aan. Als opties voor dagelijks gebruik valt in ieder geval te denken aan elektrisch ruiten vóór, airco en rechter spiegel. Dat is op de bovengenoemde typen te vinden. Voor het fijne heb je ook elektrisch spiegels, elektrisch ruiten achter en leren zittingen. In het Nederlandse file-rijden is een automaat ook fijn. Die zit alleen op een benzine versie.

Alles opgeteld is het simpel. Zoek naar de CX die wat betreft kleur en uitvoering het best bij je past en koop die met behulp van een kenner. Waar de auto vandaan komt, is denk ik minder van belang. Dat is echt de omgekeerde wereld, namelijk de verkoper centraal stellen in plaats van de auto. En bedenk, dat je een perfecte CX met alle gemakken voor dagelijks gebruik, niet voor niets krijgt.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 december 2009 11:51 AM
  [ # 14 ]

CX’en van 1987 en jonger worden ook niet meer belastingvrij. Dit maakt de spoeling voor wat betreft de serie 2 (1985-1989 en Breaks zelfs tot 1991) wat dunner als je per se belastingvrij wilt rijden. Als je de auto alleen zakelijk rijdt geldt wel nog het bijtellingsverhaal voor auto’s van 15 jaar en ouder, waar Wouter van Embden zich de laatste maanden zo voor heeft ingespannen (zie http://www.bijtellingoldtimer.nl).

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 28 december 2009 12:01 PM
  [ # 15 ]

Ik ga rij maar weinig, max 15k per jaar. Dat het zakelijk is, is omdat dat voor mij goedkoper is.
Ik doe er ook geen LPG in omdat dat goedkoper is, maar echt uit milieu-oogpunt.
Groot nadeel is inderdaad wel de kofferruimte. Is onderbouw geen optie?

De CX-en zullen best redelijk moderne dieselmotoren hebben, maar een diesel van 25 jaar oud noem ik toch oud. Qua techniek dan.
Iemand bekend met een roetfilter op een CX?

Profiel  
 
 
1 van de 7
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook