1 van de 28
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

“Jasmijntje” De Ami 6 break van Rik
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 782

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 27 december 2009 11:21 PM

Goeieavond allemaal,

Tot nu toe ben ik nog niet te vinden geweest in het A-type hoekje van het forum. Tot mijn grote spijt, want mijn liefde voor citroens begon eigenlijk met een eendje. Deze bleken echter te duur toen ik mijn rijbewijs eindelijk had en dus ben ik als 18-jarige maar CX gaan rijden omdat die toch goedkoper in aanschaf waren. ondertussen heb ik mijn GTi al 2-jaar en omdat de Prestige mij toch iets te sjiek en netjes is, moest er maar eens wat goedkopers in gebruikskosten kopen. De CX GTi staat aan de kant met een kapotte koppeling die ooit gemaakt gaat worden als er geld voor is, en de Prestige staat te koop. Waar gaan we dan mee rondrijden was de grote vraag.
Een van mijn grote wensen was een besteleend. Maar die zijn veel te duur voor mij als arme student. Toen eens richting acadiane wezen kijken. Mja, dat is erg leuk, maar het was het toch niet helemaal. Bij het struinen over marktplaats kwam ik toen echter een Ami 6 break tegen. Een leuk karretje met wat werk. En de Ami break sprak mij al langer wat aan. Lekker apart, veel ruimte wat erg handig is voor mij als kunst-student die regelmatig veel rotzooi meesleurt op zn reis en bovenal eenvoudige techniek zoals de andere A-types wat sleutelen een stuk makkelijker maakt dan bij een CX.
Een telefoontje was uiteraard zo gepleegd en een afspraak was zodoende snel gemaakt om de wagen te komen bekijken. Vandaag toen wezen kijken, en ook al zit er nog wel wat interessant werk aan, leek het me goed te overzien. En dus ga ik de auto aanstaande woensdag ophalen! Very Happy
Uiteraard heb ik nog wel wat vraagjes voor ik mijn nieuwe vriendinnetje zo’n eind over des lands wegen ga sturen om haar naar haar nieuwe thuis te brengen.
Ik moet bijvoorbeeld een verzekering regelen.
Heeft iemand tips waar ik dit op korte termijn kan doen als 20-jarige die met de wagen een hoop kilometers gaat maken?
De wagen heeft geen reservewiel op dit moment. Heeft iemand er nog eentje liggen die ik voor een zacht prijsje over kan nemen? Dan kan ik tenminste zorgeloos gaan rijden. Smile
En de wagen gaat, naarmate de motor warm wordt, kraken in de 3e versnellingen. De huidige eigenaar had nagevraagd waar dat aan lag en het schijnt de bakolie te zijn die ‘te goed’ is en daardoor te dun als het warmer wordt waardoor de synchromesringen gaan slippen als ik het goed begreep. Vond ik vrij logisch klinken voor zo’n oud wagentje. Heeft iemand tips welke bakolie te gebruiken, of het handig is om er van Deventer naar Leiden mee te rijden voor deze te vervangen en hoe ik de oude bakolie eruit kan halen en de nieuwe erin kan doen. Smile
Verder vroeg ik mij af wat voor benzine het motortje het beste kan hebben. Er ligt als ik mij goed herinner een 28pk blokje in. Ik gok het originele blok. Ik denk dat ze zowiezo 98 moet hebben, maar moet daar nog loodvervanger bijgegooid worden? De huidige eigenaar doet dat wel. Ik ben heel erg benieuwd naar het autootje en zal hier waarschijnlijk regelmatig mijn vragen en updates posten over het opknappen en rijdend houden van het karretje. Foto’s volgens na woensdag denk ik wel. Wink

Groetjes, Rik.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 december 2009 12:01 AM
  [ # 1 ]

Gefeliciteerd!!! Wanneer komen de pics?

Wellicht heb ik wel een wieltje voor je liggen, ik zal even voor je kijken. Voor de bak moet je eens even gaan zoeken naar red-line, ook bekend in de harley wereld.
Mijn verzekeringen heb ik lopen bij oldtimerstad, soepel, goedkoop, vlot en vriendelijk.

Veel plezier van je Ami!

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 28 december 2009 12:12 AM
  [ # 2 ]

Woensdag als ik thuiskom zal ik eens wat fotootjes maken. Wink
Voor die bakolie zal ik eens even gaan zoeken en rondvragen bij wat automaterialen-zaken. En het probleem wat direct opduikt bij het zoeken naar de tarieven van oldtimerstad… Je kan pas verzekeren als de bestuurder ouder is dan 24. En ik ben dus pas een schamele 20 jaartjes oud. Wink
Is regelmatig een probleem bij oldtimerverzekeringen. Maar das opzich logisch, wie gaat er nou een auto verzekeren die meer dan 2x zo oud is als hijzelf. Mr. Green

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 28 december 2009 12:26 AM
  [ # 3 ]

Voor de bak moet je eens even gaan zoeken naar red-line, ook bekend in de harley wereld.

Mocht je deze olie nergens kunnen vinden, in onze gemeente zit een verdeler van deze olie. Ik zou indien nodig een fles kunnen opsturen.

Jeroen

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 december 2009 12:45 AM
  [ # 4 ]

Leuk, leuk, leuk! Ik ben benieuwd naar de avonturen van Rik en zijn Ami. Very Happy

Ik heb wel een wiel voor je. Mag je zo hebben…. Of is een Ami6 anders dan een Ami8?

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 28 december 2009 12:48 AM
  [ # 5 ]

Voor zover ik weet heeft al het A-type gedoe dezelfde wielen. Maar zeker weet ik dat niet. Zou in ieder geval wel heel relaxt zijn! Very Happy

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 december 2009 12:50 AM
  [ # 6 ]

Ik zoek gewoon een leuk wiel uit en schuif dat in die walvis van Thijs. Dan zoeken jullie het verder maar uit met de distributie. Is dat wat?

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 28 december 2009 12:59 AM
  [ # 7 ]

Vind ik een super plan. Die komt wel bij mij. En ik moet zowiezo het halve land door als ik mijn nieuwe vriend ophaal. Dus misschien rij ik er dan zelfs bijna langs. Smile
En ik zal morgen eens gaan kijken of ik ergens dat spul kan vinden en anders maak ik graag gebruik van je aanbod Jeroen.
Ik zal het nog wel even laten lopen hoe alles loopt in de aanloop naar de aankoop.

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5472

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 28 december 2009 01:05 AM
  [ # 8 ]

Nogmaals proficiat met de Ami 6 Break Rik….

Nog plannen met de Ami 6?

Profiel  

Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 28 december 2009 01:20 AM
  [ # 9 ]

Kijk dat is een mooie combi! CX en Ami! Wink

Ik zeg… snel lid of donateur worden van de amivereniging! Altijd handig voor technisch advies en een geweldig magazijn voor de dingetjes die je zeker nodig gaat hebben!

Veel plezier ermee!

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10298

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 december 2009 01:29 AM
  [ # 10 ]

Lijkt me een leuke aankoop, alvast veel plezier!

Citroen!

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
Totaal aantal Berichten: 8160

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 28 december 2009 11:28 AM
  [ # 11 ]

Ha Rik, leuke aankoop man. Heel veel plezier van deze 6.
En we willen snel weer de van jou bekende kwaliteitsfoto’s zien!

Wink
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5164

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 december 2009 11:39 AM
  [ # 12 ]

Hey Rik, van harte met de Ami!

Ik bestel de redline bakolie altijd hier. Ze versturen ook per post. Wel opletten, de flessen hebben een Amerikaanse maatvoering waardoor 1 fles zo ongeveer 0,941 liter is Confused

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 28 december 2009 12:04 PM
  [ # 13 ]

1 fles is precies genoeg voor een 2cv-bak.
Waarom juist deze olie?
Het is een vol syntheet zonder additieven die materialen in oude bakken zouden kunnen aantasten.

Jeroen

Profiel  

Ree
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5164

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 28 december 2009 12:11 PM
  [ # 14 ]

Er zijn natuurlijk veel meer olien die in een eendenbak kunnen.

Er wordt meestal geadviseerd om een goede GL4 olie te gebruiken waarvan bekend is dat er geen
additieven inzitten die de synchomeshen en bronzen lagerbussen aantasten. Sinds het gebruik van lood als EP (extreme pressure) additief verboden is past men vaak chloor en/of zwavelverbindingen toe als EP additief. In een eendbak kan je beter een bakolies gebruiken waarvan vast staat dat ze dit niet doen. Bijvoorbeeld:

Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT
-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W
-90
Quaker State Synquest GL5 75W
-90 synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX 
(GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4

Het enige dat ik persoonlijk over de Red Line kan zeggen is dat de bak ontzettend veel beter schakelt met deze olie dat men een standaard olie.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7790

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 december 2009 12:28 PM
  [ # 15 ]

Leuk! Ben benieuwd naar de foto’s Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

1 van de 28
 1 2 3 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook