Pluizende bekleding. Tips?
Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 224

Gepost: 28 december 2009 12:03 AM

Zoals jullie allicht meegekregen hebben, ben ik bezig met de bekleding van de CX. De achterbank is al helemaal gewassen, alleen - aan de haren te zien - heeft de hond van de vorige eigenaar schijnbaar een voorkeur gehad voor de midden armsteun. Wat de hond er precies mee gedaan heeft weet ik niet, maar de bekleding is nogal gepluisd.

Heeft iemand een goede tip om die pluizen er vanaf te krijgen?

Profiel  

Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1823

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 28 december 2009 12:26 AM
  [ # 1 ]

Dat fenomeen heet “pillen”, misschien kun je daar eens een Google zoekopdrachtje tegenaan gooien?

Overigens denk ik dat de moderators liever hebben dat je in je eigen topic verder gaat Wink

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  

Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 28 december 2009 12:27 AM
  [ # 2 ]

Pillen, da’s een goede.

En euhm, als t meer voor m’n eigen topic zou zijn geweest, dan mag het best samengevoegd worden.

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6503

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 28 december 2009 10:32 AM
  [ # 3 ]

Je hebt een soort tondeuses om deze pluizen af te scheren zonder dat de rest van de stof eraan gaat. In principe bedoeld voor kleding maar het lijkt me dat dat hier ook prima werkt.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

Tinfoil
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1282

Gepost: 28 december 2009 10:46 AM
  [ # 4 ]

pillen komt alleen voor bij kunststof materialen, met uitzondering van “harige” stoffen zoals het pluche van het VIP interieur.
Acryl is het enige materiaal dat pilt. Kennelijk heeft Citroën in de jaren ‘80 uit kostenoverweging acryl(-mix) gebruikt voor de bekleding van de CX. (“Oude” serie 1 interieurs pillen volgens mij niet ...)

Het goede nieuws is inderdaad wat Mulder zegt; je kunt bij de grote warenhuizen (HEMA of zo) speciale kledingtondeuzes kopen om de pluizen eraf te “scheren”. Wat ook werkt, is gewoon een scheermesje waarmee je je nat scheert. Het is een geduldig karweitje, maar uiteindelijk levert het resultaat op.

Het slechte nieuws is dat pillen een proces is dat niet te stoppen is. Als je maar vaak genoeg scheert, scheer je de draad kaal. Het proces wordt vertraagd wanneer je de stof niet meer belast (lees: als je de achterbank niet gebruikt), maar als het bijvoorbeeld op de bestuurdersstoel begint (zoals nu bij mij) weet je dat de zaak bij voorbaat al verloren is.

ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

Profiel  

Michael Oud
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 28 december 2009 12:13 PM
  [ # 5 ]

Dat is dus het rare, de voorstoelen zijn nog helemaal in orde. Alleen de midden armsteun en wat plekjes op de achterbank zelf zijn er zo aan toe. Maar goed, zo’n scheerapparaat zoeken dus maar. Met mijn verwachtte kilometrage zal het verslijten zo’n vaart niet lopen. Bedankt voor de tips!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook