weerstand in het stuur
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 28 december 2009 08:47 AM

als ik rij en ik wil sturen voel ik een weerstand. Een ‘knoekend’ geluid. Het zijn niet de stuurkogels.
Wat moet ik hier mee aan. Mijn auto heeft 480.000 km gereden.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 28 december 2009 11:44 AM
  [ # 1 ]

Versleten homokineet in een aandrijfas?

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 28 december 2009 05:39 PM
  [ # 2 ]

heel eerlijk gezegd heb ik daar niet aan gedacht. Je wilt suggereren dat ik op de verkeerde plaats zoek.
Dat is een interessante optie. Ik zal gaan zoeken. Bedankt voor het idee.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 28 december 2009 08:26 PM
  [ # 3 ]

Het kan ook zo zijn dat er speling zit in de stuurstangen aan de stuurhuis zijde, of je hydrauliek verdeel blok is vuil? (dit kan natuurlijk alleen bij een type 1) Er zit ook nog een rubber schijf tussen je stuurhuis en stuurstang is die nog goed?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 28 december 2009 10:16 PM
  [ # 4 ]

ik zal de auto op de brug zetten en kijken wat ik kan vinden. Het valt me op dat de weerstand in het ‘midden’ zit, dus niet aan het einde van een bocht. Bij het maken van een flauwe bocht voel je de weerstand. Ik ga zoeken.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 december 2009 01:14 AM
  [ # 5 ]

je bedoeld dat je een soort duidelijk merkbaar nulpunt hebt ?

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 29 december 2009 11:41 AM
  [ # 6 ]

ja, dat is het heel duidelijk. Je voelt weerstand bij het draaien. Het vreemde is dat het in het ‘midden’ zit en niet aan bv de li- of de rechterkant.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 29 december 2009 02:47 PM
  [ # 7 ]

Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad , alleen had ik een paar punten waar `ie stroef stuurde .
Heb toen de auto op bokken gezet , maar wel zo dat `ie nog kon sturen .
Vervolgens de stuurstang , die in- en uit gaat en die je zo mooi ziet glimmen, dus die het stuurhuis in- en uit gaat, ingeölied en dan het stuur een paar keer helemaal van links naar rechts draaien.
Gaat heel licht natuurlijk , want onbelast .
Daarna nog even ingewet met kogellagervet.
Nooit meer last gehad !
Is `t proberen waard .

Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 29 december 2009 10:27 PM
  [ # 8 ]

hallo, zo’n reactie geeft de burger weer moed. Ik ga het morgen proberen.
Ik zal, via het forum, mijn bevindingen weergeven.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 december 2009 11:37 PM
  [ # 9 ]
Dirk de Pirk schreef:

Ik heb wel eens iets soortgelijks gehad , alleen had ik een paar punten waar `ie stroef stuurde .
Heb toen de auto op bokken gezet , maar wel zo dat `ie nog kon sturen .
Vervolgens de stuurstang , die in- en uit gaat en die je zo mooi ziet glimmen, dus die het stuurhuis in- en uit gaat, ingeölied en dan het stuur een paar keer helemaal van links naar rechts draaien.
Gaat heel licht natuurlijk , want onbelast .
Daarna nog even ingewet met kogellagervet.
Nooit meer last gehad !
Is `t proberen waard .

Succes,
Dirk

Hmmm…. Dit lijkt me sowieso wijs om af en toe te doen, bijvoorbeeld 1x per jaar. In het kader van preventief onderhoud very good

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 30 december 2009 12:26 AM
  [ # 10 ]

ff een vraagje. Waarom verbaast het je eigelijk dat het precies in hetmidden zit en niet of links of rechts?

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 30 december 2009 10:27 AM
  [ # 11 ]

ik ga er vanuit dat als je bv sterk naar links of rechts draait de stuurinrichting het dan even zwaar heeft. In het midden lijkt het mij dat de weerstand veel minder is. Zodoende de bevreemding van de weerstand.

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 30 december 2009 05:38 PM
  [ # 12 ]

Dit klinkt mij meer als een kruiskoppeling in de stuurinrichting.
Is bij de Xantia ook een bekende kwaal.

Als het probleem blijft terwijl de wielen van de grond zijn is dit naar mijn idee de eerste verdachte.

Groet, Piet

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 08 januari 2010 10:12 PM
  [ # 13 ]

ik heb de auto naar de garage gebracht. Daar werd geconstateerd dat de fuseekogels versleten waren.
Het is een stuk minder geworden maar nog niet weg. Zodra ik over een brug kan beschikken wil ik de plaat onder de motor weghalen en eens goed kijken naar de kruiskoppeling van de stuurinrichting. Ik hou jullie op de hoogte.

Profiel  
 
leo greiner
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 264
Geregistreerd: 10-10-2005

Gepost: 19 januari 2010 09:24 AM
  [ # 14 ]

Nadat de fuseekogels vervangen waren was het een stuk minder echter het was niet weg. Na een paar dagen was het net zo erg.
Toen heb ik contact gezocht met Citroville in Borculo. Daar is het euvel vrij snel verholpen. Het bleek dat er een ‘nok’ van de stuurinrichting samen met een veer muurvast zat. Ik had een oude stuurinrichting bij me en die heeft de monteur kunnen gebruiken voor donoronderdelen. Het verhaal van stuurinrichting vervangen was dus onzin. Ik ben heel blij dat alles weer goed functioneert.
Dit probleem is dus positief opgelost.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 19 januari 2010 09:40 AM
  [ # 15 ]

bedankt dat je het draadje nog ff afgehandeld met de oplossing.

thnx

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook