























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Griemer.
Leuk, een CX op de weg. Voor wat betreft je puntjes.
- GT staat voor Grande Tourismo: luxe reiswagen. Dat VW de term gekaapt heeft voor hun golfjes betekent niet dat je voor een karige auto moet kiezen
- Voor dagelijks gebruik zou ik toch voor een injectie gaan. Gas op een injectie is wel duurder.
- Luxe is relatief. Is airco luxe? Heel belangrijk voor het ontwazemen in de herfst en de CX heeft heel veel glasoppervlak dus wordt erg warm in de zomer.
Aanbod is er in ieder geval voldoende, vaak verdient een wat duurdere zich terug als je er lang in wilt blijven rijden. Via een garage is significant duurder dan via een particulier, maar je hebt dan wel een paar maanden zekerheid.
Ik ben benieuwd!
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Hee Ree
GTI staat in dit geval dus niet voor: dikke race-bak, sportstoelen, dito stuur , 0-100 in zoveel seconden en draaikolk in de tank?
Is elke CX met injectie dan een GTI?

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nee, er zijn van de serie 1 ook 2400 en 2500 Pallas IE (Injection Electronique) modellen.
De serie 2 GTI is eigenlijk meer een Pallas dan een sportsedan. De naam GTI is, zeker i.c.m. een automaat, eigenlijk wat misplaatst als je een snelle, sportieve auto voor ogen hebt.
Roetfilters zijn ooit door CX-Basis geleverd maar volgens mij nu niet meer.
Gasonderbouw is bij een CX voor zover mij bekend niet mogelijk.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ik zou je een eerste type aanraden.
Lekkere harde vroege caburateur.
Daar is het makkelijkste gas op te bouwen.
En een stuk betrouwbaarder dan Gas op een injectie.
Maar dan moet je het zeker ook echt niet voor de snelheid doen.
Net zoals onze Pallas is het een tourauto.
Ik zou ook zeker voor een pallas of een prestige gaan,
krijg je ook nog een beetje luxe.
Succes met je zoektocht!
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het is wel zo dat de GTi’s wat sportiever ogen en de pallas wat luxer, maar dat zijn details waarvoor je een kenner moet zijn. Als je zeker weet dat je gas wilt, zou ik toch voor een carb gaan of een injectie waar al gas in zit.
Draaikolk in de tank? Verbruik van bijna alle benzine versies is ongeveer 1:10. Met een GTi kan je er wat meer benzine doorheen laten gaan, maar dat is een keuze. De uitzonderingen zijn de 2400’s met carbs en de turbo’s. Hun verbruik gaat meer richting de 1:8. Veel kilometers maken met een 2400 met carbs is dus niet zo efficiënt.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Zou het veel uit maken of je een 2000 of een 2400 cab hebt?
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
onderbouw houdt meestal in op de plek van het reservewiel. Bij een CX ligt het reservewiel onder de motorkap; je hebt dus geen “kuil” in de kofferbak om de gastank in te leggen.
Er bestaan retrofit roetfilters voor de CX, maar ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft.
Bedenk overigens ook iets anders: de meeste moderne auto’s mét roetfilter zijn enorm milieubelastend om te produceren. Jouw “oude” CX gaat al 20-25 jaar mee, waardoor de relatieve milieubelasting veel minder is dan van zo’n moderne, “schone” auto.
Neem daarbij ook in overweging dat een aantal van de moderne benzinemotoren vervuilender zijn dan moderne dieselmotoren (de CO2 uitstoot van een VW FSI-motor is hoger dan die van een TDI-motor ...) en dat bij de APK van een diesel (ook een oude) een roetmeting hoort, waarvoor normen zijn opgesteld.
Tenslotte gaat een CX TRD met of zonder turbo vrijwel zonder problemen 5 ton mee (in enkele gevallen hier op het forum zelfs aanmerkelijk meer dan dat), hetgeen een moderne diesel nog maar moet halen ...
Conclusie: zó milieubelastend is een “oude” diesel ook weer niet ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Als je het zo bekijkt, inderdaad…..
Het probleem met een kleine kofferbak trekt me ook niet zo. Diesel ook maar meenemen in mijn overwegingen dan. Wat neemt die ongeveer?

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Volgens mij is met een TRD (Turbo/Turbo2) 1 op 16 makkelijk haalbaar.
Ook als je allergisch bent voor benamingen als GTI en Turbo zou ik toch echt een Turbodiesel overwegen. Rijdt toch net wat vlotter en nog steeds zuinig genoeg. Check voor verbruikscijfers en ervaringsdeskundige verhalen ook even de site van Dolf Colenbrander: http://www.dolfmoon.nl
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Tinfoil schreef:onderbouw houdt meestal in op de plek van het reservewiel. Bij een CX ligt het reservewiel onder de motorkap; je hebt dus geen “kuil” in de kofferbak om de gastank in te leggen.
Zomaar een vraag. Is het dan niet mogelijk een (afkoppelbare, i.v.m. onderhoud in de motorruimte) gastank onder de motorkap te laten plaatsen, op de plek van het reservewiel? Of is dat een te onveilige plek? Zal sowieso geen goedkope oplossing zijn.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ik denk dat in België de gastank zelfs niet in de motor-ruimte mág zitten…
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Griemer schreef:Hee Ree
GTI staat in dit geval dus niet voor: dikke race-bak, sportstoelen, dito stuur , 0-100 in zoveel seconden en draaikolk in de tank?
Is elke CX met injectie dan een GTI?
Een GTI heeft volgens de folder uit 1984 (modeljaar ‘85) “een stuggere vering en aangepaste stabilisatorstangen”. Nou heb ik het verschil in vering met een niet-GTI nooit gemerkt, maar kennelijk is het er wel…
En een quote uit de voertuigtechnische eisen van de RDW:
De LPG-tank in de personenauto moet permanent zijn geïnstalleerd, mag niet zijn gedeukt en niet in de motorruimte zijn geplaatst.
Volgens mij mag het in Nederland ook niet..
-edit- enigszins aan de late kant..
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
Laurensvzb schreef:Volgens mij mag het in Nederland ook niet..
-edit- enigszins aan de late kant..
Citroen c32 Hilton XLS
Griemer schreef:Als je het zo bekijkt, inderdaad…..
Het probleem met een kleine kofferbak trekt me ook niet zo. Diesel ook maar meenemen in mijn overwegingen dan. Wat neemt die ongeveer?
Dan is het antwoord op de oorspronkelijke vragen heel maklelijk: Soufflenheim !
http://www.leboncoin.fr/vi/85818017.htm?ca=7_s
Houd bij de milieu-overweging ook rekening met het feit, dat een diesel turbo 1 beduidend zuiniger rijdt, dan de benzine-versies. Hiervoor werd 1 op 16 genoemd. Dat staat ook in mijn herinnering van mijn vaders’ CX RD turbo. Mijn IE automaat rijdt ongeveer 1 op 9…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl