Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Volgens dit topic heb je de verdwenen koppelomvormer eind vorig jaar mee naar huis genomen… Dat wordt zoeken!
—
Gepost: 07 december 2008 09:09 PM [ Negeer ] [ # 111 ] Goed, vandaag ben ik met Wes (eXpelliarMus) bezig geweest om de motor uit de GS te halen, om bij de koppelomvormer te kunnen komen. Patrick (patje74) was er ook bij om af en toe te helpen, en wat aan z’n eigen XM te klussen, en om foto’s te maken: http://www.citrofiel.net/fotodump/?d=mkatgert&pg=1
De motor lag er binnen 3 uur naast; de koppelomvormer heb ik nu hier thuis liggen. Eens kijken of deze nu teruggaat of dat ik een andere probeer…
Volgende stap is de motor even verwennen met distributie, ontsteking, droogleggerij en sapjes. Dan kan de boel weer in elkaar, nieuwe accu, nieuwe stukken kabelboom en dan zou alles weer naar behoren moeten draaien…
—
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Dat was de oude koppelomvormer, ik had ook nog een nieuwe. Die lag met versnellingsbak en al gewoon nog op z’n plekkie in Berlikum, dus die heb ik zaterdag opgehaald.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Sorry Michiel,
Heb ik weer als een man lopen zoeken in de loods. Veel kijken en dingen aan de kant leggen en toch weer niks kunnen vinden.
Ik had afgelopen dinsdag wat dat betreft niet echt m’n avond, heb ook een kwartier naar de momentsleutel lopen zoeken die natuurlijk op de plek lag waar ik het eerst keek.
In ieder geval veel succes met het vervolg van je project.
Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
In ieder geval bedankt voor het zoeken, ik had zelf wel iets duidelijker kunnen zijn Ik bedacht pas later dat de rest van de bak er ook nog moest liggen en dat de 2 dus wel nog aan elkaar vast konden zitten. Dat maakt het zoeken ook weer een stuk moeilijker…
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Weer even een technisch vraagje: hoe makkelijk is het de keerringen van de oliekoeler te vervangen als alles weer ingebouwd zit? Ik wil de motor deze week toch echt afbouwen, maar ik kan de nieuwe keerringen niet meer vinden, dus wil ik nu tijdelijk de oude gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Oude keerringen gebruiken is geen goed idee. De aanzuigbuizen moeten er weer af om de oliekoeler te bereiken.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je bent toch lid van de verreniging? >>>Postorder..
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ok, ik heb even zitten kijken, ik had namelijk bij van Bemmelen nog wat oliekoelerkeerringen van Viton op de kop getikt. Die kan ik niet meer vinden, maar ik vond nog wel wat anderen. Ik dacht eerst dat het de oude waren, maar vermoed nu dat dat degenen zijn uit het pakkingpakket wat bij de club wegkomt.
Ik wil eigenlijk Viton, dus wilde weer nieuwe halen bij van Bemmelen, maar dat duurt tot in het nieuwe jaar. Dus ga ik nu denk ik gewoon de genen uit het pakkingpakket pakken, en als ik me ooit nog verveel weer de Vitonnen inbouwen. Eerst dat ding maar eens aan de slinger krijgen…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Die o-ringen volstaan prima die in de pakkingset van de club zitten en die hoef je niet meer te vervangen door andere.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zojuist de T-mof van de pomp vervangen en vastgezet met Ligarex. Dit mocht ik bij van Bemmelen doen, erg prettig dat ik daar niet een volledige set voor heb hoeven kopen.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Vanmiddag druk bezig geweest met de motor. Druk waren we wel, echt opgeschoten zijn we niet. Samen met een andere GS-rijdende Michiel (die zich nog steeds moet voorstellen op dit forum) bezig geweest om de koppelomvormer van de reservebak van citro-power op mijn eigen versnellingsbak te krijgen.
Dat is niet gelukt, want de koppelomvormer wil niet van de reservebak af. Normaal gesproken moet dat soepel er op en er af glijden. Zelfs met bruut geweld wilde dit niet.
Zie ik iets over het hoofd? Of mis ik een truukje om het makkelijk te doen?
Verder de motor weer wat verder in elkaar gebouwd en ik ben nu zo ver dat ie bijna de auto in kan, ware het niet dat ik weer eens een onderdeel kwijt ben; namelijk de uitlaatspruitstukken. Goeie kans dat ik die ook nog in Berlikum heb laten liggen…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Normaal moet de koppelomvormer er zo afglijden , wat jij ook al zei. Misschien zit ie iets aangeroest op de ingaande as van de bak? Even goed inspuiten met kruipolie o.i.d.
Dat word even zoeken dus naar de spruitstukken. Over het hoofd zien gaat bijna niet. Het zijn vaak wel de conserquentie’s van verhuizen.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
De ingaande as van de bak heeft aan het einde splines waarmee ie in de koppeling van de koppelomvormer grijpt. Dat staat eigenlijk altijd dik in de olie, want de as vanuit de bak is ook hol; daar loopt de fluide T doorheen. Dat zou dus echt nooit mogen roesten. De enige manier om er ook kruipolie bij te krijgen is door die as vanaf de andere kant kruipolie te gieten, maar die blijft dan meteen ook in de koppelomvormer zitten…
Hij zit trouwens echt puur en alleen vast op de ingaande as, en niet om de omhullende bescherming vanuit de bak. Ik kan namelijk de koppelomvormer wel een centimeter ofzo uit de bellhouse trekken, en zie dan ook aan de andere kant de as meegaan, maar dan houdt het vervolgens op en zit het muurvast.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Het zou inderdaad normaal nooit mogen roesten , dat klopt. Maar de bak heeft ook even gedemonteerd in de schuur gelegen. Misschien dat het daarom mis is gegaan en is gaan roesten?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mkatgert schreef:Verder de motor weer wat verder in elkaar gebouwd en ik ben nu zo ver dat ie bijna de auto in kan, ware het niet dat ik weer eens een onderdeel kwijt ben; namelijk de uitlaatspruitstukken. Goeie kans dat ik die ook nog in Berlikum heb laten liggen…
Ik heb een stel zien liggen onder Elmer’s werkbank! Zodra ik er weer ben leg ik ze even opzij.