Die boutjes die origineel zijn bij de Berlingo zijn niet echt bouten, maar een soort pinnen met ribbeltje op.
Aan de wagen zit een veerplaten stukje met een smalle gleuf. Je moet de pin erin duwen en je hoort de ribbeltjes vasthaken. Om hem eruit te krijgen met je een kwart draaien en dan werken de ribbeltjes niet omdat de zijkant van die pin glad is. Zo trek je de pin eruit.
Maar eerlijk gezegd is het een slecht systeem want het veerplaatje kan te ver open komen te staan van telkens de pîn erin en eruit te halen en zo. Heb ik ook al voorgehad.
De plaat hangt toch wel heel laag, want ik heb al enkele keren gehapert aan de midden van een landelijke asfaltweg. Dus niet te snel rijden en niet in het midden, als je op de prairie schuift.
En om onder de wagen te kunnnen gebruik ik twee dikke balken. Aan beide kanten 1. Ik rijd er gewoon op. Das voor mij althans de beste en eenvoudigste oplossing.
Groetjes,
Ik rijd momenteel met 2 Berlingo’s (camionette & personenwagen) en heb met beide reeds dit probleem voorgehad.
Door tegen een sneeuwbal (ijsbal eerder) aan te rijden op de autosnelweg raakte het achterste deel van de bodemplaat los.
Ik kon er nog probleemloos mee verder rijden maar de eerste maal dat ik de wagen in achteruit zette werkte die losgekomen plaat als een sneeuwschop en sleepte de achterzijde vervolgens over de grond.
Ik heb inderdaad ook een grote rondel gekocht en deze rond de bout geklemd waardoor het ingescheurde oppervlak net rond de bout toch opnieuw kon worden opgehangen.
Ik krikte de wagen langs beide zijden op en plaatste in de plaats hiervan staanders onder de voorzijde van de wagen.
Een lastig werkje aangezien ik net onder de losgekomen plaat kon liggen met m’n hoofd zo’n 10 cm onder de bout.
Prachtige wagen maar de bodemplaat had ook achteraan met ten minste 2 bouten en grote rondellen mogen worden vastgemaakt. Dit zou veel reparaties vermijden.
Tot mails,
Filip
mijn partner was 6 cm verlaagd, en heb nooit een bodemplaat kapot gereden.
ik heb trouwens nog een originele stalen bodemplaat liggen. mag wel weg voor 60 euro.